"5.4% תשואה באג"ח ממשלתיות ל-10 שנים היא סבירה"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המחקר מאקרו בפסגות, מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע זה הזמן להתאים את תיק ההשקעות לעליית הריבית ולמה האפיק סולידי חוזר להיות אטרקטיבי

בקיץ 2009, כשהריבית עמדה על 0.5%, גילמו מוצרי ההשקעה הסולידיים כמו אג"ח ממשלתיות וקונצרניות בדירוגים גבוהים תשואות עתידיות נמוכות, והביאו להגברת התיאבון לסיכון בקרב המשקיעים ולעליות בנכסים הנחשבים למסוכנים יותר כמו מניות, סחורות ואג"ח קונצרניות בדירוגים נמוכים.

כיום, לאחר עלייה משמעותית בתשואות הגלומות באפיקי האג"ח, נדמה כי שוב יש "בשר" באפיקים הסולידיים. האם העלאת ריבית בנק ישראל לרמה של 3%, והציפיות להמשך עלייתה ב-1%-1.5% נוספים, עשויות להשיב את האטרקטיביות של אפיקים אלו בעיני המשקיעים? כך או אחרת, הדבר מחייב אותנו לבחון האם נכון כרגע לבצע שינויים בתיק כדי להתאימו לרמת הריבית החדשה.

"העליות במחירי הנפט והמזון בחודשים האחרונים גרמו לעליית מדרגה בציפיות האינפלציוניות במשק, וכיום הערכות הקונצנזוס מדברות על רמה של 4.25% בעוד 12 חודשים", אומר ל"גלובס" אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מחקר המאקרו בבית ההשקעות פסגות. הוא מציין כי בעקבות השינוי בהערכות המשקיעים, עלו התשואות הגלומות באפיק הממשלתי, באג"ח הצמודות ובשקליות.

"מבחינת האפיק הממשלתי, נדמה שהתשואה הגלומה כיום אכן אטרקטיבית למשקיע שיחזיק את האיגרת עד לפדיון", אומר גרינפלד, ומוסיף כי "סביר להניח שבעתיד התשואות עוד יעלו, אך בהתחשב בשוק בו מדד המניות עולה בממוצע ב-8% בשנה, תשואה מובטחת של 5.4% - התשואה על אג"ח שקלית ל-10 שנים - בהחלט סבירה".

"באפיק הממשלתי - חלוקה שווה"

אפשרות נוספת העומדת בפני המשקיעים, היא לשמור חלק מהכסף נזיל כדי לרכוש בעתיד את האג"ח בתשואות גבוהות יותר. קיימים כיום שני אפיקי השקעה שמציעים פתרון לכך - השקעה במק"מ או השקעה באג"ח בריבית משתנה.

- איזה מהשניים עדיף בעיניך?

גרינפלד: "כיוון שהריבית המגולמת כיום בשווקים לעוד שנה עומדת על 4.25%, אני לא רואה סיבה להעדיף את אחד האפיקים על פני השני. עם זאת, אנו ממליצים להשתמש במוצרי השקעה חדשים הקיימים כיום בשוק, כמו קרנות נאמנות המשקיעות באפיקים אלו ומאפשרות בין היתר ליהנות בעיקר ממיסוי ריאלי של הרווחים, בניגוד למיסוי הנומינלי בהחזקה ישירה.

"משקיע שאינו בטוח כי יוכל לחכות עד למועד הפדיון של האג"ח, עשוי לסבול מירידה במחירי האג"ח הממשלתיות בטווח הזמן הקצר-בינוני. לכן, המלצתי למשקיע שכזה היא להשקיע באג"ח במח"מ בינוני-קצר, בהן התנודתיות נמוכה יותר ולכן גם הסיכון והתשואה נמוכים בהתאם".

