יעקב אילון לקראת שידור החתונה המלכותית: "זו אקסטזה כללית"

מגיש חדשות ערוץ 10 מתכונן לשידור חתונת הנסיך וויליאם בלונדון לצד כ-10,000 עיתונאים נוספים מרחבי העולם ■ "החתונה היא אחד האירועים התקשוריים המרכזיים של העשור"

חוברת בת 150 עמודים יצאה מהארמון הבריטי לכל אחד מכלי התקשורת, ויעקב אילון קורא אותה לעומקה לקראת השידור המרתוני של חתונתם של יורש העצר הבריטי וויליאם וקייט מידלטון. עד מחר (ו') הוא ישנן מתוך החוברת המפורטת את צבע הסוסים ואת רשימת בוני הכרכרות, זהויות השושבינים והיכן נמצא ויליאם בכל רגע נתון.

"העסק מאוד מסודר", אומר אילון בשיחה עם "גלובס", "חלק מכל התרבות הבריטית על-פיה מתנהל האירוע הוא ההודעות המסודרות שיוצאות תכופות מהארמון".

המגיש הבכיר של חדשות ערוץ 10 הוא אחד ממאות עיתונאים שיצאו ללונדון ללוות את מה שמגדיר אילון כ"אחד האירועים התקשורתיים המרכזיים של העשור" ומעמיד אותו באותה רשימת סיקור הכרחי עם האולימפיאדה או הבחירות בארצות-הברית. עד כדי כך.

"זו אקסטזה כללית. מבחינה תקשורתית זה עניין של 24 שעות ביממה", אומר אילון - ולא מכחיש כי שיקול היוקרה היה אחד ממכלול השיקולים שהביאו את חדשות ערוץ 10 לשלוח את מגישם הבכיר ואת ראש דסק החוץ נדב איל לממלכה.

אחרי הכול, אילון ישדר כתף אל כתף עם כ-10,000 עיתונאים מרחבי העולם, ששילמו מאות אלפי ליש"ט על פריסת ציוד ומקומות תצפית טובים.

"העולם נעשה קטן ונגיש יותר תקשורתית", אומר אילון. "אתה רואה שכלל שהמהפכה הטכנולוגית מתקדמת וממדי התקשורת הולכים וגדלים בצורה משמעותית - וראיתי את זה כאן בתור לקבלת תעודות העיתונאי, מספר הנוכחים וכלי התקשורת פשוט עצום. יותר ויותר מצלמות שוזפות כל אירוע. אנחנו בשורה אחת עם כולם, זה טוב וצריך להיות כך, אנחנו האוזניים העיניים והאף של הצופה הישראלי, ואנחנו עושים את עבודתנו".

- איך אתה מסביר את העניין הרב שיוצרת החתונה?

"יש פה תערובת מנצחת. בראש ובראשונה מדובר בנושא המלוכה שמרתק המונים. הנסיכים והנסיכות - זה חומר של אגדות. אומרים שהאמריקנים מרותקים לנושא דווקא כי מדובר על כסף רב ושערוריות מטורפות. זו טלנולבלה לכל דבר שמתקיימת פה על הנסיך שמתחתן בכנסיה בה התקיים טקס האשכבה של אמו האהובה שנהרגה באופן כה טרגי.

"מן הצד השני יש סקציה לא מבוטלת של אנשים, דווקא פה בבריטניה, שיש להם ביקורת נרחבת על מוסד המלוכה, ובמיוחד הם מעבירים ביקורת על החתונה - מה זה האירוע הזה, בשביל מה כל העלויות ולמה צריך את זה. בסופו של דבר הבריטים מתמכרים לזה - ואיתם שאר העולם".

- האם תתייחסו לזה ברצינות התהומית של שידור חדשות?

"אנחנו לא עובדים נגד הסיפור, באים לסקר אירוע, ואנחנו הולכים איתו עד כמה שהוא מעניין ומרתק, ויש גם אלמנטים מסביב - הביקורת, כאמור, הנושא הביטחוני שיש פה איומים גם מטרור ומהפגנות, שאיימו לנצל את תשומת-הלב. וכמובן כל האנקדוטות הקטנות".

לדברי אילון, זו שעתה היפה של המלוכה הבריטית. "זה לא מקרי שהסרט שזכה באוסקר היה על השושלת הזו של המלוכה ("נאום המלך" - ל"א). האירועים הללו הם השיאים שמחזיקים את הממלכה. יש פה עשרות עמדות שידור, אתה עובר ורואים את כל השפות.

"הסיקור הכי יפה וחביב הוא ללא ספק של ה-BBC, שלקח את זה לאפיקים ההיסטוריים. הוא נוגע בחתונה החל מסידורי הפרחים והשמלות ועד לחתונות של הנרי השמיני ואחורה. הוא השתלט על העניין באופן טבעי", אומר אילון. ה-BBC יסקר את האירוע בעזרת לא פחות מ-400 עיתונאים ואנשי צוות.

"שידורי הלוויין שלנו יחלו החל מהערב", מסביר אילון להבדיל, "נשדר משני מוקדים - נדב איל יהיה בכנסייה, ואני בנקודת שידור גבוהה יותר".

ערוץ 10 וכמוהו כל הערוצים הישראלים ישדרו במהלך יום שישי כולו כמעט את האירוע. בעבור ערוץ 2 ישדר את האירוע ליאור פרידמן מלונדון, והוא יעביר את השידור לאולפן מיוחד שייפתח גם בערוץ זה.