אנדראס שול מסביר איך זה להיות גבר ששר בקול של אישה

שול, מגדולי זמרי הקונטרה-טנור בעולם, יופיע במהלך חודש מאי בישראל ■ "אני מאמין שברגעים רבים בחיים אנחנו מדחיקים רגשות כדי שלא יחשבו עלינו דברים רעים. אם אתה אנושי אתה צריך ללכת עם מה שנכון לך ומה שעושה אותך שמח"

בהמשך חודש מאי יופיע בישראל אנדראס שול, שהוכתר כאן בעבר בתואר ה"רולס-רויס" של זמרי הקונטרה-טנור בעולם. "קונטרה-טנור" הוא שם גנרי לזמרים גברים השרים בקול אלט, קול אותו שרה בדרך-כלל אישה. בתקופת הבארוק שימשו זמרי הקונטרה-טנור כדי להחליף את הסריסים, אותם זמרים בישי מזל ששימרו את קול ילדותם באמצעות ניתוח. כיום, נעשית ההפקה הקולית הזו באמצעים הרבה פחות אכזריים.

שול, בן 44, נמנה עם הזמרים המובילים שמאחורי תחייתה המחודשת של אמנות שירת הקונטרה-טנור. שירתו מצטיינת בעידון, עוצמה ודיוק, הנתמכים בעומק הבעה ובמוזיקליות נדירה. בארץ הוא יופיע עם אנסמבל סולני תל-אביב וישיר אריות וקנטטות מאת הנדל, פרסל וויואלדי.

כיום מתגורר שול בכפר הולדתו בגרמניה, לשם חזר לפני שלוש שנים אחרי 20 שנה שבהן התגורר בבאזל. עימו מתגוררת בת-זוגו הישראלית, תמר הלפרין, נגנית צ'מבלו ופסנתרנית המתמחה במוזיקה מוקדמת. גם היא תגיע להופיע עם סולני תל-אביב בסדרה הקרובה, ותנגן את תפקיד הצ'מבלו מתוך התזמורת.

- בוא נעשה קודם כל סדר עם הקול שלך. איך אתה מגדיר אותו ואיך אתה בדיוק מפיק אותו?

"בגדול זהו קול ראש. אני מאמין שכל אדם יכול להפיק קול כזה כאשר הוא מחקה קול גבוה. אצלי הקול הזה פשוט הרבה יותר מפותח מבחינת גמישות וטווח".

- יש כאלה שקוראים להפקה הזו בשם "פלצט" (Falsetto).

"זו הגדרה בעייתית, כיוון שפלצט זה בעצם 'שגוי'. בתקופת הבארוק הייתה אבחנה בין המושגים קונטרה-טנור ופלצטיסט. קונטרה-טנור היה טנור גבוה, שהיה יכול להחליף את הסריסים. במילה פלצטיסט השתמשו כדי לתאר מישהו שהוא לא מספיק טוב לכך. לכן אני מעדיף את ההגדרה 'קול ראש'. אבל גם פלצטו זה בסדר. יש לתופעה הזו שמות שונים ואין אף אחד שהוא נכון בלעדית".

- אתה יכול לשיר גם בקול נמוך, הרגיל יותר לגבר?

"אני יכול, אבל זה נשמע כמו זמר חובב. פחות פיתחתי את היכולת הזו".

שול מספר שהתחיל את דרכו בשירה בגיל 7, כששר במקהלת ילדים בעיר הולדתו. את האופציה שישיר כקונטרה-טנור העלתה המדריכה הקולית שעבדה עם המקהלה שכשהיה בן 16. "היא הבחינה בכך שהקול הגבוה נשמע אצלי טבעי, והציעה שאעשה זאת באופן מקצועי".

- ותמיד היה ברור לך שתהיה זמר?

"ממש לא. באותן שנים חשבתי להצטרף לקומנדו, או ללמוד תיאולוגיה. אבל בסוף יצא שהפכתי לזמר".

גיבורי הבארוק

שול אחראי במידה רבה להכרה המחודשת בחשיבותו של תפקיד הקונטרה-טנור, ואף הוציא בעבר דיסק הנקרא "גיבורים" בו שר תפקידים ראשיים מאופרות בארוק. "בתקופת הבארוק, הסריסים היו הגיבורים של האופרות. התפקידים ההרואיים ביותר היו כתובים להם, כולל אלה של מלכים. זה נותן לקהל דמות להזדהות איתה, בין אם אתה גבר או אשה".

- לא הפריע לך אף פעם כגבר לשיר בקול נשי?

"אני מאמין שברגעים רבים בחיים אנחנו מדחיקים רגשות כדי שלא יחשבו עלינו דברים רעים. לא נעים לנו לרקוד במקומות ציבוריים כדי שלא יסתכלו עלינו כמו משוגעים, ולא נעים לנו לחבק מישהו יותר מדי כדי שלא יחשבו שאנחנו הומואים. אבל אני מאמין שאם אתה אנושי אתה צריך ללכת עם מה שנכון לך ומה שעושה אותך שמח".

אנדראס שול יופיע עם אנסמבל סולני תל-אביב באודיטוריום רפפורט בחיפה (21 במאי) ובמרכז עינב בתל-אביב (22 במאי). פרטים מלאים באתר האנסמבל: www.soloists.co.il