"באוצר מנסים לצנן את שוק הדיור בדיבורים ולא במעשים"

נשיא התאחדות הקבלנים: "הפתרון לעליית מחירי הדירות נעוץ בהגדלת ההיצע וניתן לראות כי בערים בהם יש בנייה והצע הדירות גדול יש התייצבות במחירים"

סקירת מחירי הדירות שפרסם היום (ד') השמאי הממשלתי במשרד המשפטים המעידה על המשך עלייה במחירים ונתוני האוצר שפורסמו גם הם היום במסגרת סקירת "אורות אדומים" ומראים דווקא ירידה במחירים גוררים תגובות משוק הנדל"ן המקומי. בעוד חלק מהמגיבים סבורים שנתוני השמאי הממשלתי נאמנים יותר למציאות, חלק אחר טוען למניפולציה.

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל הגיב לנתוני השמאי הממשלתי וציין כי למרות ההצהרות של האוצר מחירי הדירות ממשיכים לעלות. "הפתרון לעליית מחירי הדירות נעוץ בהגדלת ההיצע וניתן לראות כי בערים בהם יש בנייה והצע הדירות גדול יש התייצבות במחירים".

בובליל הוסיף כי: "באוצר מנסים בחודשים האחרונים לצנן את השוק על ידי דיבורים במקום על ידי מעשים, בסקירות שפרסם האוצר בחודשים האחרונים נעשה מאמץ להציג נתונים המעידים על ירידה בעסקאות וירידה במחירים מתוך מגמה להשפיע על הרוכשים ולהרתיע אותם מביצוע העסקאות אך כאשר מתפרסמים נתוני הלמ"ס והשמאי הממשלתי רואים שוב שמחירי הדירות לא יורדים והרוכשים יוצאים נפסדים. אמנם כל גוף מנתח אחרת את הנתונים אולם אנחנו שנמצאים וחשים את השטח יודעים כי מחירי הדירות נמצאים במגמת עלייה והפתרון היחידי טמון בהגדלת היצע הדירות".

"התרופה לא עובדת - יש לטפל בבעיה האמיתית"

לדברי עדינה חכם, מנכ"לית רשת אנגלו סכסון: "אחוז העלייה צריך להדאיג את העוסקים במלאכה. אנחנו רואים שלמרות ההכרזות של פישר וכל ההצהרות שמשחרר האוצר, מחירי הדירות ממשיכים לעלות ואנחנו רואים שהתרופה לא עובדת. צריך להתחיל לטפל בבעיה האמיתית- בהיצע. הציבור כבר לא מאמין לכל ההצהרות של האוצר, והמגמה בשוק היא שמשך העסקה ארוך יותר ורוכשים בודקים יותר את האלטרנטיבות, אולם הציבור ממשיך לקנות דירות בהתאם לצורך הקיים. אני לא רואה בתקופה של השנתיים הקרובות ירידת מחירים, אלא אולי מגמת התייצבות הדרגתית".

עוד אומרת חכם כי: "השמאי הממשלתי ניזון מנתוני מס שבח, ואנחנו יודעים שצריך לדווח על עסקה בנדל"ן תוך 45 יום שטרם חלפו ממרץ ועד היום, כך שהנתונים לא מלאים לגמרי. כמו כן, השמאי הממשלתי מתייחס לעלייה הנומינאלית ולא הריאלית, הוא לא לוקח בחשבון את נושא האינפלציה והדבר יוצר בהלה ומזין את המיתוס והשמועה שיש פה בעיית נדל"ן. אני לא מופתעת ששיעורי העלייה גבוהים בבאר שבע ובחדרה, כי המקומות האלו מתפתחים, ומבוקשים להשקעה".

בני קרת, מנכל פרסום אזימוט ויועץ אסטרטגי ליזמי נדל"ן, סבור שהנתונים שפורסמו היום אינם משקפים את המציאות:" השמאי הממשלתי ממשיך קו פופוליסטי שאנו רואים לאחרונה המנותק מהמציאות בשטח ומבעיית ההיצע.

