נתוני המאקרו בארה"ב שלחו את אירופה לירידות חדות

פורטוגל הסכימה על תוכנית חילוץ בהיקף 116 מיליארד דולר ■ יוון מתנגדת לארגון מחדש של חובותיה ■ סימנס מעלה התחזית השנתית ■ מדד המכירות הקמעוניות באירופה עלה 1%

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בירידות משמעותית עד 1.7%, כאשר נתוני המאקרו המאכזבים שפורסמו בארה"ב לקראת הנעילה הכבידו על השווקים. המסחר התנהל מוקדם יותר במגמה מעורבת למרות דו"חות טובים של BMW ו-BNP. פורטוגל הגיעה היום להסכמה עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) על תוכנית חילוץ בהיקף 78 מיליארד אירו (116 מיליארד דולר) למשך 3 שנים, כדי לסייע לכלכלתה הפגועה, עליה אמר ראש ממשלת פורטוגל חוזה סוקראטס כי היא "ידידותית יותר מאלה שקיבלו הכלכלות הפגועות האחרות ביבשת".

בשעה 17:00 (שעון ישראל) פורסם כי מדד מנהלי הרכש (ISM) במגזר השירותים בארה"ב, ירד לרמה של 52.8 לעומת צפי ל-57.9 נקודות, ובהשוואה ל-57.3 נקודות בחודש שעבר. הנתון כאמור גרם להתחזקות הירידות לקראת הנעילה. מוקדם יותר, פורסם מדד ה-ADP שהראה כי 179 אלף משרות שהתווספו למגזר הפרטי בארה"ב בחודש אפריל לעומת צפי לעלייה של 200 אלף.

היום פורסם באירופה מדד המכירות הקמעוניות לחודש מארס, שנמצא בשפל של כמעט שנה. מדד המכירות ב-17 מדינות הגוש נפל ב-1% בהשוואה לחודש הקרוב, זאת לאחר עלייה של 0.3% בחודש פברואר.

בבריטניה פורסם אתמול מדד היצרנים לחודש אפריל, שנפל לשפל של 7 חודשים ועומד על 54.6 נקודות לעומת 56.7 נקודות בחודש מארס. ברקע, מתלבטים גורמים בבנק המרכזי בבריטניה בצעדים שיש לנקוט באשר לקיצוצים שמנהיגה הממשלה. בתוך כך, נופל מדד אמון הצרכנים בממלכה למינוס 31 בחודש אפריל, הרף הנמוך ביותר של המדד מאז פברואר 2009.

שר האוצר היווני גיאורג פפאקונסטנטינו אמר אתמול כי "ארגון מחדש של חובות יוון יבריח מהמדינה את המשקיעים לפחות לעשר שנים". פפאקונסטנטינו הינו מהמתנגדים הבולטים לארגון חובה של יוון מחדש. "זו תהיה טעות גדולה עבור יוון - העלויות יהיו גבוהות מאד", הוסיף פפאקונסטנטינו. אליו הצטרף היום גם הירקלס פולמרקאיס, יועץ כלכלי לראש ממשלת יוון, שאמר כי "יוון לא צריכה לארגן מחדש את חובותיה, אלא רק להגדיל את היקף ההלוואות".

BMW, ובנק BNP בדוחות חיוביים; סימנס מעלה תחזיות

ענקית הרכב BMW , דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2011. החברה דיווחה על גידול של 29% בהכנסות ל-16 מיליארד אירו, ועל רווח נקי שהכפיל עצמו פי 4, ועומד על 1.21 מיליארד אירו. BMW מצפה למכור יותר מ-1.5 מיליון רכבים בשנת 2011, זאת בהשוואה למכירות של 1.46 מיליון אשתקד.

חברת סימנס עדכנה את תחזיותיה הפיננסיות לשנת 2011. החברה הודיעה כי היא צופה עלייה של 75% בהכנסותיה השנה, כאשר הרווח הנקי השנתי צפוי לעלות ל-7.5 מיליארד אירו (11.1 מיליארד דולר), זאת בהשוואה לרווח נקי של 4.3 מיליארד אירו בשנה שעברה.

בנק ההשקעות הצרפתי BNP דיווח על תוצאותיו הפיננסיות, תוך שהוא מציג רווח נקי של 2.62 מיליארד אירו (3.85 מיליארד דולר), גידול של 15% בהשוואה לרווח נקי של 2.28 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות לרבעון הנוכחי עלו ב-1.3% ל-11.69 מיליארד אירו.

