האוצר: ירידה במחירי הדירות במארס - פרט לחיפה ות"א

עלייה של כ-7% במספר העסקאות לרכישת דירה ■ ממשיכה הירידה ברכישת דירות ע"י משקיעים

ירידת המחירים ממשיכה על פי משרד האוצר: מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1% בחודש מארס בהשוואה לחודש הקודם, כך עולה מנתוני משרד האוצר, שפרסם היום (ד') את הסקירה החודשית "אורות אדומים", המתייחסת למצב המשק ולשוק הנדל"ן בפרט בהסתמך על נתוני מינהל הכנסות המדינה. באוצר מציינים כי ירידת המחירים הקיפה את כל האזורים, למעט חיפה ות"א. בדומה לחודש שעבר והירידות החדות ביותר במחירים, נרשמו באזור השרון.

חודש מארס התאפיין גם בעליה של כ-7% במספר העסקאות לרכישת דירה בחודש מארס, על פי נתוני משרד האוצר. עלייה חלה בחודש מארס לעומת החודש הקודם אולם בהשוואה לחודש המקביל אשתקד מדובר דווקא בירידה של כ-4%.

המשקיעים ממשיכים לברוח מרכישת דירות: באוצר מציינים כי סך כל הדירות שנרכשו ע"י משקיעים בחודש מארס היה נמוך בכ-12% בהשוואה לחודש פברואר. זאת בהמשך לירידה של 31% בחודשים ינואר-פברואר לעומת דצמבר 2010. משקל המשקיעים בסך הדירות שנרכשו בחודש מארס הוסיף לרדת, לשיעור של כ-22%, הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון השני של שנת 2003.

עוד מגמות שעולות מהדוח שפרסם משרד האוצר מצביעות על רמת מכירה גבוהה באזור ירושלים ובאזור רחובות בעיקר בפלח השוק של דירות חדשות. באיזורים ת"א, המרכז ובאר שבע, לעומת זאת, נרשמה ירידה משמעותית ברכישת דירות חדשות.

עלייה במכירות דירות יד שניה בקרב המשקיעים

עוד נתון בולט בחודש מארס, חלה עלייה במשקל המשקיעים מבין מוכרי דירות יד שנייה, נתון זה בולט בעיקר באיזור באשר שבע, שם סך הדירות שמכרו משקיעים בחודש מארס היה גבוה בכ-50% בהשוואה למכירות משקיעים בתקופה המקבילה אשתקד, כפליים משיעור הגידול ברמה הארצית.

באוצר מציינים עוד כי בניתוח מאפייני המשקיעים מאז תחילת השנה בולטת ירידה במשקל מנהלי החברות, ובמקביל נבלמה המגמה של עליה בשכר המשקיעים שאפיינה את הרבעון האחרון של 2010 (כלומר, השכר של המשקיעים ברבעון הראשון של השנה נמוך משכר המשקיעים ברבעון האחרון אשתקד).

מנגד, שכר רוכשי דירה למגורים היה גבוה יותר בשלושת החודשים הראשונים של השנה משכר רוכשי דירה למגורים ברבעון האחרון של 2010.