ארה"ב אמורה להגיע מחר לתקרת החוב: 14.29 טריליון ד'

שר האוצר של ארה"ב, גייתנר, הזהיר מפני אי העלאתה: "חדלות פירעון של הממשל עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לכלכלת ארה"ב; זה יהיה אירוע ללא תקדים בתולדות ארה"ב"

שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר כתב שלשום (ו') שחדלות פירעון של הממשל שתיגרם בגלל אי-העלאה של תקרת החוב שלו שקבועה בחוק עלולה לגרום "נזק בלתי הפיך" לכלכלת ארה"ב, ולסכן אותה בגלישה למיתון חוזר ובאבטלה מוגדלת.

"חדלות פירעון לא רק תגדיל את הוצאות המימון של הממשל הפדרלי, אלא גם את ההוצאות של משפחות, עסקים ורשויות מקומיות - ותצמצם את ההשקעות ואת יצירת מקומות העבודה במשק", כתב גייתנר במכתב לסנטור הדמוקרטי מייקל בנט מקולורדו.

אי-העלאת תקרת חוב הנוכחית, 14.29 טריליון דולר, "תאלץ את ארה"ב לחדול מפירעון התחייבויות כמו תשלומים לאנשי הצבא, לאזרחים, למשקיעים ולעסקים", כתב גייתנר. "זה יהיה אירוע ללא תקדים בתולדות ארה"ב. חדלות פירעון תסב נזק קטסטרופלי ונרחב לכלכלתנו, תנמיך משמעותית את הצמיחה ותגביר את האבטלה".

ארה"ב אמורה להגיע לתקרת החוב מחר (ב') והיא תוכל להמשיך ללוות כספים (להנפיק אג"ח או שטרי חוב) עד 2 באוגוסט בערך על ידי נקיטת צעדים שיכללו הכרזה על "תקופת השעיית הנפקת חוב" במסגרת החוק הנוגע ל"קרן הפרישה והנכות של השירות הציבורי", אמר גייתנר ב-2 במאי. ההכרזה תאפשר לממשל לפדות איגרות חוב קיימות של האוצר שמוחזקות על ידי קרן זו כהשקעה.

כמה לקצץ?

הדמוקרטים והרפובליקנים מתווכחים על כמה לקצץ מן הגירעון התקציבי והאם להעלות את תקרת החוב. מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל, רפובליקני מקנטקי, אמר ביום ה' שעבר שהוא דורש קיצוצים "משמעותיים" בטווח הקרוב בתקציבי סוכנויות פדרליות ביחד עם קיצוצים ארוכי טווח בתוכניות הוצאה כמו מדיקייר ומדיאייד, בתמורה לתמיכתו בהעלאת תקרת החוב הפדרלי.

"אפילו חדלות פירעון קצרה עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לכלכלה האמריקנית", כתב גייתנר בתשובה למכתב של הסנאטור בנט שביקש ממנו הערכה של ההשלכות של אי-העלאת תקרת החוב.

העלאת תקרת החוב "אינה כרוכה בהתחייבויות הוצאה חדשות", כתב גייתנר. "היא פשוט מאפשרת לממשל לממן התחייבויות חוקיות קיימות שהקונגרסים והנשיאים משתי המפלגות קיבלו בעבר".

בתגובה למכתבו של גייתנר אמר הסנאטור בנט ש"כבר חיוני ודחוף" שהמחוקקים האמריקנים יגבשו תוכנית שתצמצם משמעותית את הגירעון. אך הוא הוסיף ש"משחק פוליטי עם תקרת החוב יטלטל את שוקי ההון, יפער בור גדול עוד יותר בגירעון שלנו, וישליך כנראה את הכלכלה אל מיתון עמוק נוסף".