היצירתיות של אליעזר שקדי

אין מה לקנא בבכירי אל-על, ששוב צריכים להכריע אם לצאת לעימות חזיתי עם החרדים

אין מה לקנא באליעזר שקדי ובבכירי חברת אל-על שעה שהם ניצבים מול ההחלטה האם לספוג מכה קשה בהכנסות ולהשאיר את מטוסי החברה על הקרקע - או לצאת לעימות חזיתי מול האוכלוסייה החרדית ולהפעיל את מטוסי החברה בשבת.

עד כה החליפו באל-על קומבינה בקומבינה: את החברה-הבת סאן דור שרישיונה נשלל, החליפו בטיסות אל-על לכל דבר ועניין שהמריאו בשבת - עם קוד של אחת מהחברות הישראליות האחרות.

בכל פעם פתרון קוסמטי אחר שנועד לאפשר לחברה להמשיך לתפקד כלכלית בעולם תחרותי ולטוס בסוף השבוע, אבל מבלי להקים עליה המון זועם ומחרים, שגורמים בו כבר איימו שלא לייחוס ובחצי-הומור "לזרוק חתולים" על המטוסים על מסלול ההמראה.

אל-על היא כבר מזמן לא המוביל הלאומי, אלא חברה פרטית בשוק תחרותי - ובכל זאת עליה להתמודד לבדה עם מלוא כובד המשקל של סוגיית השבת והסדרי הסטטוס-קוו.

משמעותה של הפסקת הטיסות בשבת ובחג היא קריטית מבחינתה של אל-על: מדובר בקרוב ל-20% מימות השנה, הכוללים גם כמה מהימים העמוסים ביותר בעולם התעופה (תקופת חגי תשרי, חג הפסח ואחרים).

בעידן תחרותי שבו אל-על מתמודדת עם בריתות תעופה ענקיות שמתגברות את הקווים שלהן לארץ, ועם חברות לואו-קוסט שמוכנות להטיס את הנוסעים לאירופה במחיר נושק להפסד של פחות מ-100 דולר לכיוון, מדובר בהרבה יותר מרעד קל בכנף. כזה שגם יכול להשפיע באופן מהותי על מחיר המניה, שכבר ספגה מכות קשות בחודשים האחרונים.

בשבועות הקרובים, סביר להניח, תנסה אל-על ליזום שיתופי-פעולה גם עם חברות זרות ולמצוא דרך יצירתית כדי להמשיך ולמכור כרטיסים גם לסופי השבוע של עונת הקיץ הקריטית.

עד אז, היא צפויה להציג לעולם התעופה פטנט כחול-לבן: חברת תעופה שמטוסיה נשארים מיותמים על הקרקע באופן יזום, דווקא בימים המבוקשים ביותר.