המעו"ף מתחת ל-1,300 נק': "נצלו החולשה וקנו מניות"

כך מעריך אלדר גנזל, מנכ"ל אסטרטג ■ גילי כהן מאקסלנס: "יש יציאה של הזרים וזה מה שמושך מטה" ■ רציו נערכת להנפקה - מנייתה ירדה ב-4.4% ■ הירידות בבנקים התמתנו בסיום

המסחר בבורסה בתל אביב התנהל היום (א') תוך המשך המגמה השלילית, על רקע הסקירות המדאיגות שפירסמו שני הבנקים הגדולים בישראל במהלך סוף השבוע האחרון ובהם הזהירו כי הבורסה רגישה ותציג תשואות נמוכות. גם המנתח הטכני של "גלובס", זיו סגל, העריך כי בתחילת השבוע ניתן לצפות להתפתחות של גל יורד. עם זאת, נציין כי בשווקים העולמיים שוררת אווירה חיובית, כאשר וול סטריט נעלה את השבוע בעליות ובסיכום חודשי, הוסיף מדד הדאו ג'ונס 4% לערכו - העלייה החדה ביותר מאז דצמבר 2010.

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", התייחס לירידות השערים בתל אביב ביום חמישי וציין בהמשך לסקירה מיום זה, שהמהלך של מדד המעו"ף מתחת ל-1,320 נקודות הוא סימן משמעותי של חולשה. לדבריו, רמה זו אמורה לתת עכשיו התנגדות והיעד הבא לירידה הוא אזור ה-1,295 נק'".

התחזית של סגל לשבוע זה הינה התפתחות גל יורד: "1,330 נק' היא רמת המבחן לחזרה למגמת עליה. זהו לא תרחיש סביר כרגע אבל צריך לזכור את המספר הזה".

גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס, ציין בשיחה עם "גלובס" כי "השוק עשה מהלך ועכשיו הוא לוקח אוויר. האינפלציה פה ידועה מראש ויכול להיות שהמצב הביטחוני הוא חלק מהחששות. יש יציאה של זרים וזה מה שמושך את השוק למטה, בעיקר מכיוון מניות הבנקים".

אלדר גנזל, מנכ"ל אסטרטג בית השקעות, קרא למשקיעים: "נצלו את החולשה בשוק המקומי וקנו מניות. מדד ת"א 25 עומד על שערו מלפני 5 חודשים וזאת בזמן שהמדדים בוול סטריט השלימו מהלך של כ-10%, ברקע לנתוני מאקרו ומיקרו מעודדים במיוחד. אחד ממאפייניו הבעייתיים של השוק בת"א הוא המסחר הדליל, וכשחקן גדול מספיק מעוניין לזוז הוא 'מנער' את המדדים בקלות. לחץ המכירות הממושך בניגוד למגמה הגלובאלית יפסק בסופו של דבר והעיוות יתוקן. שיאים חדשים יקבעו בקרוב".

כנראה שהביצועים הצולעים של הבורסה בתקופה האחרונה והמהומות בעולם הערבי זרעו סקפטיות גם בקרב הבנקים הגדולים באשר להמשך העליות. בלאומי מדברים על "התנתקות" של השוק המקומי משוקי חו"ל, אשר הפכה "בולטת יותר בשבועות האחרונים". מדד המעו"ף איבד השבוע 2% ורשם תשואה שלילית של 0.9% מתחילת השנה. מדד ת"א 75 מציג תשואות גרועות יותר: ירידה של 4.9% מתחילת השנה.

גם בבנק הפועלים, שהמליץ בשבועות האחרונים על חשיפה אגרסיבית למדי למניות, נשמעים השבוע קולות הססניים. "שוק המניות המקומי מחפש כיוון", מעריכים האנליסטים. "את המגמה יכריעו שוקי העולם מחד, וההתפתחויות הכלכליות המקומיות מאידך".

לעומת זאת, בבית השקעות סיגמא לא מתרגשים מהתחזיות השליליות. "אין זה מפתיע שהשוק עולה וזה בהחלט עשוי להוביל להמשך עליות בחודשים הקרובים", אומר אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, ומסביר כי הכלכלה הישראלית חזקה מאוד עם אבטלה נמוכה, ייצוא הולך וגדל ורווחיות החברות הולכת ומשתפרת: "בשבוע הקרוב ייתכן תיקון כלפי מעלה בשוק המקומי לאחר הירידות של השבוע האחרון, בניגוד למגמת העולם".

