שיוויון נוסח פישר? הגבלות על המשכנתא לזוגות הצעירים - אבל לא לתושבי חוץ נוטלי המשכנתאות

חוזר מיוחד של בנק ישראל שפורסם היום קובע כי הלוואות לדיור במטבע חוץ שניתנו לתושבי חוץ יוחרגו מההגבלות שפורסמו בשבוע שעבר ■ כזכור, אתמול טען פישר בוועדת הכספים כי אין כוונה להחריג רוכשי דירה ראשונה וזוגות צעירים מההחלטה וזאת "כדי להגן ולשמור עליהם"

מדוע מחמיר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר עם תושבי ישראל יותר מאשר עם חבריהם ממעבר לים? זו השאלה העיקרית העולה מעיקרי המסמך שפירסם היום בנק ישראל תחת הכותרת "הלוואות לדיור בריבית משתנה" ובו עיקרי ההנחיות שהופצו לבנקים לאור הכרזות הנגיד בנושא בשבוע שעבר.

עיקרי המסמך, לפיו שיעור הריבית המשתנה במשכנתא יוגבל ל-33%, אינו חדש והופץ על ידי הנגיד בשנה שעברה. עם זאת, במסמך שהופץ מפורטים יוצאי הדופן שקבע בנק ישראל ובהן כל ההלוואות לדיור במטבע חוץ שניתנו לתושב חוץ. מכאן, שאזרחים זרים הנוטלים הלוואות מבנקים ישראלים במט"ח יוכלו לקבוע באופן חופשי את שיעור הריבית המשתנה בהלוואה.

לצידם, מוחרגות מההחלטה על פי המסמך גם הלוואות גישור שתקופת הפירעון המקורית שלהן היא עד שלוש שנים וכן הלוואות לכל מטרה בסכום של עד 100 אלף שקלים - וזאת בתנאי שהבנק עצמו שומר על הפרש של פחות מ-33.3% בין סך ההלוואות לדיור בריבית משתנה לבין סך ההלוואות הכולל לדיור.

פישר לוועדת הכספים: "לא פוגעים בצעירים - שומרים עליהם"

כזכור, רק אתמול ניצב הנגיד בפני ועדת הכספים של הכנסת כדי להגן על הצעדים עליהם הכריז בנק ישראל. כמה מחברי הכנסת ביקשו מהנגיד לשקול להחריג מההחלטה זוגות צעירים נוטלי משכנתא לרכישת דירה ראשונה - אך פישר הסביר בתגובה כי דווקא הזוגות הצעירים הם הנדרשים יותר מכל להגנה הזו שכן תקופת ההחזר שלהם ארוכה וחוסר הוודאות לגבי יכולת ההחזר שלהם היא הגדולה ביותר - ומכאן שהם עשויים להיפגע יותר מכולם במקרה של אימוץ מתווה ריבית עולה ועלייה תואמת בסכום ההחזר החודשי.

פישר הסביר: "המטרה העיקרית של ההנחיה היא הגבלת הסיכון של נוטלי ההלוואות לדיור בגין הריבית המשתנה. ההתפתחות הכרוכה בעליית ריבית, וכתוצאה מכך הגדלה ניכרת בהחזר החודשי, אשר מתחדדת נוכח הימצאותנו בתקופה שבה הריבית נמצאת במגמת עליה, תגדיל הן את הסיכון ללווים שעלולים להיקלע לקשיים בהחזר המשכנתא והן לבנקים המממנים. יכול שצעד זה, מטבעו, ישפיע על מחירי הדיור, אולם חשוב להדגיש כי מטרת הצעד בו נקטנו הוא הגנה על האינטרס הציבורי, לאור ההיקף הנרחב של משכנתאות הניתנות בריבית משתנה, החושף את ציבור הלווים לסיכון של גידול חד בתשלומי המשכנתא שלהם בעת עליית ריבית".

פישר הזהיר באותה הזדמנות את חברי הוועדה מפני התפתחות אפשרית של תסמיני בועה בשוק הנדל"ן שעלולים לגרור את ישראל למשבר כולל בדומה לארה"ב, אירלנד ומדינות אחרות. "מספיק שחצי אחוז מהלווים מהבנקים יגיעו למצב של חדלות פירעון כדי לגרור את המערכת למשבר", הסביר.

בנק ישראל: "המטרה - הפחתת הסיכון ללווים ולמלווים"

מבנק ישראל נמסר הלילה בתגובה לדברים: "מטרת ההוראה היא הגנה על ציבור לוקחי ההלוואות לדיור מפני שינויים עתידיים בריבית. בכך מפחיתה ההוראה את הסיכון עבור הלווים והמלווים".

"בנוגע להחרגת תושבי חוץ: כיוון שכמעט ואין מקורות להלוואות במט"ח בריבית קבועה לזמן הארוך, החלת ההוראה על תושבי חוץ באופן גורף, תאלץ אותם לקחת הלוואות שקליות בריבית קבועה ובכך תגביר את הסיכון שלהם בשל חשיפתם לסיכוני מטבע, זאת בניגוד למטרת ההוראה שנועדה, כאמור, להפחתת הסיכון" - לשון התגובה.