ניצחון ליבואנים: החמרה באכיפת יבוא רכב אישי

משרד התחבורה עורך "שימועים" ליבואנים ומורה על החזרת הרכב לחו"ל במקרה של חשד לייבוא מסחרי ■ המכס מחמיר את אכיפת חשבוניות הייבוא

משרד התחבורה והמכס החלו להכביד את אכיפת תקנות הייבוא האישי של רכב לישראל. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה החל המשרד לערוך שימועים ללקוחות, שייבאו רכב בייבוא האישי לארץ וטרם שוחררו, ובמקרים שבהם מתגלה כי הייבוא התבצע בצורה מסחרית, או כמעט מסחרית, מקבלים בעלי הרכב הוראה להחזיר אותם לחו"ל מהנמל על חשבונם.

בענף הייבוא האישי מדווחים על מספר מקרים, שבהם הוחזרו רכבי ייבוא אישי לארצות הברית ולאירופה. בנוסף החל משרד התחבורה לרשום ברישיונות רכבי הייבוא האישי את תאריך העלייה על הכביש בפועל בחו"ל ולא את מועד העלייה על כבישי הארץ.

במקביל מדווחים בענף כי אגף המכס החל לבדוק בדקדקנות את חשבוניות הרכישה של כלי רכב מייבוא אישי ולהוסיף להערכת הרכב לצורך קביעת גובה המכס גם את האבזור האופציונאלי העודף, שנמצא ברכב. יצוין כי "הפטור בפועל", שהיה נהוג על שווי האבזור הנוסף ברכבי פאר, נחשב לאחד ממוטיבציות הייבוא העיקריות לישראל.

מקורות בענף ייבוא הרכב אומרים כי החמרת האכיפה נובעת ישירות מהבג"ץ שהגישו מספר יבואני רכב נגד משרד התחבורה והמכס לפני כחודשיים, ובהם קבלו על העדר אכיפת התקנות הקיימות בנושא הייבוא האישי. הדיון בבג"ץ נקבע לפברואר 2012 ובענף מעריכים כי החמרת האכיפה תימשך לפחות עד למועד זה.