אבו מאזן לעידן עופר: "שנתניהו יבחר בין התנחלויות לשלום"

(עדכון) - עופר ופעילים בתנועת "ישראל יוזמת" נפגשו עם יו"ר הרשות הפלסטינית כדי "לקדם את תהליך השלום" ■ עופר: "אנחנו יכולים להיות מעורבים בהרבה יוזמות פה"

יממה לאחר הסכם הפיוס בין חמאס לפתח וההכרזה על הקמת ממשלה משותפת, נפגשו היום (ה') חברי תנועת "ישראל יוזמת", עם ראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, בלשכתו שבמוקטעה ברמאללה. על אנשי היוזמה, שקמה במטרה לקדם יוזמת שלום אזורית חדשה, והשתתפו במפגש ברמאללה, נמנים בעל השליטה החברה לישראל, עידן עופר, ראש המוסד לשעבר דני יתום, בתו של הרב עובדיה יוסף - עדינה בר שלום, משה שחל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ד"ר אלון ליאל, פרופ' עליזה שנהר, פרופ' אווה ברגר ועקיבא אלדר. את הצד הפלשתיני ייצגו לצידו של אבו מאזן, סאיב עריקאת וג'יבריל רג'וב. יתום סיפר במהלך הפגישה כי בעוד נתניהו סירב לפגוש את אנשי היוזמה, אבו מאזן הזמין אותם מרצונו.

אבו מאזן ניצל את המפגש המשותף להעברת מסר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שקרא לו אמש לבחור בין חמאס לישראל, ואמר: "חמאס הוא חלק מהעם הפלשתיני, גם אם אתה, נתניהו, מסכים איתם או לא, הם חלק מהעם שלנו, ואתה נתניהו פרטנר שלנו. אנחנו לא נבחר, אנחנו רוצים את שניהם". אבו מאזן הוסיף כי מי שצריך לעשות את הבחירה הוא נתניהו: "אתה נתניהו צריך לבחור בין ההתנחלויות לבין שלום. אנחנו לא מבקשים להזיז את התנחלויות, אלא להקפיא את הפעילות של ישראל שם ולתת צ'אנס למשא ומתן", אמר.

הפגישה נקבעה כבר לפני כמה ימים על רקע הודעתו האחרונה של אבו מאזן בדבר נכונותו לוותר על פנייה לאו"ם בספטמבר אם יחודש המו"מ המדיני על בסיס נסיגה לקווי 67'. אולם אמש, לאחר ההודעה שהצליחה להפתיע את ישראל על הסכם הפיוס בין חמאס לפתח, חששו אנשי "ישראל יוזמת" מביטול הפגישה.

לאחר כמה שעות של אי ודאות בצד הישראלי, אישרו אנשיו של ראש הרשות הפלשתינית כי המפגש יתקיים כמתוכנן. האפשרות לביטול הפגישה עלתה גם בקרב הקבוצה הישראלית. יתום סיפר היום כי היו לבטים מוקדמים אך הסביר כי ישראל צריכה להידבר עם הממשלה המאוחדת, ולא רק עם פלג אחד.

אבו מאזן עופר עידן / צלם: אייל גפן
 אבו מאזן עופר עידן / צלם: אייל גפן

"דחיפה לתהליך השלום"

"אנו מקווים שהיוזמה הזו, יחד עם היוזמה הערבית, יתנו דחיפה לתהליך השלום ויביאו להפי אנד ולהקמת שתי מדינות לשתי עמים", אמר אבו מאזן לאנשי היוזמה, "כשפלשתין מדינה עצמאית המתקיימת לצידה של ישראל. הפתרון הוא משא ומתן, אין לנו אפשרות אחרת, אבל אם הוא לא יבשיל, לא תהיה ברירה ולכן החלטנו לפנות לאו"ם. זהו ארגון נייטרלי. אנחנו לא נוקטים פעולה לבד, אלא מבקשים את עזרת העולם במציאת פתרון. אם מחר יהיה משא ומתן אמיתי ורציני, אז לא יהיה צורך בהחלטת האום על הקמת מדינה פלשתינית. אם תהיה אלטרנטיבה אז נעדיף אותה", הסביר ראש הרשות הפלשתינית.

