ארקין השקיע 4 מ' ד' בחברה לטיפול בסרטן מנצרת

ד"ר אמאל איוב, היזמית-מנכ"לית של חברת Metallo: מצאנו דרך לייעל הקרנות לסרטן

קבוצת ארקין הולדינס השקיעה 4 מיליון דולר בחברת Metallo Therapy מחממת NGT בנצרת. החברה עוסקת בטיפול בסרטן והוקמה לפני שנה וחצי. את המוצר פיתחה הפיזיקאית ד"ר אמאל איוב, אשר גם מנהלת את החברה.

"מטלו ת'רפי עוסקת בהחדרת חלקיקי מתכות לתוך גידולים סרטניים כהקדמה לתהליך ההקרנה", אומרת איוב, "לאחר מכן, בזמן ההקרנות, החלקיקים קולטים את הקרינה ומשחררים קרינה עוצמתית וממוקדת יותר באזור הגידול. אלה ננו-חלקיקי זהב עם יציבות גבוהה שמוזרקים לתוך מחזור הדם ומוצאים את דרכם באופן סלקטיבי אל הגידולים הסרטניים, שכן תאי הגידול חדירים במיוחד לחלקיקים מסוג זה.

"עד כה הייתה בעיה בהחדרת המתכות הללו לתאים, כי הן לא יציבות ועלולות להיות רעילות באינטראקציה עם הגוף. החידוש שלנו הוא קשירת חלקיק למעטפת שמונעת את האינטראקציה עם הגוף, מה שהופך את החלקיק ללא רעיל".

- באיזה שלב אתם נמצאים?

איוב: "אנחנו עורכים ניסויים בחיות קטנות. אם יהיו לנו תוצאות טובות, נעבור לניסויים קליניים. על-מנת להגיע לשוק אנחנו צריכים לעבור מסלול ארוך, מסובך ויקר, לכן ההשקעה של מורי ארקין חשובה לנו".

פיני אורבך, מנהל חטיבת הפארמה בארקין הולדינגס, אמר היום עם חתימת ההסכם כי, "החלטנו להשקיע במטלו כיוון שאנחנו מאמינים שיש בידיה טכנולוגיה חדשנית לטיפול בסרטן, מדע בסיסי מצוין, והנהלה בעלת הכישורים הדרושים. בנוסף, אנחנו מאמינים כי במגזר הערבי טמון כישרון רב בתחום מדעי החיים, וכי השקעות מסוג זה יעזרו לקדם שיתוף פעולה ערבי-יהודי בתחומים שונים".

מנכ"ל חממת NGT, נסרי סעיד, אמר כי: "הסכם ההשקעה עם ארקין עבור חברה שעדיין בחממה, הוא צעד חשוב ביישום האסטרטגיה לשלב את המגזר הערבי במפעל היזמות, בהיי-טק ובביוטק הישראליים. NGT הינה הגוף היישומי היחיד עם גישה ישירה לפוטנציאל המדעי, הטכנולוגי והיזמי של המגזר, שטרם נוצל".

NGT בנצרת הוקמה כדי לשלב בין יזמות של יהודים וערבים בישראל. על משקיעיה נמנים דוידי גילה, גארי ג'ייקובס ממייסדי קוואלקום, קרן רוטשילד ומשקיעים נוספים.

איוב היא כנראה היזמית-מנכ"לית הראשונה בקרב חברות ההיי-טק הערביות. "אין הבדל ביני ובין כל יזם אחר, הכול כרוך באופי, בנחישות ובעבודה קשה", היא אומרת.

לאיוב יש תואר ראשון בפיזיקה מהטכניון, ותארים שני ושלישי ופוסט דוקטורט מאוניברסיטת בן-גוריון בתחום ההנדסה הביו-רפואית. "המנחה שלי באקדמיה הקים סטארט-אפ והכיר לי את העולם הזה. בנוסף, יש לי קשר אישי עם ד"ר סובחי באשיר (יזם החברות אנזימוטק, HTL וטראנס ביודיזל) שהכיר לי את חממת NGT ונתן לי דוגמה אישית.

"במשפחה שלי כולם למדו תארים מתקדמים, כי לא רצינו לחיות בתנאים שההורים שלי חיו בהם. אבי ואמי חסרי השכלה וגדלנו בבית שחי מקצבת נכות. הייתה לנו תחושה שאנחנו רוצים לעשות שינוי, לא להסתפק במועט. חשבתי שהדרך הכי נכונה לעשות זאת היא לרכוש השכלה, ללמוד ולהתקדם. היום אני מתחילה לראות את הפירות של ההשקעה שעשיתי, ואני אצליח לעשות עוד המון דברים בדרך".

- האם זה נכון שהמגזר הערבי פחות מעודד סטארט-אפים מאשר המגזר הכללי?

"בכלל לא. סטארט-אפים צומחים עכשיו כפטריות אחרי הגשם במגזר. אנחנו מתחילים להפנים שההיי-טק והטכנולוגיה חשובים להתקדמות המגזר הערבי כמו שהם חשובים להתקדמות של כל המדינה".