ד"ר גיא בכור: אל קאעידה ינסה לנקום במערב, אח"כ ישראל

"החיסול של בן לאדן לא נוגע אלינו ישירות. נהפוך הוא, ככל שהמשטרים הערביים סביבנו נופלים, כך עולה ערכה של ישראל מבחינת המערב ואירופה"

לחיסולו של אוסמה בן לאדן השפעה גדולה על המלחמה בטרור העולמי, אך תחתיו יקומו מנהיגים חדשים שינסו לנקום את מותו. כך מעריך ד"ר גיא בכור, משפטן ומזרחן במרכז הבינתחומי הרצליה.

"אנו חיים בעולם של סימבולים", אומר בכור בשיחה עם "גלובס". "כמו שמגדלי התאומים בניו יורק היו סמל לציביליזציה, גם בן לאדן הוא סמל מאוד חשוב והחיסול שלו חשוב ביותר. בן לאדן השפיל את ארה"ב עם קלטות וידיאו בששודרו באל-ג'זירה ויש משמעות לחיסול שלו. יחד עם זאת, אל קאעידה זה לא רק בן לאדן; יש לו ארגונים בינלאומיים שדווקא התחזקו בחודשים האחרונים כי הם הטיפו כל הזמן להפלת המשטרים הערביים וזה מה שקורה. אנו רואים את התחזקות אל קאעידה בצפון אפריקה (רק לפני מספר ימים בוצע פיגוע במרקש על ידי אל קאעידה), עיראק, עזה, פקיסטן ועוד".

- איזו תגובה צפויה לחיסול? יהיו פיגועי נקמה?

"אל קאעידה יצטרך לנקום את החיסול הזה וכמובן שיקומו מנהיגים חדשים תחת בן לאדן. 3 אנשים ייסדו את אל קאעידה: עבדאללה עזאם הפלסטיני, שהיה המורה הרוחני של אל קאעידה וחוסל במכונית תופת בפקיסטן; אוסמה בן לאדן, שהביא את הכסף וחוסל היום; ואיימן אל-זוואהרי המצרי, שהוא היחיד שנותר בחיים מבין השלושה.

"אל קאעידה היה רוצה מאוד לבצע פיגועי נקמה במדינות מערביות אבל זה לא פשוט כבעבר. בשנים האחרונות המודעות לטרור עלתה ויותר חשוב מזה - שיתוף הפעולה של ארגוני מודיעין במערב השתפר מאוד. אל קאעידה רוצה פיגוע איכותני במערב אבל לא בטוח שזה יקרה. במזרח התיכון הם יכולים לבצע פיגועים".

- כיצד ישראל תושפע מהחיסול, אם בכלל?

"לאל קאעידה יש 3 מטרות: להקים ח'ליפות איסלאמית במערב או לכל הפחות להחליש אותו, להפיל את המשטרים הערביים כי הוא רואה בהם בוגדים שמוכרים את האומה האיסלאמית, והמטרה השלישית היא חיסול ישראל. כלומר, רק אחרי שהוא יגמור עם העולם המערבי ועם המשטרים הערביים - הוא יתפנה אלינו. החיסול של בן לאדן לא נוגע אלינו ישירות. נהפוך הוא - ככל שהמשטרים הערביים סביבנו נופלים, כך עולה ערכה של ישראל מבחינת המערב ואירופה. הרי רק בשבוע שעבר אמר ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני שישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שאפשר לסמוך עליה ושצריך לצרף אותה לאיחוד האירופי. ישראל מנהלת עכשיו את הסכסוך ואני חושב שהיא מנהלת אותו בצורה נכונה".