אסיה נסגרה בירידות; כנס מילקן: "סין הכלכלה החזקה בעולם ב-2012"

המסחר אסיה הסתיים היום (ד') בירידות שערים, להוציא את הבורסה בטוקיו, שם לא התנהל מסחר לרגל חג לאומי. החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה שלילית בשיעור מירבי של 0.3%, זאת בהמשך לירידות השערים בבורסה בניו-יורק אמש. בזירת המט"ח, הדולר מתחזק מעט מול הין ונסחר בשער של 80.94 ין לדולר.

אנדי סטרן, לשעבר ראש איגוד עובדי השירותים הבינלאומי התבטא בכנס מילקן שמתקיים בלוס אנג'לס, אודות עלייתה של הכלכלה בסין: "חשבנו שסין תתפוס את מקומה של ארצות הברית כמעצמה כלכלית ב-2032, אחר כך הערכנו שזה יקרה ב-2026 ועכשיו מדברים על 2012. השיטות הכלכליות שעבדו עד כה כבר לא מתאימות למאה ה-21. ארצות הברית זקוקה לתכנית כלכלית ואין לנו אחת כזאת. הסתכלות אחורה לא תייצר לנו את מה שאנחנו זקוקים לו".

החברות הקטנות בסין העלו את המשכורות לעובדיהן ב-14.1% בממוצע בשנת 2010, גידול הגבוה יותר מפי 2 משיעור העלאת המשכורות ב-2009 שעמד על 6.6%, כך דיווח הבנק המרכזי של סין אמש.

גייתנר: "נפעיל לחץ על סין לביצוע רפורמות"

גורמים בבנק המרכזי בסין הצהירו היום כי הניסיון לייצב את המחירים במדינה ולנהל את האינפלציה הגואה הוא "קריטי", זאת לאחר שגורמים בבנקים המרכזיים בהודו וברזיל אותתו אתמול כי ייתכן ונקטו בצעדי הידוק מוניטריים במדינותיהם. הבנק המרכזי של סין הודיע אתמול כי הוא בוחן אסטרטגיות חדשות לטיפול בנפח השקעות החוץ העצום שלו, אשר עלה בחודש מארס לשיא כל הזמנים של 3 טריליון דולר. בתוך כך, אמר אמש שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, כי ארה"ב הולכת להפעיל לחץ מדוד על סין לבצע רפורמות במדיניות המוניטרית שלה.

חרף נפח השקעות החוץ העצום של סין ודבריו של פרופסור נוריאל רוביני - "נביא הזעם" שחזה את משבר האשראי של 2008, שאמר אתמול בכנס השנתי של מכון מילקן כי "הצמיחה בכלכלת ארה"ב לא תשתפר בשנים הקרובות ותיוותר נמוכה" - אנליסטים בסין מסרבים לגלות פסימיות: "נעשה מאד פופולרי לדבר על השקעות היתר של סין", כתב השבוע ויקטור שבט, אנליסט ב-Samsung Securities, והוסיף כי "המשקיעים מתמקדים יותר מידי בפגמים בשוק הסיני, ומתקשים לראות את התמונה הרחבה". שבט התייחס להיעדר הביקוש בשוק הדיור בסין, והסביר כי מדובר בתופעה זמנית הנובעת מבניית יתר לאחר שנים של הזנחה בסקטור.

ניו זילנד סבלה בחודש מארס מגל הגירה שלילי של תושבים מהמדינה, הגדול ביותר שחוותה מזה 10 שנים. זאת, בעקבות רעידת האדמה שפקדה את העיר כרייסטצ'רץ' בפברואר השנה, בעוצמה 6.3 בסולם ריכטר, אשר הובילה לרעידות משנה שהפכו אותה לאסון הטבע הגדול בתולדות המדינה. כמות ההגירות מניו זילנד עלו על כמות ההגירות אל המדינה ב-530 תושבים בחודש מארס, הפער הגדול ביותר מאז פברואר 2001, אז עמד על 2,400 תושבים. ב-12 החודשים מאז חודש במארס האחרון, רושמת ניו זילנד הגירה שלילית בסך של 6,554 תושבים.

הסחורות ממשיכות לצנוח

בבורסת הסחורות המחירים מוסיפים לרדת: מחירי החוזים העתידיים על הנפט נסחרים כעת ביציבות סביב 110 דולר לחבית. הזהב איבד כ-0.24% מערכו ונסחר ב-1,536 דולר לאונקייה. מחיר הכסף נופל ב-2.3% ל-41.6 דולר לאונקייה.

מכה נוספת חוותה אתמול ענקית הטכנולוגיה סוני , לאחר שהודיעה בסוף השבוע האחרון על פריצה למאגריה בשבוע שעבר, ומסרה השבוע השהתה את כלל שירותי הבידור והמשחקים המקוונים שלה בשנית, לאחר שהתגלה כי בוצעה פריצה נוספת למערכותיה.

[לבורסות בעולם][לאתר המט"ח]