אפריקה, שו"ב, מנרב ושפיר מתחרות על הקמת עיר הבה"דים

4 קבוצות נערכות להתמודדות במכרז הענק לבנייה ותפעול של קריית ההדרכה של צה"ל בנגב ■ העלות הכוללת של המכרז הענק - 10 מיליארד שקל ■ בכיר באחת הקבוצות המתמודדות: "יש הרבה מתח סביב המכרז הזה, הוא ענק" ■ 11 אלף חיילים ישרתו בעיר הבה"דים

דריכות בארבע הקבוצות שמתכוונות להתמודד על המכרז של משרד הביטחון לבנייה ולתפעול קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב, המכונה "עיר הבה"דים". בעוד עבודות העפר והנחת התשתיות בשטח כבר החלו, נערכים במערכת הביטחון לישורת האחרונה במיזם שעלותו מיליארדים, ובמסגרתו יועתקו אל קריית הענק שבנגב כל בסיסי ההדרכה של צה"ל ממרכז הארץ.

משרד הביטחון פרסם לפני כשנה תנאים מפורטים להתמודדות במכרז להקמתה של קריית הענק. החברות המתמודדות יידרשו לבנות אותה ולנהל את התחזוקה ואת השירותים במקום למשך 25 שנה.

מגעים וגישושים

אחרי גישושים ומגעים שהתקיימו במהלך השנה האחרונה בין חברות גדולות במשק העוסקות בעבודות בינוי מורכבות; מתן שירותים נרחבים ועוד, התגבשו ארבע קבוצות שנחושות להגיע אל קו הגמר במרוץ על החוזה.

חלקו הראשון של הפרויקט מוערך בעלות של כ-2.5 מיליארד שקל. שתיים מהקבוצות הבולטות שמתחרות על הזיכיון הן שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, אליה חברה גם חברת השירותים ISS, וקבוצה שנייה שמובילה אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב. בקבוצה זו נמנות גם אלקטרה, אלטל שמקבוצת אלול תמרינד ונס טכנולוגיות.

שתי קבוצות נוספות שמתחרות על הזיכיון הן מנרב שבבעלות אברהם קוזניצקי, שמתמודדת יחד עם קבוצת רד בינת. את הקבוצה הרביעית מובילה שפיר הנדסה שבבעלות משפחת שפירא.

העלות הכוללת של המכרז הוערכה בעבר בידי גורמים במערכת הביטחון בכ-10 מיליארד שקל: המתחם כולו משתרע על שטח של 2,600 דונם. במסגרת העבודות תפתח החברה שתזכה במכרז 1,400 דונם, ותבנה בשטח כולל של כ-250 אלף מ"ר.

"יש הרבה מתח סביב המכרז הזה, שנחשב לענק בכל קנה מידה", אמר ל"גלובס" בכיר באחת הקבוצות המתמודדות. "כמובן שאנחנו ערים לכך שכל קבוצה מאוד רוצה אותו, ולכן אנחנו עובדים מאוד קשה, עד השעות הקטנות של הלילה, על גיבוש ההצעה הכי אטרקטיבית. עם זאת, אנחנו לוקחים בחשבון את הסיכונים הרבים שטמונים במהלך, כמו עבודות בינוי מאוד מורכבות וגם הספקת מערך שלם של שירותים ותחזוקה למשך רבע מאה, כמו הסעדה, ניקיון, אבטחה היקפית, שירותי תמיכה למחשבים ותקשורת ועוד. כל סעיף ורכיב בחוזה כזה, לטווח זמן כל כך ארוך. הוא מסובך, בגלל שצריך לנעול את מחיר השירותים האלה בשלב מאוד מוקדם".

הקבוצה שמובילה אפריקה ישראל משוכנעת שביכולתה לספק את המענה לצרכים של מערכת הביטחון במסגרת המיזם. היא רתמה אליה את אלטל מקבוצת אלול תמרינד, שמביאה ערך מוסף בתחום הספקת פתרונות לאחזקה, ניהול והפעלה במיקור חוץ. אלטל כבר מפעילה את מתקן האימונים הראשי של צה"ל בצאלים. לצדה, בקבוצה גם נס טכנולוגיות, הנחשבת לאחת מחברות התקשוב המובילות בארץ.

מנגד, שיכון ובינוי שבשליטת אריסון נחושה להציע למערכת הביטחון גישה תכנונית ירוקה, שתביא בחשבון ערכים של קיימות בהקמת מערך תומך שיאפשר חיסכון בצריכת אנרגיה, מיחזור של פסולת ושפכים ועוד. זאת כחלק מהגישה הכוללת שמובילה הקבוצה בשנים האחרונות. מבחינת מנרב, החיבור עם רד בינת יאפשר לספק מענה בתחום התוכנה, המחשוב והאלקטרוניקה.

גם שפיר הנדסה פועלת בקדחתנות על גיבוש הצעה שהוגדרה בידי גורמים מקורבים "אטרקטיבית ביותר": לצדה, תתמודד חברת גלובל, שנשיאה הוא האלוף במיל' ישראל זיו, ששימש בעבר ראש אגף המבצעים בצה"ל. החברה של זיו, מספקת כיום שירותי ייעוץ ביטחוני לגופים פרטיים ולמדינות ופועלת רבות בקולומביה.

בשפיר משוכנעים כי ניסיונה בביצוע עבודות תשתית מורכבות, כמו כריית מנהרה באורך 15 ק"מ עבור רכבת ישראל בכביש מספר 1, מאפשר לה להגיש הצעה ביצועית טובה וגם הצעה כספית אטרקטיבית.

כ-11 אלף חיילים עתידים לשרת בקריית ההדרכה החדשה. לפי משרד הביטחון, האכלוס יחל בשלהי 2013 ויאפשר פינוי של בסיסי ההדרכה המשמשים כיום את צה"ל, שרובם במתחם צריפין. הקרקעות הרבות שיפונו באזור יוחזרו למינהל מקרקעי ישראל, יחולקו בין הרשויות המקומיות הסמוכות וישמשו לבנייה.