גרינפלד מציין כי ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק, כפי שהן נמדדות כפער התשואות בין האפיק השקלי לזה הצמוד למדד, עומדות כיום על 3.3% ל-12 חודשים הקרובים ו-2.6% לטווח של שלוש שנים ומעלה. "כיוון שציפיות אלו תואמות לציפיות האינפלציה שלנו, אנו מעריכים שכדאי לחלק את ההשקעה באג"ח הממשלתיות בצורה שווה בין האפיקים", הוא אומר.

יותר מתמיד - חשיפה לחו"ל

מרווחי התשואה בין האפיק הקונצרני לממשלתי, המבטאים את פרמיית הסיכון שדורשים המשקיעים מהאג"ח הקונצרניות, הלכו והצטמצמו בשנתיים האחרונות, וכיום אנו נמצאים ברמה הנמוכה ביותר מאז פרוץ המשבר ב-2008. ואולם, כאשר רמת התשואות באפיק הממשלתי גבוהה יותר, וצפויה אף להמשיך לעלות, גדל הסיכון שהאטרקטיביות המחודשת של האפיק הממשלתי תגרום למעבר משקיעים אליו מהאפיק הקונצרני, שכתוצאה יספוג הפסדים.

- מה עדיף למשקיע לעשות במצב שכזה?

"החשיבות בבחירה נכונה של אג"ח קונצרניות גבוהה היום מבעבר. למשקיע שאינו מעוניין בניהול כספו, עדיף לפנות למכשירים ייעודיים בתחום. אולם, עבור משקיעים המבקשים לבצע את השקעותיהם באופן ישיר, יש לבחון אם פער התשואה מהאפיק הממשלתי גבוה מספיק ומגלם את הסיכון של הפירמה לאי-תשלום החוב, דבר שהוא נכון תמיד, אבל כיום לאור המרווחים הנמוכים הוא נכון שבעתיים. דווקא קריטריון המח"מ פחות מעניין כרגע, כי השפעתו תבוא לידי ביטוי גם באג"ח הממשלתיות. לכן, אם החברה טובה מספיק לפי קריטריונים של מינוף או יחסים פיננסיים, ההחזקה כדאית".

לגבי שוק המניות, גרינפלד מציין כי מתחילת השנה ניתן היה לחזות במגמה ברורה שחילקה את שוק המניות העולמי לשניים: בשווקים בהם בעיית האינפלציה הפכה למשמעותית וגררה צמצום מוניטארי, נרשמו במצטבר ירידות שערים, בעוד שבשווקים בהם אין חשש מהעלאות ריבית מתמשכות, נרשמו עליות שערים.

"המשק הישראלי קרוב יותר לקבוצה הראשונה", אומר גרינפלד. "מה גם, שהמהומות במזרח התיכון ויציאתם של משקיעים זרים רבים מישראל, השפיעו לרעה על מדדי המניות". עם זאת, הוא מוסיף כי שוק המניות המקומי נמצא במתאם גבוה עם השוק האמריקני שצפוי להמשיך ולהניב תשואות חיוביות, בשל העובדה שהריבית בארה"ב כנראה לא תועלה לפני המחצית השנייה של 2012.

- מהי החשיפה המומלצת בעיניך למניות?

"למרות העלאות הריבית הצפויות, קיימת תמיכה מסוימת לשוק המקומי. המלצתי היא לחשיפה של כ-30% מהאפיק המנייתי לחו"ל, ובעיקר לארה"ב. נכון, זוהי חשיפה גבוהה יחסית, אבל העלאות הריבית פה, בשילוב עם המהומות במזה"ת, מקשות על השוק המקומי, ולכן חשוב עכשיו יותר מתמיד להיחשף לחו"ל".

ההמלצות של גרינפלד:

בין השקעה במק"מ והשקעה באג"ח בריבית משתנה - אין העדפה.

למשקיע שיתקשה להמתין למועד הפדיון של האג"ח - להשקיע באג"ח במח"מ קצר-בינוני, בהן התנודתיות נמוכה יותר.

ברכיב המנייתי - חשיפה של כ-30% לחו"ל, בעיקר לארה"ב.