גל עליות המחירים בישראל צפוי להתבטא בקריאות האינפלציה הקרובות, כאשר לפי תחזית בית ההשקעות פסגות, מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יהיה גבוה במיוחד ויעלה ב-0.9%. המדד יפורסם בעוד שבועיים ואם התחזית תתממש, הוא יהיה הגבוה ביותר מזה שנה. אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו של פסגות, מעריך כי בחודש מאי יעלה מדד המחירים ב-0.5% וביוני הוא יעלה ב-0.3%. אם התחזיות אכן יתממשו, הרי שהאינפלציה השנתית תסתכם ב-4.3%-4.4% בחודשים הקרובים - הרבה מעל היעד הממשלתי (1%-3%).

הבנקים ממשיכים לרדת

רציו ריכזה עניין לאחר שדירקטוריון השותף הכללי בשותפות החליט ביום חמישי האחרון החלטה עקרונית לפעול לגיוס הון, באמצעות הנפקה לציבור בדרך של הצעה אחידה.

מניות הבנקים המשיכו לאבד גובה. נציין את לאומי והפועלים . נציין כי מדד הבנקים צנח ב-4.6% מאז הגבלת המשכנתאות החדשה.

כלל ביוטכנולוגיה דיווחה היום לבורסה כי מדיוונד, המוחזקת על ידה בשיעור של כ-52%, הגישה למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) בקשה לעריכת ניסוי שלב 3 ב-NexoBrid לטיפול בהטריית כוויות.

החברה לישראל משכה את תשומת לב המשקיעים על רקע המלצת קנייה למנייתה על ידי מגדל שוקי הון, המעריכים כי מניית החברה תזנק ב-22%: "השקעותיה של החברה המהוות את מנועי הצמיחה יבשילו בטווח של כשנתיים מהיום".

די מדיקל זינקה היום על רקע הודעה כי חברת הבת שלה, Spring-Set Health Solutions, קיבלה אישור מה-FDA לשיווק סטי האינפוזיה האוניברסליים ספרינג בארה"ב. שוק סטי האינפוזיה מוערך בכ-730 מיליון דולר בארה"ב בלבד.

חברת הכשרה אנרגיה מקבוצת הכשרת הישוב בשליטתו של עופר נמרודי ובניהולו של אוהד מראני, ריכזה עניין על רקע הודעתה לבורסה כי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות האריך את תוקף רישיונותיה לחיפוש גז טבעי בשדות "מירה" ו"שרה" עד ל-13 ליולי 2012.

בסוף השבוע נודע כי אפריקה ישראל מכרה את הקומות העליונות בבניין ה"ניו יורק טיימס" לקרן ההשקעות הפרטית בלקסטון תמורת 160 מיליון דולר. עוד נציין כי מבדיקת "גלובס" שפורסמה במהלך סוף השבוע, ניכר כי תתקשה אפריקה לשלם לשותפה אלכסנדר חלדיי עבור החזקותיו באפי פיתוח וגם אם תצליח - היא תמצא עצמה עם קופת מזומנים כמעט ריקה.

טבע המשיכה לרכז עניין גם היום לאחר שנודע כי נפתחה נגדה חקירה בחשד שמנעה הגעת תרופה גנרית לשוק האירופי. רשות ההגבלים העסקיים באירופה הודיעה בחמישי האחרון כי היא חוקרת האם טבע הישראלית ו-Cephalon האמריקנית פעלו להרחקת גירסה גנרית לתרופה המיועדת לטיפול בהפרעות שינה, Provigil, מהשוק האירופי. הכנסותיה של ספאלון ממכירות התרופה הסתכמו בשנה שעברה ב-1.12 מיליארד דולר.

ביום חמישי האחרון הושלם צעד נוסף לקראת השלמת עסקת "מעריב", לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, נתן את אישורו לעסקה. פרופ' גילה אישר למעשה את מיזוג דיסקונט השקעות בע"מ ומעריב החזקות בע"מ, אשר במסגרתו רוכשת דסק"ש את השליטה ב"מעריב". כמו כן, גילה קבע כי אין חשש לפגיעה בתחרות במסגרת עסקה זו.

[לפורטל הפיננסי][לאתר האג"ח]