בנק הפועלים צמצם באופן משמעותי את חשיפתו לאיטליה

בראשונה בנק ישראלי מודיע רשמית כי יש לו בעיה עם חשיפתו לארץ המגף ■ הבנק מוטרד גם מהשפעות יחסי ישראל-טורקיה על בנק פוזיטיף

בנק הפועלים צמצם את חשיפתו לאיטליה באופן משמעותי ברבעון הרביעי של 2010. מנתוני הבנק עולה כי חשיפתו למוסדות פיננסיים בארץ המגף ירדה באופן דרמטי ברבעון הרביעי, והגיעה ל-75 מיליון שקל - מתוכם 49 מיליון שקל באגרות חוב של בנקים. החשיפה של הפועלים למוסדות פיננסיים באיטליה הסתכמה בסוף 2009 ב-493 מיליון שקל, מתוכה 122 מיליון שקל באגרות חוב של בנקים.

"בעקבות המשבר הכלכלי ביוון והנתונים המקרו כלכליים המדאיגים של אירלנד, פורטוגל, ספרד ואיטליה הוחלט לצמצם את חשיפת הבנק לספרד ואיטליה, בעוד שבאירלנד, יוון ופורטוגל הפעילות הוקפאה וקיימת כלפיהן חשיפה מזערית", נכתב בדוחות הכספיים השנתיים של הפועלים שפורסמו באחרונה. דיווח זה הוא הפעם הראשונה שבנק ישראלי מודיע רשמית כי יש לו בעיה עם חשיפתו לאיטליה. מנכ"ל בנק הפועלים הוא ציון קינן.

איטליה אינה חלק ממדינות ה-PIGS - פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד - אך נחשבת למדינה האירופית הבעייתית הבאה אחרי ספרד, ולכן יש רבים המתקנים את ראשי התיבות ל-PIIGS. יוון, אירלנד ופורטוגל כבר ביקשו סיוע מקרן המטבע העולמית והאיחוד האירופי, וקיים חשש כי גם ספרד תיאלץ לבקש סיוע. איטליה נחשבת על ידי כלכלנים לבאה בתור. נוסף על חשיפתו לאיטליה, לבנק הפועלים חשיפה של 393 מיליון שקל לאירלנד, חשיפה לספרד בסך 301 מיליון שקל, ליוון בסך 3 מיליון שקל ולפורטוגל פחות ממיליון שקל.

בניגוד לבנק הפועלים, בבנק לאומי לא רואים בעיה בחשיפה לאיטליה; מנתוני הבנק עולה כי החשיפה של לאומי למוסדות פיננסיים באיטליה הסתכמה בסוף 2009 ב-293 מיליון שקל, וב-2010 עלתה ל-321 מיליון שקל.

חשיפת בנק הפועלים למדינות
 חשיפת בנק הפועלים למדינות

תרחישים חמורים

עוד עולה מדוחות הפועלים כי הבנק מוטרד מאוד מהשלכות המשבר ביחסי טורקיה-ישראל על שלוחת הבנק בטורקיה, בנק פוזיטיף. "בעקבות אירועים בשנה החולפת (סביר כי הבנק מתייחס למשט - ע.פ) ניתח הבנק את ההשפעות האפשריות כתוצאה ממשבר ביחסי ישראל-טורקיה, כולל תרחישים חמורים", מדווח הפועלים. הבנק מוסיף כי "פעילות בנק פוזיטיף בטורקיה מושפעת מהמצב הגאו-פוליטי, וממערכת היחסים בין ישראל לטורקיה". זו הפעם הראשונה שהפועלים נותן גילוי לבעייתיות של אחזקתו בבנק בטורקיה; עד עתה הקפיד הבנק להסביר כי אינו רואה שום בעיה בכך שהוא מחזיק בבעלותו בנק במדינה מוסלמית עוינת לישראל.