"שליש מהמשקיעים יקצצו ההשקעה בסחורות תוך חצי שנה"

(עדכון) - סקר סוכנות "בלומברג": המשקיעים יגדילו אחזקותיהם בני"ע אחרים ■ 40% מהנשאלים חוזים ירידה בנפט ■ סוכנות האנרגיה הבינ"ל קיצצה תחזית הביקוש לנפט ב-2011

שוק הסחורות לא עוצר וממשיך לצנוח: מחיר החוזה העתידי על הנפט לחודש יוני ממשיך לרשום ירידה של 2.6% ונסחר היום (ה') מתחת לרף ה-96 דולר לחבית. הנפט נסחר היום בשפל של שלושה ימים והתנודתיות במחיר היא מהגבוהות ביותר בשנתיים האחרונות.

הגורם המרכזי שתורם להמשך הירידה במחיר נפט היום הוא דיווח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית שחתכה את תחזית העלייה בביקוש לנפט ב-2011 ב-1.3 מיליון חביות ליום. הביקוש הגלובלי לנפט צפוי להגיע ל-89.2 מיליון חביות ליום ב-2011, המשמעות היא ירידה של 190 אלף חביות ליום לעומת התחזית הקודמת של סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

בלומברג: 40% מהמשקיעים חוזים צניחה בנפט תוך חצי שנה

ניכר כי הצניחה במחירי הסחורות נובעת כנראה גם מאופטימיות המשקיעים והאנליסטים לגבי השוק בארה"ב, אשר מתעתדים להגדיל בתקופה הגדולה את נתח השקעותיהם בניירות ערך אחרים, שאינם סחורות.

סקר של סוכנות "בלומברג" בקרב 1,263 משקיעים, סוחרים ואנליסטים, מעלה כי יותר משליש מהנשאלים מעוניינים להגדיל את אחזקותיהם בניירות ערך שאינם סחורות. בנוסף, יותר משליש מהנשאלים התבטאו כי יצמצמו השקעותיהם בשוק המידרדר. מדובר בהיענות השלילית הגדולה ביותר שנרשמת כלפי שוק הסחורות, מאז החלה "בלומברג" לערוך את הסקר ביוני 2009.

הרב היחסי - 40% מהנשאלים - מעריך כי מחירי הנפט ירדו משמעותית בחצי השנה האחרונה, הפעם הראשונה שההערכה זו זוכה להסכמה כה רחבה במסגרת הסקר. "שוק הסחורות נמצא בבועה, אליה נכנסו המון משקיעים שאינם מבינים מספיק", אמר קן וולבי, אנליסט מ-KNG Securities, והוסיף כי "הביקוש בשוק אינו תואם לעליית המחירים בה חזינו".

יש לציין כי הסקר של "בלומברג" מצביע על האופטימיות היחסית של המשקיעים האמריקנים בנוגע לשוק המקומי שלהם, ביחס לשותפיהם בעולם: יותר משניים מכל חמישה אמריקנים הצביעו בסקר על עליונותו של השוק בארה"ב. זאת, כאשר פחות משליש מהמשקיעים מאסיה ופחות מרבע מהמשקיעים באירופה מרגישים באופן דומה, כלפי השווקים שלהם.

גם הכסף והבנזין צונחים

המפולת בשוק הסחורות שמכבידה על השווקים נרשמת בעיקר בשל עליות שערים במטבע האמריקני, "הדולר הוא הגורם המרכזי שדוחף את מחירי הסחורות", כך על פי הערכות בשוק.

נזכיר כי המחיר של מתכת הכסף צנח ביותר מ-7% וכך גם מחיר הבנזין."הירידות החדות בשוק הסחורות הן לא משהו שאפשר להתעלם ממנו; מדובר בניעור ראשון של העץ, אשר ימשיך בתיקון כואב של 10% ויותר בשוק המניות במהלך החודשים הקרובים", אמר לאתר מרקטוואץ' פיטר בוקבר, אסטרטג מניות בבית ההשקעות מילר טבק. "גם שוק המניות וגם שוק הסחורות עלו יחדיו, במקביל, מאז שלהי אוגוסט, והם לא יופרדו גם בירידות".