כיפה אדומה

"אורים ותומים" היא דרמת פשע, שמתרחשת על רקע נוף אנושי לא שגרתי בז'אנר

"אורים ותומים", יום א' 22:00, "יס דרמה"

למקרה שזמנכם דוחק בכם בפתחו של שבוע עבודה מלא אחרי כמה שבועות של חגים, מועדים וימי-זיכרון, נלך ישר לשורה התחתונה: מעניין. ובשתי מילים: מעניין מאוד.

טוב, עכשיו כשהעסוקים פרשו לענייניהם החשובים (זה לא שלכם אין עניינים חשובים, פשוט היום במקרה יש לכם קצת זמן), אפשר להרחיב: את מה שעשה יהושע בר-יוסף לספרות בשנות ה-80 וה-90, עם "אפיקורס בעל כורחו", "בשלוש דרכים" ו"הדג והיונה", עושה בשנים האחרונות הטלוויזיה שגילתה שכאשר נוגעים בציבור הדתי מרוויחים פעמיים: את הסקרנות של הציבור הזה כמובן, אבל גם את הסקרנות של החילוניים שזוכים להצצה לעולם שמתקיים כל הזמן לצידם, ובה בעת כאילו ביקום מקביל. אם פעם המציצנות של החילוני נגעה למיתוסים חרדיים כמו אותו חור מפורסם בסדין, הרי שהציבור הדתי-לאומי, הוא קרוב בהרבה, קרוב כל-כך עד שלפעמים נדמה שרק הכיפה הקטנה והסרוגה נותרה כדי להבדיל בין חילוני גמור וחברו הדתי.

פריחת הסדרות שעוסקות במחנה הזה - שהפך מ"מגזר" למשהו מרכזי בהרבה בהוויה הישראלית (בפוליטיקה, בצבא, באקדמיה, בכלכלה ועוד), מבטאת את מעמדו החדש, אבל גם את המורכבות של ציבור שלא גזר על עצמו בדלנות כמו חלק מהציבור החרדי. כלומר נאלץ להתמודד עם המורכבות של ניהול אורח חיים דתי בתוך חברה שהופכת למשונה יותר מיום ליום.

על הרקע הזה קמה "אורים ותומים" - במעטפת שלה יש ישיבה תיכונית נורמלית למראה, אבל מתחת לפני השטח מבצבצים כמה סודות אפלים, מדברים של מה בכך ועד עניינים חמורים בהרבה. אם "סרוגים" למשל, הכירה לנו מציאות שבה צעירים דתיים ודתל"שים מתמודדים עם בעיות שמעסיקות כל צעיר באשר הוא כמו זוגיות, מגדר ועוד, הרי ש"אורים ותומים" היא כבר לא דרמה משפחתית, אלא דרמת פשע אמיתית, שמתרחשת על רקע נוף אנושי לא שגרתי בז'אנר.

גם אחרי שגומרים להתפעל מהשונות הזאת, נשארים עם תסריט טוב ומרתק, ועם משחק אמין שהופכים את הסדרה החדשה הזאת למשהו שכדאי לצפות כבר לפרק הבא שלו.

חבל על כל טיפה

ערב השידורים החדש של רשת, יום א' מ-21:00, ערוץ 2

ימים מרתקים עוברים על תעשיית הטלוויזיה: לקרבות של קשת ברשת בתוך ערוץ 2, כבר התרגלנו, אבל ביום שישי למשל, הצליח ערוץ 10 שבדרך-כלל אפשר לפרסם בפריים-טיים שלו ביום שישי את סודות האטום של מדינת ישראל מתוך ידיעה שאיש אינו צופה בו, להציק אפילו לקשת, עם "ווייפאאוט" המשעשעת ששובצה מול ההדחה מ"כוכב נולד" ו"אל תפיל את המיליון".

הערב (א') מגיע תורה של רשת להפגין את יכולותיה עם ערב שידורים חדש שיחל עם תחקיר "כלבוטק" בנושא שנוגע לכולנו - חשבון המים שלנו (עיקר הממצאים: המונה "גונב" לנו כ-25% מהצריכה, כמויות קטנות אינן נספרות באופן פרטני ומתווספות לחשבון המשותף ובתים שנמצאים בצמתי רחובות משלמים לעיתים עבור המים של הבניין השכן).

גם בהמשך ננגב לחלוחית, הפעם מעיניו של גדי (אבי קושניר) - שבפתח העונה החדשה של "החיים זה לא הכול" מתייצב לטיפול פסיכולוגי במסגרתו הוא "נזכר" באירועים משמעותיים מהעונות הקודמות.

ומדמעות התנין של גדי, נעבור לדמעות אמיתיות, כשגיל ריבה יראיין את הד"ר שלומית בן-חובב, רופאת השיניים שבמרפאתה נפטר פעוט בן שנתיים. ריבה ידובב אותה ברכות, והיא תדבר על רגשות האשם הקשים ועל הקשר עם משפחת הפעוט המנוח. הכינו את המ מחטות.