פישר למנכ"לי הבנקים: "שנו הגישה לגבי המשכנתאות!"; בנקאי בכיר: "הרגשתי נזוף ומושפל"

פרטי "שיחת הנזיפה" של נגיד בנק ישראל עם ראשי הבנקים ביום חמישי: פישר דיבר על "תמחור סיכונים לא ראוי" והזהיר מפני "זעזועים" ■ אחד המנכ"לים שהשתתף בפגישה אמר ל"גלובס": "פישר היה בוטה. הוא דיבר בנימוס אבל אמר דברים קשים מאוד"

"יש בחלק מהבנקים תמחור סיכונים לא ראוי, אתם צריכים לשנות את הגישה" - כך נזף נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במנכ"לים של הבנקים בשיחה ביום חמישי שזומנה לדון בהתפתחויות בשוק המשכנתאות.

"פישר היה בוטה. הוא דיבר בנימוס אבל אמר דברים קשים מאוד", אמר ל"גלובס" אחד המנכ"לים שהשתתף בפגישה אך ביקש לשמור על אנונימיות. מנכ"ל אחר שהשתתף בפגישה אמר כי הרגיש "נזוף ומושפל". לדבריו "מצפים שנתחרה וכשאנחנו מתחרים נוזפים בנו".

לדברי המשתתפים פישר תקף בחריפות את האסטרטגיה של נתח שוק אותה נוקטים חלק מהבנקים (דיסקונט בעבר והפועלים כיום) בשוק המשכנתאות שמשמעותה הורדת מחירים על מנת להגדיל את נתח השוק שמחזיק הבנק.

"אסטרטגיה של נתח שוק היא בעייתית מאוד אני מצפה שהבנקים יעבדו לפי תשואה על ההון ולא ימכרו מוצרים בהפסד", אמר הנגיד והוסיף: "המרווחים לא רווחיים בהלוואות משכנתא, נוצר מצב בו בכל זעזוע קטן הבנקים יצטרכו להפריש לחובות מסופקים".

הפגישה זומנה בעקבות הצעד האחרון של בנק ישראל לצינון שוק הנדל"ן. הנחיה האוסרת על בנקים לתת הלוואות משכנתא בריבית משתנה לסוגיה השונים (פריים, מדד, מט"ח) בשיעור של מעל 33% מסך ההלוואה.

לפי נתוני בנק ישראל, הלוואות בריבית משתנה שיכללו בהוראה החדשה, מהוות 76% מההלוואות החדשות. מאחר והלוואה בריבית משתנה זולה יותר מהלוואה בריבית קבועה צפויות המשכנתאות להתייקר. כאשר להערכת המפקח על הבנקים דודו זקן ההוראה תייקר את ריבית המשכנתאות הממוצעת באחוז אחד.