"עיר המלכים" באילת מדממת: אלרן תפריש עוד 9 מ' ש'

העברת האטרקציה התיירותית באילת לניהולו של פתאל, לא מנעה ירידה נוספת בשוויה ■ הפרויקט ממשיך לייצר הפסדים, ומעבר לרווח איננו נראה בעתיד

"מקום בו עבר, הווה ועתיד נפגשים" - כך מנסה הנהלת "עיר המלכים", האטרקציה התיירותית באילת, למשוך מבקרים לאתר. אלא שהפרויקט, כך מסתבר, ממשיך לייצר הפסדים, ומעבר לרווח איננו נראה בעתיד.

אלרן נדל"ן , שבשליטת בני הדודים גדי ודורי דנקנר ושותפתם קרן מרקסטון, אשר מחזיקה ב-37% מהפרויקט, דיווחה בסוף השבוע כי תיאלץ להפריש 9 מיליון שקל להפסד בגין הפרויקט, כתוצאה מקיטון נוסף בשוויו. השותפה בפרויקט, אפריקה ישראל (37%), לא מסרה מידע למשקיעים בעניין זה. ביתרת מניות הפרויקט מחזיקים משקיעים פרטיים.

שווי הפרויקט הופחת כבר בסוף 2009 על ידי חברת שמאות חיצונית, והוערך אז בטווח של 114-155 מיליון שקל. על פי טיוטת הערכת שווי שהתקבלה באלרן נדל"ן, "חל קיטון מהותי בשוויו ההוגן של הפרויקט".

פארק השעשועים העוסק בסיפורי התנ"ך נפתח בשנת 2005 בלגונה המזרחית באילת. המבנה מזכיר בצורתו ארמון מלכים, המשתרע על שטח של 16 דונם מול מלון הרודס. תחילת הדרך נראתה מבטיחה מבחינת היזמים, אך מאז המספרים בירידה מתמדת: מ-424 אלף מבקרים בשנת 2006 (הכנסות של 43 מיליון שקל) ל-210 אלף מבקרים בלבד ב-2009 (הכנסות של 24 מיליון שקל).

את שנת 2009 סיימה עיר המלכים בהפסד של 26 מיליון שקל, בהמשך להפסד כבד של 40 מיליון שקל ב-2008. בדוחות לרבעון הראשון של 2010 - האחרונים שפרסמה אלרן נדל"ן - נרשם לחברת הפרויקט הפסד של 11 מיליון שקל.

בשנה האחרונה מנסה רשת מלונות פתאל, אליה הועברו אשתקד זכויות הניהול של עיר המלכים, להעביר את הפרויקט לפסי רווחיות, והיא מקדמת את מכירת הכרטיסים באמצעות בתי המלון שלה באילת. צעד משמעותי נוסף של פתאל היה פתיחת האתר בשבתות וחגים, מהלך שלא התאפשר עד אז בגין וטו שהטיל בעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב חובש הכיפה.

בעל רשת המלונות, דוד פתאל, אמר היום ל"גלובס" כי "נכון להיום יש שיפור גדול מאוד בתוצאות התפעוליות. הוספנו אטרקציה לילדים בשם 'פנטסיה' ויש שיפור בהכנסות ובמספר הכניסות. נמשיך לשפר ונוסיף עוד אטרקציות. אנו מאוד מאמינים במקום, ועם שיווק יותר נכון נחזור למספרים גבוהים".

רשת פתאל שכרה את פארק השעשועים תמורת 4 מיליון שקל בשנה, וסכום נוסף שייגזר מהרווח התפעולי של הפארק. בתמורה, היא זכאית לדמי ניהול בשיעור של 4% מהמחזור. ההסכם הינו לתקופה של חמש וחצי שנים, עם אופציה להארכתו בארבע וחצי שנים נוספות.

עלות הכניסה לעיר המלכים היא 118 שקל למבוגר ו-95 שקל לילדים מגיל 4, אך מרבית הנכנסים משלמים בפועל סכום נמוך יותר במסגרת מבצעי הנחות שונים. ההכנסה הממוצעת מכל מבקר עומדת על כ-110 שקל, וזמן הביקור הממוצע הוא כשלוש שעות. עיקר פעילות הפארק היא ברבעון השלישי של השנה - תקופת החופש הגדול.

בבניית עיר המלכים הושקעו קרוב ל-200 מיליון שקל. חברת הפרויקט, אשר לה גירעון עמוק בהון העצמי, מתקשה לעמוד בקובננטס בגין אשראי שקיבלה מהבנקים, ובראשם בנק לאומי.

22
 22