החל ממחר: שביתה בכל בתי החולים הציבוריים בישראל

ההסתדרות הרפואית דורשת ממשרד האוצר להעלות את שכר הרופאים ולשפר את תנאי העבודה במערכת הציבורית

כל בתי החולים הציבוריים בישראל יושבתו מחר (ג') לאור חידוש המאבק של ההסתדרות הרפואית, שדורשת ממשרד האוצר לחתום על הסכם עבודה חדש שישפר משמעותית את שכר הרופאים ואת תנאי העבודה במערכת הציבורית.

השביתה תכלול בתי חולים ממשלתיים כמו איכילוב, תל השומר, רמב"ם ועוד, בתי חולים שבבעלות קופת חולים כללית כמו בילינסון, קפלן, סורוקה וכדומה, וכן גם בתי חולים שבבעלות עמותות, כמו מעייני הישועה, שערי צדק והדסה. במסגרת השביתה יעבדו הרופאים במתכונת שבת, כך שיתקיימו רק פעולות דחופות להצלת חיים. גם מרפאות החוץ והמכונים השונים של בתי החולים יושבתו בהתאם.

מעבר לשביתה המתוכננת למחר, הודיעה ההסתדרות הרפואית על שורה של עיצומים בימים הקרובים. כך, ביום חמישי הקרוב יושבתו כל מרפאות החוץ הנמצאות מדרום לת"א, לרבות אלה של בית החולים איכילוב. ביום ראשון הבא יתקיים כינוס מיוחד של פתולוגים מרחבי הארץ, והמשמעות היא שבזמן הכנס יהיו שיבושים בעבודת חדרי הניתוח, עד כדי דחיית חלק מהניתוחים המתוכננים. ביום חמישי הבא שוב יושבתו מרפאות החוץ, אך הפעם בבתי החולים שמצפון לתל-אביב, ולרבות אלה של תל השומר.

על מסלול התנגשות

פגישת המו"מ הבאה מתוכננת רשמית ליום חמישי הקרוב, אולם ההסתדרות הרפואית הודיעה כי אין בכונתה לחדש את המו"מ ללא התנצלות אישית של הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, שקרא לרופאים במהלך ראיון לגלי צה"ל: "אל תרצחו אנשים בגלל תוספות שכר, אין לזה שום הצדקה".

בתגובה לדברים הרופאים הגישו תלונה לנציבות שירות המדינה, והקפיאו כאמור את המו"מ. במשרד האוצר מסרו אתמול באופן רשמי כי הרופאים "מסיטים את הדיון מהעיקר", אולם על פי הערכות לוין יפנה אל הרופאים ויאמר כי דבריו נאמרו בשעת סערה, וכי הוא מתנצל אם יש מי שנפגע מהם.

נזכיר כי הרופאים דורשים תוספת של 50% לשכר היסוד של כלל הרופאים, ומעבר לכך תוספות מיוחדות לרופאים בפריפריה ולאה העוסקים במקצועות שבמחסור. כן הם דורשים תוספת של תקנים, הן למתמחים והן למומחים. באוצר, לעומת זאת, מבקשים שלא לחרוג ממסגרת תוספת השכר שניתנה לכלל עובדי המגזר הציבורי, קרי 7.25% בפריסה לארבע שנים.

עם זאת, באוצר מוכנים להעניק תוספות מיוחדות לרופאים בפריפריה ולרופאים במקצועות שבמחסור, וכן לקצר משמעותית את התורנויות של המתמחים מבלי לפגוע בהכנסתם, וזאת כדי להקל עליהם. לצורך העניין באוצר מוכנים להוסיף תקנים למתמחים, אך הם מתנים זאת בכך שגם מומחים (הצעירים שבהם) יבצעו לראשונה תורנויות אחר הצהריים. כן הם דורשים שהרופאים יחתימו שעון נוכחות.