גל האנטישמיות בעולם: בשנת 2010 נרשמה ירידה של 46%

זאת לעומת שנת 2009 שהייתה שנת שיא באירועים אנטישמיים בשל מבצע "עופרת יצוקה" ■ התקשורת והאינטרנט מהוות במה רבת עוצמה להפצת תעמולה אנטישמית

ערב יום השואה נחשפים נתונים על גילויי האנטישמיות בעולם: בשנת 2010 ירד היקף האירועים האנטישמיים האלימים בעולם ב-46% לעומת 2009, והסתכם ב-614 מקרים, כך עולה מהדוח השנתי של המכון לחקר האנטישמיות והגזענות של אוניברסיטת ת"א.

עוד עולה מהדוח השנתי כי למרות הירידה המשמעותית, 2010 היא עדיין השלישית בחומרתה, מאז החל איסוף הנתונים. ההשתלטות על המשט שהיה בדרכו לעזה בחודש מאי נחשבה אמנם לאירוע מרכזי ועוררה תגובות אנטישמיות. אך האירוע נמשך זמן קצר, ומספר הנפגעים בו היה נמוך יחסית - בהשוואה למבצע 'עופרת יצוקה'. לכן גם הגל האנטישמי היה קטן יותר.

שנת 2009 הייתה שנת שיא מבחינת מספר האירועים האנטישמיים בשל מבצע "עופרת יצוקה", שהתרחש בתחילתה וגרם לפעילות אנטישמית חסרת תקדים ברחבי העולם. בסך הכול נרשמו 1,129 אירועים אנטישמיים אלימים בעולם ב- 2009.

המספר הגבוה ביותר של אירועים אנטישמיים אלימים ב-2010 נרשם באנגליה, צרפת וקנדה - והוא מהווה כ-60% מכלל האירועים הללו בעולם. בארצות אלה הייתה רמת האלימות גבוהה במיוחד, גם בהשוואה לשנת 2009 - בעיקר כשמדובר באלימות רחוב אקראית כלפי אנשים שאפשר לזהותם כיהודים.

מהדוח עולה עוד כי התקשורת והאינטרנט מהוות במה רבת עוצמה להפצת תעמולה אנטישמית. המוטיבים המרכזיים בהטרדות באמצעי התקשורת וברשת בשנת 2010 היו: הקשר היהודי-ציוני וכוחו בעולם; דמוניזציה ודה-לגיטימציה של ישראל באמצעות השוואתה לגרמניה הנאצית או הוקעתה כמדינת אפרטהייד; והדרישה שקהילות יהודיות יגנו את מדינת ישראל ויתנערו ממנה.