יחליש השקל? מיסוי חלקי של פעולות הזרים במק"מ - מ-7 ביולי

מדובר בביטול הפטור על רווחים הנובעים מהשקעה בחוזים עתידיים ביטול הפטור הגורף דורש שינוי חקיקה ראשית, וצפוי להימשך עוד כמה חודשים

ועדת הכספים אישרה היום (ד') שתי תקנות המבטלות את הפטור הניתן לתושבי חוץ בגין רווחי הון, הנובעים מהשקעה עקיפה במק''מ ובאג''ח ממשלתיות לטווח קצר. מדובר בחוזים עתידיים ובקרנות נאמנות מיועדות מק''מ ואג''ח שהמועד לפדיונן אינו עולה על 365 ימים מיום הוצאתם.

ביטול פטורים אלו אינו מצריך תהליך של שינוי חקיקה ראשי, תהליך ארוך בהרבה, וביטול הפטור יכול להיכנס לתוקף באופן מיידי. עם זאת, בעקבות בקשת משרד האוצר ורשות המסים, הוחלט להעניק תקופת הסתגלות של כחודשיים, כך שהפטור ממס למוצרים אלו ייכנס לתוקף ב-7 ביולי. נציין כי ביטול הפטור על מק''מ ואג''ח עצמם דורש שינוי חקיקה ראשית, וצפוי להימשך עוד כמה חודשים. ביום ראשון הבא תגיע הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה.

עצירת התיסוף

מנהל מחלקת שוק ההון ברשות המסים, ניר הלפרין, הסביר בדיון כי פטורים אלו ניתנו בזמנם בשל הרצון לעודד פעילות של משקיעים זרים בשוק ההון הישראלי, וכי אלמלא היו ניתנים, היו אותם רווחים חייבים במס בשיעור של 15% או 20% או מס חברות, לפי העניין. אלא שהפטור הזה מנוצל זה שנתיים על ידי משקיעים זרים מתוחכמים למטרות עשיית רווח מהיר, תוך ניצול פערי הריביות בין ישראל למשקים המפותחים, לרבות ארה''ב ואירופה, וגורמים לתיסוף חד של השקל אשר פוגע בכושר התחרות ארוך הטווח של היצוא הישראלי.

שיעור אחזקת המק''מ על ידי הזרים זינק באופן חד, מ-1.8% בסוף 2009 ליותר מ-33% במארס 2011, תוך הפיכת הזרים למחזיקי המק''מ העיקריים. מגמת הספקולציה באמצעות המק''מ צפויה רק להחריף בתקופה הקרובה, עקב תהליך העלאת הריבית שהתחיל בנק ישראל, אשר מגדיל עוד יותר את פערי הריביות.

ביטול הפטור נעשה בעקבות בקשת משרד האוצר להצטרף למאמצי בנק ישראל לעצור את תיסוף השקל. בתחילת השנה הטיל בנק ישראל חובת דיווח וחובת נזילות על תושבי חוץ בעסקאות על מק''מ ואג''ח, וביום חמישי שעבר הרחיב פישר את חובת הדיווח. בשבוע שעבר התהפכה מגמת תיסוף השקל אל מול הדולר, כאשר המטבע האמריקני טיפס ב-2.5% בשישה ימי מסחר ונסחר היום סביב 3.47 שקלים (עלייה של 10 אג' לעומת השפל האחרון שאליו הגיע). נראה כי החרפת חובת הדיווח - אשר גרמה להתחזקות הדולר ביותר מ-1%, יחד עם הביטול החלקי על הפטור לרווחי מק''מ, אשר הקפיץ את המטבע האמריקני בעוד כ-0.7% - נתנו את אותותיהם בשוק המט''ח.