בוטל ההסכם בין ביוליין וסייפרס לפיתוח התרופה לסכיזופרניה

המנכ"ל כנרת סוויצקי: "הם ביקשו לקחת יותר זמן כדי לבחון את התהליך, אך אנחנו לא רצינו לעכב את הניסוי אפילו ביום אחד"

חברת ביוליין וחברת סייפרס ביוסיינס האמריקנית ביטלו ההסכם ביניהן לפיתוח תרופה לסכיזופרניה, שנחתם ביוני 2010. בעקבות ההודעה מניית ביוליין ירדה ב-4.3% והחברה נסחרת לפי שווי של 256 מיליון שקל.

סייפרס רכשה את התרופה מביוליין והייתה אמורה להיות אחראית להמשך פיתוח ושיווק המוצר, הנמצא לפני שלב IIb של הניסויים הקליניים (ניסוי יעילות רב-מרכזי). ביוליין הייתה עשויה לקבל מסייפרס זרם של הכנסות שהיו יכולות להגיע למאות מיליוני דולרים, לו היה המוצר מגיע לשוק.

החשש המוקדם התברר כמוצדק

במקום זאת, ביוליין תקבל כעת את המוצר בחזרה לידיה ותמשיך לפתח אותו בעצמה, או עם שותף אחר. בידי ביוליין ייוותרו 30 מיליון דולר ששילמה לה סייפרס כמקדמה עם חתימת העסקה. במקרה שהמוצר ימוסחר לגורם אחר, ביוליין תשלם לסייפרס 10% מתוך תשלומי אבני הדרך שתקבל ועד סכום של 10 מיליון דולר, וכן 1% נוסף מהתמלוגים של מכירות המוצר ועד היקף של 80 מיליון דולר.

החשש כי ההסכם יבוטל עלה כבר בדצמבר 2010, כאשר סייפרס נרכשה על-ידי קבוצת ראמיוס ורויאלטי פארמה, שני גופים פיננסיים. ראמיוס הייתה בעלת מניות בסייפרס עוד טרם חתימת העסקה, ומלכתחילה התנגדה להסכם עם ביוליין.

אלא שעם הרכישה ביוליין והבעלים החדשים של סייפרס עשו הכול כדי להפיג את החששות, ובינואר השנה החברה אף דיווחה כי היא מעריכה שסייפרס תמשיך לפתח את המוצר בעצמה.

רויאלטי מסרה אז כי: "התרופה של ביוליין יכולה להתאים לפרופיל האסטרטגי שלנו. אנו מתכוונים לתמוך בצוות של סייפרס כדי להמשיך בפיתוח מוצר זה ואחרים".

"דיווחנו בדיוק את מה שהם אמרו לנו", אומרת היום "לגלובס" כינרת סוויצקי, מנכ"לית חברת ביוליין, "אני לא יודעת לומר אם הם באמת התכוונו להמשיך לפתח את המוצר או לא. זה באמת לא תואם את האסטרטגיה שלהם".

מה השתנה מאז הודעתכם בינואר 2011?

"הם ביקשו לקחת יותר זמן כדי לבחון את התהליך, אך אנחנו לא רצינו לעכב את הניסוי אפילו ביום אחד".

ביוליין מעריכה כי השלמת הניסוי במוצר תעלה 10-12 מיליון דולר. למרות שבקופתה יש 37 מיליון דולר, מספיק כדי להשלים את הניסוי בקלות, היא הצהירה כי תעדיף למצוא שותף לכך.

בהתחשב בכך שב-2010 נמכר המוצר לסייפרס ולא לחברה גדולה ומוכרת יותר, וכן העובדה שסייפרס בחרה להחזירו ולא להילחם עליו, יקשו על ביוליין למצוא את השותף שהיא מחפשת.

עם זאת, אם החברה תנסה למצוא שותף ביניים לניסוי שלב IIb בלבד, ואם זה יסתיים בהצלחה, כלומר יעיד במובהק כי המוצר מועיל נגד התופעות הקוגניטיביות של מחלת הסכיזופרניה, ייתכן שהתמונה תשתנה בהמשך.

מלבד המוצר לסיכוזפרניה, לביוליין יש מוצר לטיפול בתקפי לב שנמכר בעסקת רישוי לחברה בשם Ikaria, וכן עוד כמה מוצרים בשלבים מוקדמים.