"הסיכון הביטחוני בישראל עולה - פזרו השקעות בחו"ל"

אלכס ז'בז'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש ברוקראז': הקצו לפחות 30% ברכיב המנייתי של התיק בהשקעות בחו"ל וברכיב אג"ח - לפחות 20%-25%

על רקע העלייה בפרמיית הסיכון הגיאו פוליטי בישראל, אירועי המהומות בסוריה וההסכם בין חמאס לפתח, בדש בית השקעות מודאגים, לא רואים באופק רגיעה במצב ומעריכים כי הסיכון הגיאו פוליטי בישראל עלול להמשיך להתגבר. "משקיעים צריכים להפנים את עליית הסיכון היחסי של ישראל ולפעול לפיזור גיאוגרפי של תיק ההשקעות", כך מעריך אלכס ז'בז'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש ברוקראז' בסקירה מיוחדת שהגיעה לידי "גלובס". בסקירה מדגיש כלכלן המאקרו של דש את הסיכונים הייחודיים לישראל.

בסקירת האירועים הגיאו פוליטיים מציינים בדש כי בתקופה האחרונה מצטברים יותר ויותר עדויות לכך שהאירועים הגיאו פוליטיים במזרח התיכון משפיעים על שוק ההון המקומי במגוון האפיקים. "הביטוי הבולט לנחיתות של השוק המקומי נמצא בביצועים של שוק המניות. מתחילת השנה הניב תשואה נמוכה בכ-10% לעומת השוק האמריקני".

ז'בז'ינסקי מעריך כי פיזור ההשקעות הגיאוגרפי צריך להיות לא רק באפיק המנייתי אלא גם באפיק האג"ח וממליצים למשקיעים בישראל על הפניית ההשקעה באג"ח לשווקים מתעוררים ולשוק האמריקני "בשווקים מתעוררים רבים השקעה באפיק האג"ח יכולה לשמש כאלטרנטיבה... גם שוק האמריקני שמציג שיפור במצב הכלכלי על רקע מדיניות מוניטארית מקלה, מהווה אלטרנטיבה לפיזור תיק המניות ואגרות חוב הקונצרניות", מעריך ז'בז'ינסקי.

ז'בז'ינסקי ממליץ על משקל של לפחות 30% ברכיב המנייתי של התיק בהשקעות בחו"ל. עוד ממליץ כי ברכיב של אג"ח, המשקל של חו"ל צריך להיות לפחות 20%-25%. "למשקיעים המקומיים כדאי להשקיע בחו"ל באמצעות הקרנות שמנוהלות ע"י מנהלי השקעות זרים. אם אין אפשרות כזאת, אז כדאי להיחשף לשווקים ספציפיים באמצעות מוצרים פאסיביים כמו השקעה בתעודות מחקות (ETF) על המדדים", מעריכים.

"חולשה בכל אפיק ואפיק בישראל"

ז'בז'ינסקי רואה חולשה בשוק ההון המקומי בכל האפיקים ומייחסים את החולשה בשוק המקומי להשפעת הסיכון הגיאו פוליטי בישראל. הוא מציין כי גם שוק האג"ח הממשלתי והקונצרני המקומי הציגו חולשה. להערכת דש אין לראות בהעלאת הריבית ועלייה באינפלציה, כסיבה להשפעה השלילית על שוק האג"ח הישראלי כיון שהעלאות הריבית היו גם במדינות רבות אחרות. "הפער בין התשואה הממוצעת של האג"ח ל-10 שנים במדינות בעלות דירוג דומה לישראל ובין האג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים הצטמצם לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2008", מציין ז'בז'ינסקי.

עוד ביטוי לחולשה מוצאים בדש גם בשוק הקונצרני המקומי שהציג ביצועים נחותים. מדד התל-בונד 60 השיג מתחילת השנה תשואה נמוכה בכ-2% מאשר המדד של אג"ח בדירוג השקעה בארה"ב. "נראה שגם השוק הקונצרני מושפע מהסיבות המשותפות הפוגעות בשווקים בישראל", אומר ז'בז'ינסקי.

בדש מערערים על ההנחה כי השקל המתחזק מפריך את החששות מפני השפעת הסיכון הגיאו פוליטי על השווקים הפיננסיים ."התחזקותו של השקל ביחס לדולר האמריקני מתחילת השנה הייתה זהה לביצועים של שאר המטבעות בשווקים המתעוררים וקטנה משמעותית מאשר התחזקותו של האירו", מציינים. לחיזוק טענת דש על השפעת הסיכון הגיאו פוליטי מציינים בדש כי התחזקותו של השקל מתחילת השנה אל מול הדולר האמריקני הייתה מינורית בהשוואה למדינות האחרות בהן עלתה הריבית.

במסר מרגיע יותר למשקיעים מציינים בדש כי בינתיים אין סימנים לכך שהסיכון הגיאו פוליטי משפיע על הפעילות הכלכלית במשק והאינדיקאטורים הכלכליים המתפרסמים ממשיכים להצביע על צמיחת המשק: "אם הסיכון הנתפס ע"י המשקיעים של ישראל ירד, קיים פוטנציאל חיובי לשוק ההון המקומי וזאת בגלל הפער שנוצר בין הביצועים הכלכליים של המשק לבין הביצועים של השוק".