שטייניץ על השיא במחירי הדלק: "המחיר אכן גבוה מאוד"

(עדכון) - מחיר הבנזין עלה הלילה בחצות לשיא נוסף - 7.62 שקל לליטר בשירות עצמי ■ האוצר על העלאת מס הבלו: "מדובר בעדכון תקופתי על פי חוק"

זכרתם למלא את המיכל? מחירי הדלק המריאו הלילה לשיא נוסף של כל הזמנים, כשמחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי עלה ל-7.62 שקל. מדובר בהתייקרות של 3.11% ביחס למחירי הבנזין בחודש שעבר. מחירו של ליטר בנזין בשירות מלא עם מתדלק החל מהלילה- לא פחות מ-7.75 שקל.

"המחיר הוא אכן גבוה מאוד", אמר שר האוצר שטייניץ הבוקר בתגובה לייקור במחיר בראיון לגלי צה"ל. "חשוב לזכור שאנחנו מנהלים מדיניות כלכלית כוללת ואי אפשר לפרוט אותה לפרוטות קטנות".

שטייניץ אישר כי כמחצית מהסכום המשולם על-ידי הציבור עבור הדלק מוקדש למסים ונכנס לקופת המדינה. "החלוקה הזו מקובלת גם במדינות אירופה - ברובן, אגב, המיסוי על הדלק גבוה יותר מבישראל", טען.

בתגובה לשאלה אם הוא לא חושש מהשפעה של התייקרות מחירי הדלקים על רמת המחירים בשוק באופן כללי אמר שר האוצר: "אנחנו בהחלט חוששים מאינפלציה ומההשלכות. יש לחצים אינפלציוניים לא רק בדלק אלא בעליית מחירי הסחורות, ובכלל. חשוב אבל לזכור שיש לחצים אינפלציוניים שהם "צרות של עשירים" בגלל אבטלה נמוכה. צריך לטפל בהם, אבל באחריות וכחלק ממדיניות כוללת".

שטייניץ טען עוד כי הממשלה "הורידה באופן משמעותי את מחירי התחבורה הציבורית", במטרה לתת מענה למחירי הדלק המאמירים.

בראייה לעתיד התקשה שטייניץ להעריך מה יעלה בגורל מחירו של ליטר בנזין, וסירב להתחייב כי לא יירשם שיא נוסף במחירי הדלקים: "מחיר הדלק נקבע בעיקר על ידי תנודות שאנחנו רואים בשנה האחרונה בעולם הערבי ובמדינות יצואניות הנפט, לפי מה שקורה בלוב ובסביבתנו - זה יכול לעלות וזה גם יכול לרדת ברגע שהעניינים בלוב יתבהרו. אף אחד לא יודע מה ילד יום".

במשרד האוצר התייחסו היום להעלאת מס הבלו ומסרו כי "התוספת של 3 אגורות לבלו המוטל על כל ליטר בנזין נובעת מעדכון המבוצע בקביעות אחת ל-4 חודשים על פי חוק בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן (עלייה או ירידה). מדובר כאמור בעדכון המתבצע באופן קבוע ולא כהחלטה של הממשלה או משרד האוצר והוא נועד למנוע את שחיקת המס מאחר והוא קצוב בשקלים, זאת בדומה לעדכונם של הטבות מס או זיכוי מס הנקובים אף הם בשקלים".

המס עלה, הנהגים זועמים

מלבד מחירי הנפט המאמירים אשר משפיעים על הייקור במחיר, מגלמת ההתייקרות גם עלייה בהיטל הבלו, היטל מס ממשלתי, בשיעור של כשלוש אגורות לליטר.

החלטת הממשלה להביא לעלייה בנטל המס על הדלק ולא להקל בשיעורו, דווקא בעת התייקרות המחירים, והעובדה כי לא נמצאה דרך לסבסד את הדלק מתוך הכרה כי מדובר במצרך בסיסי מעוררת זעם רב בקרב נהגים מכל רחבי הארץ שישובו היום לנקוט בפעולות מחאה אקטיביות.

בין היתר, צפויה היום לצאת שיירת מחאה של נהגים מצומת גלילות שעל כביש החוף וליסוע לאורך הכביש צפונה לכיוון בתי הזיקוק בחיפה. הנהגים צפויים ליסוע באיטיות ולמחות על אוזלת היד של הממשלה, לטענתם, לטיפול במשבר מחירי הדלק העולים.

פעולות מחאה נוספות ונקודתיות צפויות באזורים אחרים בארץ. בכמה מהפורומים שתפסו תאוצה בסוף השבוע האחרון ברשת האינטרנט וכן בקבוצות שנפתחו למאבק ברשת החברתית "פייסבוק" נכתב: "היחידים שצוחקים הם המנהלים של חברות הדלק - צריך להוריד את מרווח השיווק באופן מיידי, ממש כמו את המס. רק בישראל כשהציבור משלם יותר גם ככה, הממשלה מוסיפה עוד מסמר לארון וגם מייקרת את המס. בכל מדינה אחרת בעולם מזמן היו מבעירים את הכסא של השליט".

ח"כ רגב: "לחייב את האוצר להפחית את המס על הבלו"

בתוך כך, לאור המחאה הציבורית, פירסמו במשרד האוצר בסוף השבוע הבהרה לתקשורת בה נטען כי הייקור בנטל מס הבלו על הדלק אינו פרי החלטת ממשלה אלא ייקור אוטומטי: "התוספת של כ-3 אגורות לבלו המוטל על כל ליטר בנזין נובעת מעדכון המבוצע בקביעות אחת לארבע חודשים על פי חוק בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן", נכתב בהודעת האוצר.

"מדובר כאמור בעדכון המתבצע באופן קבוע ולא כהחלטה של הממשלה או משרד האוצר והוא נועד למנוע את שחיקת המס מאחר והוא קצוב בשקלים, זאת בדומה לעדכונם של הטבות מס או זיכוי מס הנקובים אף הם בשקלים", הוסיפו שם.

בתוך כך, מגיעה המחאה גם לחברי הכנסת המצויים בפגרה. חברת הכנסת מירי רגב (ליכוד) קראה הבוקר לראש הממשלה להתערב באופן מיידי במשבר מחירי הדלק ולחייב את האוצר להפחית את המס על הבלו ובכך למנוע עליות נוספות במחירי הדלקים. "רה"מ חייב להתערב כדי למנוע גל התייקרויות במשק שיפגע בציבור הרחב", דברי רגב.