האוזר, לטיפולך

תזכורת: כך הצהיר היו"ר ב-2005

רגע לפני שסיים לכהן ככלכלן הראשי של רשות ניירות ערך, בסוף אוגוסט 2005, העניק פרופ' שמואל האוזר ראיון מקיף. ("גלובס" 26.8.2005). כמה מעמדותיו דאז, והאתגרים הגדולים שהציב לשוק ההון, עדיין קריטיים לתפקידו כיו"ר הבא של הרשות, וחבר הוועדה להגברת התחרותיות.

1. ריכוזיות. "ריכוזיות היא הבעיה הכי גדולה שיש לנו בשוק ההון. קבוצה קטנה של בעלים מנהלת את רוב החברות", קבע אז האוזר, וציין כי בדרך כלל מדובר במשפחה אחת או במספר קטן של שותפים. "כמעט 70% מהמניות של כלל החברות הציבוריות נמצאים בידי 'הידיים החזקות'. בעלי שליטה יכולים, לפחות לכאורה, לעשות ככל העולה על רוחם. דוגמה פשוטה ובסיסית: חברה מרוויחה כסף, ויכולה לחלק אותו כדיבידנד. אלא שדיבידנד צריך לחלק לכולם, גם לציבור, ואם במקומו יוחלט להגדיל את הבונוסים או את המשכורות למנהלים, יהיה צורך להתחלק עם השאר. זה מה שקורה בחברות בארץ. בארה"ב כמעט כל החברות מחלקות דיבידנד, אחרת השוק מעניש אותן. אצלנו בקושי 50% מחלקות דיווידנדים".

6 שנים אחרי: ללא שינוי.

2. הערכות שווי. "ניגודי עניינים אצל מעריכי השווי הם בעיה נוספת שקיימת בארץ. הערכות השווי מושפעות מזהותו של המזמין. בדיקה שלנו הראתה שאם המזמין הוא הקונה, הערכת השווי תהיה נמוכה מדי, ואם המזמין הוא המוכר הערכת השווי תהיה גבוהה מדי. בדרך כלל הסטייה היא למעלה, משום שרוב ההזמנות להערכות שווי מגיעות מבעלי עניין".

6 שנים אחרי: בעידן ה-IFRS, הערכות השווי אפילו קריטיות יותר. עם זאת, רמת הפיקוח והגילוי גברו במידה מסוימת.

3. סחירות ומניפולציות. "בחנו על פני שנים, ומצאנו כי 90% מהמניפולציות ומהחשד למניפולציות היו במניות של החברות הקטנות, דלות הסחירות. אם מסתכלים על רשימת 600 החברות הנסחרות (כיום 759, ס.ק.), רק המאה הראשונות בעצם נסחרות באמת.

"אני אומר שמהחברה ה-101, החברות הן דלות סחירות ומועדות לפורענות. אולי אפשר לומר שעד מספר חברה 250, נניח, יש נפחי מסחר סבירים. אם נהיה כנים, יש מאות חברות שמצחיק אפילו לקרוא להן דלות סחירות, כי הן למעשה מתות-סחר. אפס.

"יותר מדי חברות יושבות בבורסה ולמעשה אין בהן מסחר, פוטנציאל המניפולציות בהן גבוה, ויש שם תרמיות יותר גדולות. צריך להפסיק עם זה. יש להגדיר חברות דלות סחירות. אני צנוע, ואומר שצריכה להיות לפחות עסקה אחת בממוצע ביום, וללכת עם הקריטריונים עד הסוף..."

נכון להיום: חלק מכללי הפיקוח על הסחירות שופרו. בעיית דלות הסחירות - נשארה.