חדשות 2 הפרה זכויות יוצרים בגופן "נרקיס" - ותפצה ב-70 אלף שקל

במשך 3 ימים ב-2007 שידרה חברת החדשות מספר כתוביות ששולבו בהן שני גופנים ויצרו מעין גופן כלאיים, כאשר מילים מסוימות ממנו הורכבו מאותיות "נרקיס" שבבעלות מסטרפונט

בית המשפט השלום בתל-אביב קבע אתמול (ד') כי חברת חדשות ערוץ 2 תפצה בסכום של 70 אלף שקל את חברת מסטרפונט, בגין הפרת זכויות יוצרים בגופן "נרקיס".

במשך 3 ימים בשנת 2007 שידרה חברת החדשות במהלך המהדורה מספר כתוביות ששולבו בהן שני גופנים ויצרו מעין גופן כלאיים, כאשר מילים מסוימות ממנו הורכבו מאותיות "נרקיס" שבבעלות חברת מסטרפונט.

השימוש בגופן נבע מבנייה ועיצוב אולפן חדש ממנו שידרה חברת החדשות. במסגרת תהליך העיצוב התקשרה החברה עם חברת פרימוס שביצעה עבורה מארז גרפי לשידורים. על-פי אותו חוזה הכינה פרימוס טקסטים קבועים לשימוש במשדרי החדשות, בפתיחים, בלוגו ובכתוביות של המשדרים.

בית המשפט לא חלק על כך שפרימוס הייתה בעלת רישיון לעשות שימוש בגופנים, אלא שפרימוס לא ביקשה רשות להפיק את אותו גופן כלאיים ששיווקה לחברת החדשות.

השופט חגי ברנר קבע כי הגופן "נרקיס" אכן זכאי להגנה של זכויות יוצרים, אך יחד עם זאת קבע כי לא נפגעה זכותו המוסרית של צבי נרקיס שעיצב את הגופן: "בסופו של דבר יש לזכור כי עסקינן באותיות, שהן אבני בניין של השפה. מדובר אפוא ביצירה בעלת אופי פונקציונלי, ובהתאם לכך מידת ההגנה שהיא זוכה לה מוגבלת לאות הבודדת ולא לצירופים של אותיות. באותיות עצמן לא נעשה כל שינוי או פגימה", נקבע בפסק הדין.

בית המשפט קבע, בניגוד לטענת הנתבעים, כי חברת החדשות ביצעה 4 הפרות בלבד, ולא 54 כפי שנטען.

בית המשפט דחה גם את הדרישה לפיצוי של מיליון שקל - וקבע כי החברה תשלם למסטרפונט פיצוי של 70 אלף שקל, מתוך סכום זה פרימוס תשלם לתובעים פיצוי בסכום של 10 אלף שקל. כמו כן, נקבע כי החברה תשלם לתובעים הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין בסכום של 15 אלף שקל.