שורפים כספי המסים: 350 מיליון שקל למחלף מיותר בצומת גולני

נתוני התנועה בצומת גולני לא מצדיקים מחלף חדש, אבל במשרד התחבורה מתעקשים לבטל רמזורים

לפוליטיקאים ולפקידים בכירים יש תשוקה בלתי נשלטת "לבטל רמזורים". הם מגלגלים בהנאה את ההכרזה "נבטל את הרמזורים בין פה לבין שם". המקרה הבולט הוא של אריה בר, מי שהיה מנכ"ל משרד התחבורה. עצבן אותו הרמזור במחלף גלילות, זה שוויסת את התנועה מאיילון על כביש 5 לכיוון מערב. תחת הסיסמה "לבטל את הרמזור האחרון בין ירושלים לחיפה", בר דחף להקמת הגשר המשונה והמסוכן בגלילות מזרח והצליח.

ההצלחה של בר היא בכייה לדורות. קיימת תוכנית תחבורה באיכות גבוהה להסדרת מחלף גלילות מזרח, אבל הגשר המשונה מונע את האפשרות ליישם את התוכנית. העיקר ש"הרמזור בוטל" ("גלובס", 19.6.08).

שתי דקות מקסימום

הרמזור המותקף כעת הוא בצומת גולני, במפגש כביש 65 מעפולה לראש פינה וכביש 77 מיקנעם לטבריה. במשרד התחבורה, על פי המסורת, רוצים "לבטל את הרמזורים בין תל אביב לבין צומת עמיעד". שר התחבורה, ישראל כץ, רואה את הפרויקט כשלב חשוב במסגרת "תוואי הנסיעה 'הזרוע המזרחית' שיקשר את צומת עמיעד לצומת תשבי ובהמשך לכביש 6".

כץ הודיע על הקמת מחלף במקום צומת גולני, שייחנך במהלך 2013, במסגרת פרויקט "נתיבי ישראל" המתוקצב ב-27.5 מיליארד שקל. עלות המחלף - 350 מיליון שקל. יו"ר החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), מיכה גולדמן, הוא תושב כפר תבור שעל כביש 65.

גולדמן הצטרף למשמידי הרמזורים, והודיע שמחלף גולני הוא הראשון בתוכנית שמטרתה "ליצור רצף תחבורתי ללא רמזורים שיקשר בין מרכז הארץ לצפונה". מילות המפתח בהודעת היו"ר הן "ללא רמזורים".

גורמים מקצועיים בכירים במשרד התחבורה ובמע"צ מפקפקים בכדאיות וביחס עלות-תועלת של בניית מחלף בצומת גולני. נתונים של ספירת נפח התנועה בצומת גולני המצויים במע"צ ובמשרד התחבורה מעידים שאין לחץ רציני ברמזור.

מחזור הרמזור בצומת הוא בן שתי דקות והתנועה זורמת. אפילו אלה הבאים על כביש 77 מכיוון יקנעם ורוצים לפנות צפונה על כביש 65 לכיוון ראש פינה, נהנים משני נתיבים וממתינים ברמזור בין 45 שניות לדקה ורבע. דקה אחת בממוצע.

מעטפות המכרז, בהיקף 350 מיליון שקל, אמורות להיפתח בסוף חודש יוני. בכירים במערך התכנון במשרד התחבורה ובמע"צ מתייחסים למחלף גולני כאל פרויקט פוליטי, שיוצא לדרך 10 שנים לפני הדרוש, על חשבון פרויקטים חשובים ודחופים יותר שמעוכבים.

מה אפשר לעשות עם 350 מיליון שקל?

אפשר להשלים על כביש 5 את המחלפים מורשה, ירקונים וקסם. לחילופין, אפשר להקים את המחלף הנדרש בצומת דרור על כביש 4, אפשר להקים את המחלף המתבקש בצומת להבים, שם נתקעת התנועה דרומה, או את מחלף ראם (מסמיה). או את מחלף אחים (קסטינה).

מדוע הפרויקט יוצא לדרך למרות הנתונים על נפחי תנועה שאינם מצדיקים מחלף עכשיו? ממע"צ נמסר, כי ביצוע מחלף גולני הוטל על החברה על-ידי הממשלה, במסגרת תוכנית נתיבי ישראל, שמובילים ראש הממשלה נתניהו ושר התחבורה כץ.

ממשרד התחבורה נמסר כי "הקמת המחלף בצומת גולני מבוצעת במסגרת פרויקט נתיבי ישראל, שנועד לחבר את צפון הארץ ודרומה למרכזה ולהדק את הקשר בין הפריפריה למרכז, באמצעות רשת של מסילות ברזל וכבישים מהירים. מחלף גולני יהווה חלק מתוואי הנסיעה 'הזרוע המזרחית', שיקשר את צומת עמיעד לצומת התשבי ולכביש חוצה ישראל (כביש 6) ויאפשר נסיעה רצופה ללא רמזורים מצומת עמיעד שבצפון ועד צומת הנגב שבדרום. מדובר בפרויקט תחבורתי חשוב שעל ביצועו החליטה ממשלת ישראל, אשר ייתן בין השאר מענה למגוון הצרכים של אלפי הנהגים החולפים במקום מדי יום".

צומת גולני / צלם: גיא גרבר
 צומת גולני / צלם: גיא גרבר