כלכלת פורטוגל בצניחה - השבוע תאושר תוכנית החילוץ

לפי נתונים ממשלתיים, כלכלת פורטוגל תיכנס למיתון עמוק - התכווצה ב-0.7% ברבעון הראשון של השנה ■ ביום רביעי תאושר תוכנית החילוץ למדינה, בהיקף 78 מיליארד אירו

לפי נתונים רשמיים של ממשלת פורטוגל, כלכלתה צפויה להיכנס למיתון חמור עוד יותר, לאחר שפורסם כי כלכלתה התכווצה בשיעור של 0.7% ברבעון הראשון של השנה.

למרות שההאטה בכלכלה נצפתה מראש על ידי מרבית הכלכלנים ברחבי היבשת - על רקע נקיטת ממשלת פורטוגל בצעדי קיצוץ נרחבים במטרה להתמודד עם חובה הלאומי התופח - אף אחת מההערכות לא התייחסה לירידה כה תלולה.

בפורטוגל ממתינים בדריכות לאישור תוכנית החילוץ שלה בהיקף 78 מיליארד אירו, על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית (IMF). התוכנית צפויה לעלות לאישור ועדת 17 שרי האוצר של מדינות גוש האירו, ביום רביעי השבוע.

הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי מעריכה שהחוב של פורטוגל צפוי להגיע ל-101.7% מהתמ"ג השנה ולעלות ל-107.4% מהתמ"ג בשנה הבאה. זאת לעומת תחזית קודמת של 88.8% ו-92.4% בהתאמה. עוד עולה מהתחזית שפורטוגל צפויה לרשום צמיחה שלילית של 4% בשנתיים הבאות.

ברקע נציין, כי קרן המטבע הבינלאומית הזהירה השבוע כי משבר החוב האירופה עשוי להתפשט לכלכלות נוספות באיחוד האירופה, וכן למדינות השווקים המתפתחים במזרח אירופה, חרף תוכניות החילוץ המתגבשות ליוון, אירלנד ופורטוגל.