אירופה ננעלה בנטייה לירידות; ברקע הנפט הוסיף לרדת

היום פרסם הבנק המרכזי באירופה את החלטת הריבית - תישאר ללא שינוי ■ פורטוגל הסכימה על תוכנית חילוץ בהיקף 116 מיליארד ד' ■ הנפט בשפל של 7 שבועות

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה מעורבת עם נטייה לירידת שערים. על רקע הירידה במחירי הנפט המדדים המרכזיים המשיכו בדרכם מטה. הריבית באירופה נותרה ללא שינוי ונראה כי לא תשתנה גם בחודש הקרוב. פתיחה שלילית בוול סטריט הובילה גם היא תרמה לירידות בבורסות היבשת.

הריבית באירופה ובבריטניה נותרה על כנה, אך דבריו של נגיד הבנק המרכזי במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר פירסום ההחלטות אשר הצביעו על כך שטרישה לא יעלה את הריבית ביוני, למרות שיעקוב מקרוב אחר קצב עליית המחירים שממשיך להוות סיכון, מובילים לצניחה בשערו של האירו בכ-1.8% לרמה של כ-1.46 דולר ולירידות חדות שנרשמות היום גם במחירי הסחורות.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז'אן קלוד טרישה, אמר במסיבת העיתונאים כי "ה-ECB ימשיך לעקוב מקרוב אחר יציבות המחירים במהלך החודשים הקרובים, לפני שיעשה כל שינוי". מהדברים ניתן להבין כי העלאת הריבית הבאה לא תהיה לפני יוני.

נזכיר כי פורטוגל הגיעה אתמול להסכמה עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF) על תוכנית חילוץ בהיקף 78 מיליארד אירו (116 מיליארד דולר) למשך 3 שנים, כדי לסייע לכלכלתה הפגועה, עליה אמר ראש ממשלת פורטוגל חוזה סוקראטס כי היא "ידידותית יותר מאלה שקיבלו הכלכלות הפגועות האחרות ביבשת".

אתמול פורסם באירופה מדד המכירות הקמעוניות לחודש מארס, שנמצא בשפל של כמעט שנה. מדד המכירות ב-17 מדינות הגוש נפל ב-1% בהשוואה לחודש הקרוב, זאת לאחר עלייה של 0.3% בחודש פברואר.

הסחורות מוסיפות לרדת; Lloyds Banking רושמת הפסדים

מחירי החוזים העתידיים על הנפט מוסיפים לרדת ב-0.4% ל-108 דולר לחבית אחת. הנפט יורד מזה ארבעה ימים ברציפות, למחירו הנמוך ביותר מזה חודש וחצי. גם בגזרת הסחורות, מחיר הזהב מצטרף למגמה ויורד ל-1,513 דולר לאונקייה.

קבוצת Lloyds Banking דיווחה היום על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון. הקבוצה דיווחה על הפסדים בהיקף 2.43 מיליארד פאונד (4 מיליארד דולר), ומנייתה צונחת ב-5% בפתיחת המסחר.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת; מדד המכירות הקמעוניות באוסטרליה צנח

המסחר בבורסות אסיה הסתיים היום (ה') במגמה מעורבת לאחר שנפתח במגמה שלילית, וזאת לאחר נעילה אמש במגמה שלילית. היום לא התקיים מסחר בבורסה ביפן. ברקע מאותתים החוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט על פתיחה חיובית בארה"ב.

מדד מכירות הבתים לאפריל בהונג קונג, נפל לרמתו הנמוכה ביותר מזה שנתיים, זאת כאשר הממשלה מוסיפה להעלות התנאים לקבלת משכנתאות במדינה, לאחר עליית מחירי הדיור ב-2009. מספר הבתים שהחליפו ידיים באפריל ירד ב-37.6% ביחס לחודש המקביל בשנה שעברה, ועומד על 7,635 בתים. מדובר בנתון החודשי הנמוך ביותר מאז מארס 2009.

אנדי סטרן, לשעבר ראש איגוד עובדי השירותים הבינלאומי, התייחס בכנס מילקן למשבר הכלכלי האחרון בארה"ב כמהפכה: "המהפכה החקלאית ארכה 3,000 שנה. המהפכה התעשייתית 300 שנה וכעת אנחנו עדים למהפכה השלישית. קשה לנו להתנבא באשר אליה, חשבנו שסין תתפוס את מקומה של ארצות-הברית כמעצמה כלכלית ב-2032, אחר כך הערכנו שזה יקרה ב-2026 ועכשיו מדברים על 2012". סטרן הוסיף כי "השיטות הכלכליות שעבדו עד כה כבר לא מתאימות למאה ה-21".

גורמים בבנק המרכזי בסין הצהירו אתמול כי הניסיון לייצב את המחירים במדינה ולנהל את האינפלציה הגואה הוא "קריטי", זאת לאחר שגורמים בבנקים המרכזיים בהודו וברזיל אותתו אתמול כי ייתכן ונקטו בצעדי הידוק מוניטריים במדינותיהם. הבנק המרכזי של סין הודיע השבוע כי הוא בוחן אסטרטגיות חדשות לטיפול בנפח השקעות החוץ העצום שלו, אשר עלה בחודש מארס לשיא כל הזמנים של 3 טריליון דולר. בתוך כך, אמר שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר, כי ארה"ב הולכת להפעיל לחץ מדוד על סין לבצע רפורמות במדיניות המוניטרית שלה.

"בזמן שההתאוששות הכלכלית במומנטום והרווחים ממס עולים, החוב יצטמצם משמעותית", אמר השבוע לאל בריינרד ממשרד האוצר בארה"ב, בהתייחסה לטיפולה של ארה"ב בגרעון הממשלתי שלה, והוסיפה כי "אנו בארה"ב מברכים השקעות ישירות מסין, ומקווים שסין תיפתח בעתיד מצידה גם להשקעות מארה"ב". בשבוע הבא עתידים להיפגש בוושינגטון נציגים משתי המדינות כדי לדון במדיניות הכלכלית המשותפת להן.

מדד המכירות הקמעוניות באוסטרליה צנח באופן מפתיע בחודש מארס, בפעם הראשונה מזה חמישה חודשים. המדד איבד 0.8% מערכו בהשוואה לחודש פברואר, אז הוסיף לערכו 0.8%. האנליסטים של "בלומברג" ציפו לעליה של 0.5% במדד, אולם אף לא אחד מהם העריך כי המדד ייפול.

הכנסות יצרניות הרכב עלו בארה"ב

יצרניות הרכב טויוטה והונדה ריכזו עניין על רקע הצעת עלייה במכירותיהן בארה"ב בחודש אפריל חרף הפגיעה שספגו מרעידת האדמה ביפן ב-11 במארס. טויוטה מדווחת על עלייה של 1.3% בהכנסות, בעוד הונדה מדווחת על גידול של 9.8% בכנסותיה. גם ניסאן הציגה עלייה של 12% במכירותיה, ויונדאי מבצעת זינוק של 40% בהכנסות.

בנק ההשקעות הבריטי HSBC , אשר מעניק דיווחים כספיים לבורסה בהונג קונג, הצהיר השבוע כי מהשנה הנוכחית ימסור את דוחותיו הכספיות מידי רבעון, ויחל לעשות כן כבר ביחס לרבעון הראשון של שנת 2011. בינתיים, פרסם הבנק את תוצאותיו הרבעוניות לשלושת החודשים האחרונים של שנת 2010.

[לבורסות בעולם]