לומר לציבור הרחב שהיה זינוק של כ- 12% בתחום הנדל"ן זהו מתן מידע שגוי הבא להמשיך מגמה של ניפוח בועת נדל"ן בארץ. יש לנקות מאחוז ה"זינוק" לדבריו את אחוז עליית המדד ואז נגיע לעליית מחיר נמוכה בהרבה. חשוב להדגיש כי עליית המחירים של מעל כ- 10% במקומות כמו חדרה, רחובות ובאר שבע מהווה תשקיף לתנופת הבנייה באזורים אלה.

כשבונים שכונות חדשות מהיסוד רואים בשכונה ובסביבתה עליית מחיר של כ- 20% ומדובר בעלייה ריאלית. עלייה ריאלית משמע, עלייה המשקפת ביקושים ריאליים לא רק להשקעה כי אם גם משפרי דיור וזוגות צעירים ומשפחות צעירות בתחילת הדרך שמכורח המציאות חייבים בדירה למגורים. אין ספק שהפחדות אלה לצד ההפחדות הקודמות של הנגיד והגבלת המשכנתאות, מרחיקים את הזוגות הצעירים מחלום רכישת הדירה. עיקר שוק הרוכשים שנשאר רלוונטי הוא משפרי הדיור".

"תל אביב תמשיך לשמור על עליית מחירים מתונה"

דן פרנס מנכ"ל חברת קרסו נדל"ן מציין כי נתוני השטח בפתח תקווה הפוכים מאלו של שמאי הממשלתי: "קרסו בונה פרויקט בן 4 מגדלים בשכונת נווה גן בפתח תקווה, שיווק הפרויקט החל לפני כשנתיים, ומאז, ממגדל למגדל המחירים התייקרו בשיעורים גבוהים, מחירי הדירות במגדל הרביעי, אותו אנו משווקים היום התייקרו בכ- 3%, ביחס לדירות במגדל השלישי שנמכרו ברבעון הקודם. יש לציין שמדובר בבניין שטרם החלה בנייתו ונותרו שם למכירה רק רבע מהדירות, מה שמראה בצורה די מובהקת על ביקושים גבוהים ועליית מחירים רצופה. בחודשים האחרונים יש מגמה של התייצבות מחירים מתונה ביחס לשנה שעברה, אבל לפחות בכל הקשור לדירות חדשות לא מסמנת מגמת ירידה"

לדברי ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, נתוני מחירי הדירות, שפרסם השמאי הממשלתי, משקפים את הפער שנותר בין הביקוש לדירות מגורים לעומת היצע הדירות למכירה. "הפתרון לייצוב המחירים הוא זירוז הליכי התכנון על ידי תגבור של ועדות התכנון והגורמים המעורבים בקידום התוכניות. עלייה או ירידה של 1%-2% מצביעים על התייצבות מחירים בחלק מהאזורים שבמעגל הקרוב לגוש דן, בהם יש מלאי זמין של דירות למכירה. באזורים בהם מחירי הדירות הינם מעל 1.1 מיליון שקל יש התמתנות בביקושים, הנובעת מהקטנת כח הקנייה של הציבור שבאה בעקבות ייקור המשכנתאות, בעוד שבאזורים בהם מחירי הדירות נמוכים מ- 1.1 מיליון שקל (אילת, אשדוד, אשקלון, באר שבע, חדרה, אור עקיבא, חיפה) יש מקום לעליית מחירים נוספת".

"כל התחזיות שמתפרסמות מפעם לפעם, כאילו המחירים בשיא ולא ימשיכו לעלות, אינם תואמות את המציאות" כך אומר רן בן אברהם סמנכ"ל השיווק של חברת צמח המרמן. "תל אביב תמשיך לשמור על עליית מחירים מתונה. אין בעיר מסה של בנייה ולעומת זאת, הביקושים לדירות יישארו קשיחים".