גל האקזיטים נמשך: ברודקום וליימלייט רכשו שתי ישראליות ב-65 מ' ד'

ברודקום רוכשת את SC בריבוע ב-42 מיליון דולר במזומן - הרכישה רביעית בישראל בחצי שנה האחרונה ■ ליימלייט תשלם 20-30 מ' ד' עבור אקסלו-ווב, שגייסה 3 מ' ד' בסך הכול

את הרבעון הראשון של 2011 סיימה ישראל עם היקף אקזיטים של 1.7 מיליארד דולר, סכום המשקף עלייה משמעותית לעומת השנה הקודמת. כך לפי נתונים שסיפקה פירמת PwC ישראל. מספרים כאלה נראו פה באחרונה ב-2006, אז בוצעו גם רכישות הענק של אם-סיסטמס ומרקורי. גם מבחינת הסטארט-אפים התרחש ברבעון הזה גל מכירות מרשים למדי.

שתי עסקאות - אמנם בגדלים שלא מזיזים את המחט, אבל מחזקות את האינטואיציה לגבי מגמת האקזיטים שנראה השנה - נסגרו ודווחו ערב יום העצמאות. הראשונה והבולטת יותר היא עסקה נוספת של חברת השבבים ברודקום. החברה הודיעה על רכישת SC בריבוע, חברה-בת של ניסקו הציבורית תמורת 42 מיליון דולר במזומן.

העסקה השנייה היא של חברת Limelight, שרכשה את הסטארט-אפ AcceloWeb תמורת סכום מוערך של 20-30 מיליון דולר.

בשתי העסקאות הדגש הוא על רכישת הטכנולוגיה, ופחות על היכולות העסקיות.

ברודקום רוכשת טכנולוגיה ולא שבבים

עבור ברודקום זוהי הרכישה הרביעית בישראל בחצי השנה האחרונה, אך הפעם היא רכשה טכנולוגיה ממרחב שונה. ברודקום רוכשת בדרך כלל חברות שמספקות שבבים או טכנולוגיה שהיא חלק ממערכת כוללת. בעבר הרחוק היא כבר רכשה חברות תוכנה, אך זו הפעם הראשונה שהיא מבצעת רכישה שכזו בישראל. ברודקום נסחרת כיום לפי שווי של 18.2 מיליארד דולר.

SC בריבוע מפתחת פתרונות לאבטחת מידע ומנהל אותה יעקב מנדל. הפיתוחים שמבצעת החברה מבוססים על מערכת ההפעלה שלה, שנקראת אפולו. באמצעותה החברה מספקת פתרון לאבטחת כרטיסים חכמים וכן משמשת למכירת רישיונות לשימוש בתוכנה במסגרת של אספקת חומרה. על-פי דוחות ניסקו לשנת 2010, הכנסות החברה התדרדרו באופן ניכר בשנתיים האחרונות - SC בריבוע סיימה את 2010 עם מכירות של 4.2 מיליון שקל, ירידה של יותר מ-50% לעומת 2009 בעקבות המשבר הכלכלי, והפסד של 3 מיליון שקל.

בברודקום לא סיפקו פרטים על המשמעות האסטרטגית של הרכישה, אך ככל הנראה היא חלק מהמגמה לשלב יכולות אבטחה בשבבים שאחראיים על תקשורת מהתקני קצה, כגון טלפונים חכמים או טאבלטים.

ברודקום אינה הראשונה שרואה את המהלך הזה כהכרחי - לפני כשנה רכשה אינטל את ספקית תוכנות האבטחה מק'אפי.

אמנם, סדרי הגודל של הרכישה ושל הפעילות אחרים לגמרי, אבל המגמה כנראה מונעת מאותו כיוון - אספקת יכולות אבטחה מובנות בתוך המעגלים האלקטרוניים.

לפי הערכות, יש סיבה נוספת לרכישה. לפני כשנה וחצי פורסם ב"גלובס" כי SC בריבוע תשתלב כקבלנית משנה בפרויקט ענק של הפקת דרכונים חכמים בארה"ב. במסגרת הפרויקט סיפקה SC בריבוע את מערכת ההפעלה לזוכה במכרז, כך שהיא שולבה כחלק ממערך האבטחה של הכרטיסים החכמים. אמנם, ברודקום אינה פעילה בתחום זה, אך ייתכן שהלקוח, במקרה זה ממשלת ארה"ב, והתחום החם היוו גם הם תמריץ לרכישה.

על-פי דוחות ניסקו, נכון לסוף 2010 הועסקו בחברה 25 עובדים במשרדים ברמת החי"ל. לדברי שלמה מרקל, סגן נשיא בברודקום והאחראי על הרכישות והמיזוגים, סביב הרכישה החדשה תפתח החברה מרכז פיתוח חדש בישראל מתוך כוונה להגדיל את הפעילות בתחום.

המרוויחה הגדולה מן העסקה היא ניסקו פרויקטים - שמחזיקה ב-50% מהחברה ומנייתה טיפסה היום ב-50%. החברה דיווחה כי היא צפויה לרשום רווח הון של 77 מיליון שקל. המנכ"ל יעקב מנדל מחזיק ב-9% מהחברה, שמשמעותם תגמול במזומן 4 מיליון דולר.

אקסלו-ווב - החזר מרשים על ההשקעה

במקרה של SC בריבוע אסטרטגיית הרכישה ברורה והנתונים זמינים, אצל אקסלו-ווב וליימלייט המצב שונה. החברה הוקמה בשנת 2008 והיא מספקת טכנולוגיה להאצה בביצועים של אתרי אינטרנט.

העסקה, שפרטיה לא פורסמו, מוערכת ב-20-30 מיליון דולר. בחברה הושקעו בסך הכול 3 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, כאשר הרוב הגיע מקרן YL Ventures של יואב לייטרסדורף, כנראה המרוויח הגדול מהעסקה.

בחברה מועסקים עשרה עובדים שעתידים לאייש את מרכז הפיתוח המקומי של ליימלייט.

היזמים של החברה הם עופר גדיש - המנכ"ל, אופיר ארליך, גיל שי וליאוניד פיינברג. הפתרון של אקסלו-ווב משפר את הביצועים בהעברת תוכן על-גבי האינטרנט (CDN). הטכנולוגיה הבסיסית בתחום יצאה לדרך עוד באמצע שנות ה-90, עם פתרונות תשתית לשיפור ולייעול אחסון התכנים שעל-גבי האינטרנט בהתאם לדרישות של המשתמשים הסופיים.

ליימלייט הוקמה בשנת 2001, והיא אחת החברות הבולטות בתחום ה-CDN. היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 711 מיליון דולר, ומעסיקה 700 עובדים. לטענת אקסלו-ווב, הטכנולוגיה שלה יכולה להאיץ פי 5-10 את מהירות שבה האתר עולה, ללא קשר לתוכן, והיא מספקת פתרון דומה גם לטלפונים סלולריים. פעילות זו, לדברי לייטסדורף, היא הסיבה לכך שהחברה קיבלה "פרמיה משמעותית מחברה ציבורית אמריקנית".