הערכות: מדד חודש אפריל יזנק - והריבית תעלה ב-0.25%

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם ביום א' וצפוי להיות גבוה במיוחד, הן בשל הזינוק במחירי הנפט והסחורות והן מסיבות עונתיות ■ גם סעיף הדיור צפוי לעלות בקצב גבוה ■ האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים צפויה להסתכם ב-4.2% - הרבה מעל היעד הממשלתי

מדד המחירים לצרכן עלה באפריל ב-0.8%-0.9% - כך מעריכים כלכלנים בשוק ההון. מדד אפריל נחשב למדד עונתי גבוה, אשר בשנים האחרונות עלה בכ-1%, בעקבות ההתייקרות במחירי המזון, ההלבשה וההנעלה (כניסת קולקציות הקיץ) ושירותי תיירות, תרבות ופנאי (לרגל חג הפסח).

לפיכך, אם התחזיות יתממשו, צפויה לעמוד האינפלציה השנתית (ב-12 החודשים האחרונים) על כ-4.2%, הרחק מעל גבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%). נזכיר כי בשליש הראשון של השנה צפויה להירשם אינפלציה יוצאת דופן, שתעמוד על כ-1.5%.

צפי: הריבית תעלה ב-0.25%

מדד אפריל צפוי להיות מושפע מהעלייה העונתית במחירי המזון (גידול של כ-0.8%) לרבות סעיף הבשר והעופות, וכמו כן מסעיף הירקות והפירות הטריים (גם בגלל פסח). העליות הללו מוסברות בעיקר על ידי הזינוק החד במחירי הסחורות בעולם (קומודיטי). בשוק ההון מעריכים כי הסחורות החקלאיות ימשיכו להתייקר, לפחות בחצי השנה הקרובה, דבר שעלול להוביל לתרומה משמעותית יותר של סעיף המזון למדד המחירים (המהווה כ-13.6%).

קומודיטי נוסף שממשיך להתייקר הוא הנפט, שאצפוי לתת גם את אותותיו במדד באמצעות עלייה במחירי הדלק. כמו כן, המשך ההתייקרות במחירי הדיור צפוי להשתקף אף הוא במחירי השכירות ולהעלות את סעיף הדיור במדד בקצב גבוה. גם סעיף התרבות והתיירות יקפיץ את מדד אפריל כלפי מעלה.

בעקבות המשך עליית האינפלציה במשק, ולאור הנתונים החיובים שממשיכים לזרום מהכלכלה הריאלית (הפעילות המקומית, סחר חוץ ושוק העבודה), מרבית האנליסטים מסכימים כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יחדש את תהליך העלאת הריבית במשק.

חלק הארי של הכלכלנים סבור כי כבר בסוף מאי הריבית תעלה ברבע אחוז, לרמה של 3.25%. נזכיר כי הפסקת ההעלאות בריבית הביאה שוב לעלייה בציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה, אשר גדלו שוב לכ-3.6%, מחוץ ליעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה.