בירה כחול-לבן: 64 מיליון ליטר בירות ישראליות נמכרות בשנה

כך על-פי נתוני BDI לשנת 2009 ■ בסך-הכול מגיע הייצור המקומי ל-67% מסך הבירה הנמכרת בארץ ■ שוק הבירות בישראל מגלגל 2.8 מיליארד שקל בשנה

כ-2.8 מיליארדי שקלים מגלגל שוק הבירה בישראל במונחי מחיר לצרכן - בסך-הכול נמכרו כ-95 מיליוני ליטרים של בירה במהלך 2009. כך עולה מסקירה שמציגה חברת BDI אודות הענף הבירות בישראל.

על-פי ההערכה, היקף הכנסות הענף ממכירת בירות מייצור מקומי נאמד בכ-1.8 מיליארד שקל, המהווה כ-65% מסך הכנסות הענף. לנתח הכבד שבו אוחזות הבירות בייצור מקומי תורמת בין השאר רמת המחירים הנמוכה בה נמכרים מותגים אלה, המושכת לקוחות רבים בענף להעדיפם על פני סוגי המותגים האחרים.

הסקירה מנתחת את ענף הבירה בישראל וכוללת בירות לאגר, המיוצרות באמצעות שמרי לאגר, ובירות מסוג אייל, המתחלקת לתתי סוגים נוספים.

יבוא הבירה לישראל, כך עולה מהסקירה, הסתכם ב-2009 בכ-28 מיליוני ליטרים. מספר הליטרים של בירה שיוצאו מישראל הסתכם בכ-160 אלפי ליטרים, בעוד סך ההוצאה לצריכה פרטית השנתית בישראל על משקאות חריפים נאמד בכ-4 מיליארד שקל.

בענף הבירה בישראל פועלות מאות חברות, כשאת מותגי הבירות ניתן על-פי BDI לחלק ל-3 קבוצות עיקריות: מותגים פופולריים מייצור מקומי - בהם "גולדסטאר", "קרלסברג" ו"טובורג", הנמכרים במקרים רבים ברמת מחירים נמוכה יחסית למותגי הבירה האחרים; מותגים פופולריים מיובאים כמו "הייניקן" ו"גינס", הנמכרים לרוב ברמת מחירים בינונית; וכן בירות יוקרתיות - לאגרים ואיילים המיוצרים במבשלות בירה בישראל ובחו"ל, בהן מבשלות בוטיק המציעות מותגים פרטיים רבים, כמו "דנסינג קאמל". מותגים אלה נמכרים במקרים רבים ברמת מחירים גבוהה יחסית למותגי הבירה האחרים.

לדברי אייל ינאי, מנכ"ל משותף ב-BDI COFACE, "ענף הבירה מאופיין בתחרותיות גבוהה. בין הסיבות לכך ניתן למנות את ריבוי המותגים בענף הבירה, בעלי טעמים ומחירים דומים, וכן את קיומן של שתי חברות גדולות בתחום הייצור המקומי, המרכזות את עיקר הפעילות בענף ומציעות מוצרים בעלי מאפיינים דומים".

"התחרות בענף נסובה בעיקר סביב מחיר ומיתוג הבירה. על מנת שהצרכן הסופי יבחר לרכוש מותג מסוים על פני מותג מתחרה, משקיעים השחקנים בענף השקעות רבות בבידול וייחוד המותגים שלהם באמצעות פרסום ועיצוב הבקבוקים", הוסיף ינאי. "דרכי התמודדות נוספות של השחקנים עם התחרות בענף הן מתן הנחות על מחירי הבירה והשקעה בייצור בירות מיוחדות".