האוזר מקבל מגושן רשות משודרגת

משה טרי הניח את היסודות ובנה את הפיגומים. זוהר גושן הקים את הבניין לתפארת. עכשיו נכנס לגור בו שמואל האוזר. גושן שידרג את רשות ניירות ערך - חוק אכיפה מנהלית, תיקון לחוק החברות, בית משפט כלכלי, מערכות מחשב מתוחכמות למעקב אחרי מסחר חריג, והפך אותה לגוף רב עוצמה.

הרשות שמוריש גושן להאוזר אינה הרשות שהוא קיבל; היא נמצאת בשיא כוחה, גוף חזק, מרתיע ובעל עוצמה חסרת תקדים. גוף מפחיד ובעל סמכויות וכוח כמעט ללא גבולות. זאת ועוד; יו"ר הרשות אינו רגולטור רגיל. בניגוד למפקח על הבנקים - שמעליו נמצא הנגיד, או לממונה על שוק ההון - שמעליו נמצא שר האוצר, יו"ר הרשות עצמאי לחלוטין. מרגע מינויו הוא בעל הבית של עצמו.

3 אתגרים

עם כניסתו לתפקיד יו"ר הרשות, האתגר הגדול ביותר של האוזר תהיה מערכת היחסים עם השוק. גושן נתפס כאדם שאפשר לסמוך עליו. האוזר הוא תעלומה. לא פלא שבשוק ההון יש חרדה עמוקה מחוק האכיפה המנהלית החדש, המקנה לרשות סמכות להדיח מנכ"ל מתפקידו בהליך מנהלי מהיר, ולהטיל עליו קנס של מיליון שקל. "אני חושש שהאוזר ירצה להראות לכולם שהוא לא פראייר, ולא יירגע עד שלא תהיה לו קרקפת על החגורה", אומר אחד מוותיקי השוק.

האוזר יצטרך ליצור יחסי אמון עם המפוקחים. להשתמש בכוח החדש שניתן לרשות בתבונה ובמתינות, לפעול בצורה מדודה ולזכור שאין מטרה להעניש, אלא להרתיע ולמנוע. יהיה עליו לשכך את החששות, וליצור אמון בהוגנות ההליך המנהלי, ובו אישית.

האתגר השני הוא האתגר הניהולי. האוזר הוא כלכלן ואיש אקדמיה. אין לו ניסיון אמיתי בניהול מערכת גדולה כמו הרשות, מערכת מורכבת של מאות עובדים עם פוליטיקה פנימית סבוכה. אחת המשימות הראשונות תהיה גיבוש הצוות הפנימי ובראשו היועץ המשפטי - מספר 2 להלכה, אם כי לא תמיד למעשה.

שוני אלבק, שהתמודד על תפקיד היו"ר מול האוזר, צפוי לעזוב. האוזר יצטרך יועץ משפטי חדש. המועמדת המובהקת היא עו"ד יעל אלמוג, יועצת לגושן וראש המחלקה הבינלאומית. אלמוג, מקצועית ודומיננטית, עמדה מאחורי רבות מפעולות הרשות בשנים האחרונות, גם כאלה שבאופן פורמלי אינן קשורות לתחום פעילותה. מינויה לתפקיד היועץ המשפטי מתבקש.

האתגר השלישי יהיה בניית מערכת קשרי גומלין פרודוקטיבית עם הרגולטורים האחרים, ועם הרשות המחוקקת. בין הממונה על שוק ההון, המפקח על הבנקים ויו"ר רשות ניירות ערך יש ממשקים רבים מאוד. המשולש ידין ענתבי באוצר, רוני חזקיהו בבנק ישראל וגושן פעל היטב בשנים האחרונות. היו חריקות ועימותים, אבל שלושתם השכילו לשמור את חילוקי הדעות במרחב המקצועי. כעת כולם חדשים: עודד שריג באוצר, דודו זקן בבנק ישראל, האוזר וגם דיויד גילה ברשות ההגבלים. שלושת הפרופסורים והמפקח על הבנקים יצטרכו לבנות את הקשר ביניהם, כאשר היכולת לעבוד בשיתוף פעולה היא תנאי הכרחי להצלחת כל אחד מהם - וגם להצלחת האוזר.