"ההחלטה על צמצום מספר הקלפיות בת"א - אנטי דמוקרטית ופחדנית"

נמשכת ההתכתשות בין שני המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין - יורי גיא-רון ודורון ברזילי - הפעם בנוגע לפריסת הקלפיות במרחב ת"א ביום הבחירות ללשכה

נמשכת ההתכתשות בין שני המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין בבחירות שייערכו ביוני - ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, ויו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד דורון ברזילי - הפעם בנוגע לפריסת הקלפיות במרחב תל-אביב ביום הבחירות.

מחנה ברזילי תוקף את גיא-רון בחריפות בעקבות החלטת ועדת הבחירות כי ביום הבחירות ייפתחו קלפיות במרחב תל-אביב רק בבית הלשכה בעיר, ולא ייפתחו קלפיות בהיכל המשפט ברחוב ויצמן, בבתי המשפט לעבודה ולנוער ברחוב שוקן ובבית המשפט למשפחה ברמת-גן.

לפי הערכה, ההחלטה, שהתקבלה בתמיכת סיעתו של גיא-רון, תשרת אותו, כיוון שהיא תקטין את שיעורי ההצבעה במרחב הגדול של הלשכה, בו סובל גיא-רון מחולשה. מחנה ברזילי טוען, לפיכך, כי מדובר בהחלטה אנטי-דמוקרטית, פחדנית וחצופה.

ההחלטה מעוררת המחלוקת התקבלה כנגד דעתו של יו"ר ועדת הבחירות, עו"ד מיבי מוזר.

את ההצעה לפתוח קלפיות נוספות בתל-אביב העלו נציגי סיעת "עתיד", המריצה את עו"ד ברזילי לתפקיד ראש הלשכה ואת עו"ד אפרים נוה ליו"ר ועד מחוז תל-אביב. אלא שנציגי סיעת "לשכה אחרת", שבשמה מתמודדים גיא-רון על ראשות הלשכה ועו"ד אביתר קנולר לראשות המחוז, הצביעו כאיש אחד נגד היוזמה, והביאו להפלתה.

בלשכה יש כיום קרוב ל-50 אלף עורכי דין רשומים ובעלי זכות הצבעה בבחירות הקרובות. מתוכם, כשני שלישים רשומים במחוז תל-אביב והמרכז, רובם ככולם מתרכזים באזור תל-אביב.

אלא שבעוד שהלשכה מאפשרת פתיחת קלפיות ב"ערי השדה" של המחוז, למשל בראשון-לציון ובנתניה, כלל עורכי הדין בתל-אביב וסביבותיה ייאלצו להגיע לבית הלשכה כדי לממש את זכות ההצבעה שלהם. מדובר לפי ההערכות ביותר מ-20 אלף עורכי דין. ניסיון הבחירות הקודמות ב-2007 לימד כי הבניין הצנוע היה צר מלהכיל את הבאים.

בבחירות 2007 ניתובם של כל עורכי הדין לבית הלשכה בתל-אביב יצר פקק אדיר ברחוב הקטן ובבית הלשכה עצמו, כך שאחוזי ההצבעה היו נמוכים עוד יותר.

אנשיו של גיא-רון, אגב, לא התנגדו באופן גורף להצבתן של קלפיות בנקודות משנה נוספות. כך הם ביקשו עצמם להציב קלפיות בבית המשפט לעניינים מקומיים בכרמיאל ובהיכל המשפט בחיפה - וההצעות הללו התקבלו פה-אחד בוועדת הבחירות של הלשכה.

"חשש מתבוסה"

עו"ד עמוס ון-אמדן, יו"ר המועצה הארצית של הלשכה ונציג מחנהו של ברזילי בוועדת הבחירות, אמר ל"גלובס" כי "מדובר במהלך אנטי דמוקרטי מצד גיא-רון, המיועד לצמצם ככל האפשר את אפשרויות ההצבעה בתל-אביב, שבו מחנהו סובל מחולשה בולטת". אפשר שבעקבות החלטת הוועדה יינקטו הליכים משפטיים נגד הלשכה.

עו"ד אפרים נוה, המתמודד מטעם סיעת ברזילי על ראשות מחוז תל-אביב, הוסיף: "מקומם לראות את גיא-רון נוהג כעסקן קטן ומפוחד, שריח התבוסה המתקרבת עולה באפו. מצבם של ראש הלשכה וסיעתו נואש, והוא מעוניין להקשות ככל האפשר על ציבור עורכי הדין המבקש להצביע בבחירות".

דוברת הלשכה מסרה: "ועדת הבחירות קיימה דיון בנושא, וסברה ברוב דעות כי בשלב זה אין לאשר פתיחת קלפיות נוספות בתל-אביב. חלק מהמצביעים ציינו כי עמדתם זמנית, והם יחזרו ויבחנו את הנושא אחרי ישיבת מועצת הלשכה, שבפניה מונחת הצעה לתקון הכללים בעניין פתיחת קלפיות נוספות".

עו"ד אביתר קנולר, המתמודד במחוז תל-אביב מטעם גיא-רון, אומר בשיחה עם "גלובס" כי בניגוד לעמדת סיעתו, הוא דווקא תומך בפתיחת קלפיות בעיר. "צריך לאפשר לעורכי דין בכל מקום לממש את זכותם להצביע. אנשי הסיעה לא התייעצו אתי, ולא ידעתי שהדבר עולה להצבעה", מסר.