בנק ישראל: "סיכוי נמוך לירידה במחירי הדירות; תופעה ייחודית"

כך עולה מהדיונים המוניטריים של בנק ישראל בהחלטת הריבית האחרונה ■ "הביקושים הגדולים לדירות באים בניגוד להתמתנות הצריכה הפרטית ומדדי הלכי הרוח"

"הסיכוי לתרחיש של ירידה משמעותית במחירי הדירות הוא נמוך", כך עולה מהדיונים המוניטריים של בנק ישראל של החלטת הריבית האחרונה, בה הוחלט להותיר את הריבית הבסיסית בישראל ב-3%.

בפרוטוקולים שפורסמו היום (ב'), עולה כי חברי דירקטוריון בנק ישראל מודאגים מהמשך העלייה המהירה במחירי הדירות (שעלו בחודש שעבר ב-1.7% והשלימו עלייה של 16.1% ב-12 החודשים האחרונים), כמו גם מהעלייה בהיקף המשכנתאות בחודש מארס (עד כה השנה יתרת המשכנתאות עלתה 1.9% לאחר עלייה של 11.4% ב-2011).

אחד המשתתפים בדיונים ציין כי "הביקושים הגדולים לדירות באים בניגוד להתמתנות הצריכה הפרטית ומדדי הלכי הרוח - כך שמדובר בתופעה ייחודית". המשתתפים דנו גם בהשלכות של הגידול באשראי לדיור על היציבות הפיננסית, מה שמסביר את המהלך שפורסם היום, בו פישר מחייב את הבנקים בישראל להרחיב את הדיווח על סיכוני המשכנתאות. החברים המליצו לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר להמשך צעדים מאקרו-יציבותיים בתחום האשראי לדיור, ואכן כך הנגיד עשה היום.

כן עולה מהפרוטוקולים, כי 3 מתוך 4 המשתתפים בדיונים המליצו לנגיד פישר להותיר את הריבית למאי ברמה של 3%, כשרק אחד מהם המליץ להעלות אותה ב-0.25%. בנק ישראל ממשיך לציין כי הגידול בפעילות העסקית ובביקושים בישראל המשיך לעלות והוא צפוי להימשך גם ברבעון השני. הגידול משתקף בייצור התעשייתי, בייצוא הסחורות, בפדיון ענפי המסחר והשירותים, בתקבולי הממשלה ממסים ובשוק העבודה.