אבו מאזן התייחס גם לאי הוודאות באשר להשפעת הקמת הממשלה המשותפת על גורלו של גלעד שליט ואמר: "הראנו סימפטיה למצב של גלעד שליט כבר מיומו הראשון בשבי, ועשינו מאמצים לשחררו. אנחנו רוצים שהוא ישוב למשפחתו, אנחנו יודעים כמה משפחתו סובלת. אבל צריך לזכור שיש לנו 8,000 אסירים שמשפחותיהם סובלות גם. ביקשנו המון פעמים ממשלת ישראל לשחרר חלק מהאסירים, שנמצאים כבר יותר מעשרים שנה בכלא הישראלי שיחזרו למשפחותיהם. אלה בני אדם, ואלה בני אדם. בבקשה, עזרו לנו לשכנע את ממשלת ישראל לשחרר כמה אסירים. עבדנו קשה מאוד. הממשלה החדשה שנקים תמשיך במשא ומתן בדיוק כמו שהיה עד כה".

בניסיון לפזר את הערפל, הבהיר ראש הרשות הפלשתינית כי על אף הקמת הממשלה המשותפת, לא יהיה כל שינוי במדיניות. "הממשלה נולדה במטרה לקדם שני עניינים: שיקום עזה והכנה לבחירת בראשות, לפרלמנט ולנשיאות", אמר אבו מאזן ובהתייחסו לסוגיית גלעד שליט הוסיף: "כל ענייני הפוליטיקה, נותרו תחת סמכותי, ולא יהיה כל שינוי במדיניותי. אנחנו מאמינים בשלום".

החברה לישראל וחשבון הבנק ברמאללה

ראש המוסד לשעבר, דני יתום, אמר כי הוא סבור שהקמת הממשלה המשותפת עם חמאס דווקא תתרום לקידום תהליך השלום. "אנחנו מצפים שמה שהושג אתמול בין הפתח לחמאס יקדם תהליך שלום ואת השיחות במטרה להשיג שלום. אנחנו מקווים מעומק ליבנו שזה יביא לכל ההשלכות בקרב הפלשתינים לקבל את תנאי הקוורטט", אמר יתום.

יתום בירך את אבו מאזן על שיתוף הפעולה בתחום הביטחון בין הפלשתינים לישראלים ואמר כי הוא מעריץ את הגישה שלו שאין מקום לטרור. "אני בטוח שיש לנו מטרה משותפת להילחם בטרוריסטים שמנסים להזיק ליחסים בין הפלשתינים לישראלים". יתום המשיך ואמר כי האירועים הדרמטיים במזרח התיכון יביאו לשיחות מיידיות בין ישראל לפלשתינים. יאן לנו את המותרות לבזבז אפילו לא חודש אחד נוסף. יתום סיפר כי אנשי היוזמה ביקשו להיפגש עם נתניהו ולהציג בפניו את היוזמה. הוא סירב. "אתם הסכמתם, וראש הממשלה שלנו סירב", אמר יתום. אנשי היוזמה שלחו העתק ללשכתו של נתניהו אולם עד כה לא קיבלו מענה.

עידן עופר, איש העסקים היחיד שהגיע למפגש, סיפר בפתח דבריו כי החליט להצטרף ליוזמה מכיוון שהוא מאמין בשלום כלכלי שיביא לדבריו בעתיד לפחות מלחמות. "בכל פעם שאני מגיע לגדה המערבית, אני רואה את הפיתוח המהיר, את ההתלהבות של העם הפלשתיני לעשות עוד. זה לא סוד שקסם גדול מוזרם מקטר ומדינות נוספות לבנות את הגדה", אמר עופר. לדבריו, ישראל יכולה להיות מעורבת בהרבה יוזמות משותפות עפ הפלשתינים. "אנחנו יכולים להיות מעורבים בהרבה יוזמות פה, במים, בגז ובתעשייה. כאיש עסקים אני עושה הכל כדי לשפר את היחסים בין החברות שלי לחברות פלשתיניות".

עופר סיפר כי החברה לישראל שבבעלותו היא החברה היחידה שפתחה חשבון בנק ברמאללה. "אני מרגיש כחלוץ", הוסיף. עופר סיפר על פרויקט משותף שקידם יחד עם אנשי עסקים פלשתינים, במסגרתו הזמין לישראל 30 סטודנטים פלשתינים לטיול בין יום אחד. "בני ה-21 מעולם לא ראו את הים, מעולם לא היו בישראל. בסוף היום הם חייכו ואמרו שראו צד אחר של ישראל, ולא זו שדמיינו מהסיפורים ששמעו", סיפר בגאווה.

"ישראל יוזמת" היא יוזמת שלום אזורית חדשה הקוראת לממשלת ישראל הממשלה לנקוט יזמה מדינית, שתבטיח את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, את בטחונה ושגשוגה ויחסים נורמאליים עם העולם הערבי והמוסלמי, ולא להיגרר אחרי האירועים המדיניים.

על היוזמה חתומים למעלה מ-70 בכירים ישראליים מתחומי כלכלה, ביטחון, חינוך, תקשורת, דיפלומטיה ואקדמיה.