תפוח הזהב: כך אפל מחנכת אתכם להשתמש בשיחות וידיאו

יצרניות הטכנולוגיה מנסות במשך שנים ארוכות "לחנך" את הצרכנים על מנת שישתמשו בשיחות וידיאו במוצרים האלקטרוניים שלהן ■ האם רכישת סקייפ ע"י מיקרוסופט תשנה את המצב?

יצרניות הטכנולוגיה מנסות במשך שנים ארוכות "לחנך" את הצרכנים על מנת שישתמשו בשיחות וידיאו במוצרים האלקטרוניים שלהן. הפריצה הגדולה הייתה אמורה להתרחש בעת השקת רשתות הדור שלישי בסלולר בשנת 2003. יצרניות הטלפונים החליטו בשנה ההיא לשלב בצורה אינטגרלית מצלמה קדמית בתוך המכשירים, מתוך מטרה להפוך את שיחות הווידיאו לקטליזטור לדור השלישי. הצרכנים גילו מהר מאוד, שאפילו אם עלות שיחת וידיאו זהה בחלק מהמקרים לשיחה קולית, דווקא הטכנולוגיה לא הייתה מספיק בשלה ואיכות התמונה בשיחה הייתה בלתי מספקת.

במשך השנים, חלק מיצרניות הטלפונים החלו להוציא מהמכשירים החדשים שלהן את המצלמה הקדמית, שהפכה לפיצ'ר נוסף שבו רוב המשתמשים בכלל לא נוגעים. חלקם אפילו לא מודעים לכך. מי שהחליטה לנסות לעשות קאמבק נוסף לטכנולוגיה הזו היא אפל, שהשיקה לפני כשנה את אייפון 4, שכלל מצלמה קדמית לשיחות וידיאו ואת האפליקציה Face Time. אפל, כדרכה, הצליחה לבנות יישום עם ממשק נוח ואפילו איכות תמונה טובה בחלק גדול מהמקרים. המשתמשים שאכן החליטו לנהל שיחת וידיאו, לא הצטערו על כך.

אפל, שהבינה את נקודת התורפה של שיחות הווידיאו, שמחייבות איכות פס מספיק טוב, החליטה להציע את השירות רק בעת גלישה ברשתות אינטרנט אלחוטיות (WiFi) ולא סלולריות, מה שמגביל מאוד את המקומות בהם ניתן לנהל שיחות, מכיוון ששני המשתמשים חייבים להחזיק אייפון 4 ולהיות באותו זמן נגישים לרשת אלחוטית. מצד שני, אפל הגדילה את קהל המשתמשים, כאשר הוסיפה את Face Time גם למחשבים, לאייפודים ולאייפדים שלה.

יצרניות הטאבלטים המתחרות, למשל, סמסונג ומוטורולה, שילבו בטאבלטים שלהן אופציה לשיחות וידיאו, כשגוגל הודיעה באחרונה על אופציה כזו בתוכנת המסרים המידיים שלה - גוגל טוק בסמארטפונים. אופציה זו קיימת כבר זמן רב בתוכנה שמותקנת במחשב.

השלב הבא בשיחות וידיאו בסלולר הוא שיחות ועידה. חברת פרינג הישראלית שמציעה את תוכנת המסרים המידיים שלה בסמארטפונים מציעה שירות כזה וסקייפ מציעה יכולת דומה במחשב.