כלכלנים בארה"ב: הדולר לא יתאושש לפני שנת 2012

גולדמן זאקס: "הדולר ככל הנראה ימשיך להיחלש; תחזית הצמיחה לחודשים הקרובים לא נראית כה חזקה"

ההאטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב והמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפדרל ריזרב עשויות להביא לכך שהדולר לא יחל להתאושש לפני שנת 2012. כך מעריכים כלכלנים בכתבה רחבה על הדולר שפורסמה היום (ב') בסוכנות בלומברג, על רקע היחלשותו המתמשכת של המטבע האמריקני.

כלכלת ארה"ב צמחה בקצב שנתי של 1.8% ברבעון הראשון של 2011, לעומת צמיחה של 3.1% ברבעון הרביעי של 2010. בעקבות ההאטה בצמיחה, העלאת ריבית בארה"ב לא נראית באופק, וזאת בזמן שבשאר העולם הריביות במגמת עלייה. הרחבת פערי הריביות בין ארה"ב לבין מדינות אחרות בעולם היא אחת הסיבות העיקריות להיחלשות הדולר. מצד שני, הדולר החלש תומך בגידול בייצוא האמריקני ועשוי לסייע לנשיא ארה"ב ברק אובמה להשיג את היעד שהציב לעצמו: הכפלת הייצוא עד שנת 2015.

"הדולר ככל הנראה ימשיך להיחלש", אמר לסוכנות בלומברג תומאס סטולפר, אסטרטג מט"ח בבנק ההשקעות גולדמן זאקס. "תחזית הצמיחה לחודשים הקרובים לא נראית כה חזקה".

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי אמר בשבוע שעבר כי הריבית במשק תיוותר ברמה אפסית למשך "תקופה ממושכת". בשוק מעריכים כי הפד יחל להעלות את הריבית ברבעון הראשון של 2012. האנליסט סטיבן קינג מבנק HSBC טוען כי הסיבה להיחלשות הדולר היא הריבית הנמוכה בארה"ב: "הפד שומר על הריבית ברמה אפסית לתקופה ממושכת והדולר הופך לפחות ופחות אטרקטיבי; הירידה תימשך לכל אורך השנה".

אינדקס הדולר, העוקב אחר התנהגות הדולר מול 6 המטבעות העיקריים בעולם, נפל ב-3.9% בחודש החולף. אנליסטים מעריכים כי נתונים שיצביעו על האצה בצמיחה הכלכלית בארה"ב יתמכו בדולר, שכן תרחיש כזה יקרב את תחילת העלאות הריבית. ההערכות הן כי הצמיחה אכן תואץ ותגיע ל-3.4% ברבעון הרביעי של השנה.