טבע תרכוש השליטה ב-Taiyo היפנית ב-460 מיליון ד' במזומן

שבועיים לאחר רכישת ספלון ב-6.8 מיליארד דולר, טבע מגדילה את דריסת הרגל שלה ביפן ■ יעד המכירות של 1 מיליארד דולר ביפן יושג מוקדם מהמתוכנן

ענקית התרופות הישראלית עושה זאת שוב: טבע הודיעה היום (ב') כי חתמה על הסכם לרכישת 57% מהמניות בחברת התרופות היפנית הפרטית Taiyo Pharmaceutical תמורת 460 מיליון דולר במזומן שישולמו לבעלי מניות פרטיים.

במסגרת העסקה כלולה גם הצעת רכש לשאר בעלי המניות של החברה. הרכישה מתבצעת על פי שווי חברה של 1.3 מיליארד דולר, והיא תמומן ממקורות פנימיים ומחוב בנקאי. השלמת העסקה צפויה עד סוף הרבעון השלישי של 2011, טבע מעריכה כי הרכישה צפויה לתרום לרווח למניה, על בסיס נתוני GAAP, בתוך ארבעה רבעונים מהשלמת הרכישה.

Taiyo היא חברת התרופות הגנרית השלישית בגודלה ביפן, עם היקף מכירות של 530 מיליון דולר במונחי שנת 2010. לחברה סל מוצרים מהמגוונים והמקיפים ביותר בשוק הגנרי היפני, הכולל היצע של למעלה מ-550 תרופות גנריות במבחר רחב של מינונים ותחומי טיפול רפואיים. לחברה נוכחות חזקה בכל ערוצי ההפצה ביפן, במיוחד בבתי החולים. כוח השיווק והמכירות של Taiyo נתמך על ידי מערך יצור הפועל בשני אתרים ביפן, בטכנולוגיות יצור ממתקדמות. לחברה גם קבוצת מחקר ופיתוח ומומחיות בתהליכי הרישוי והרגולציה המקומיים.

"הרכישה הינה אבן דרך חשובה שתאפשר לנו להגיע מוקדם מהמתוכנן ליעד שהצבנו: מיליארד דולר מכירות ביפן בשנת 2015", אמר שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע. "ל-Taiyo צבר מוצרים גנריים מהגדולים ביפן, הבנת שוק טובה בשילוב עם ידע מקצועי בתחומי הפיתוח, הייצור, הרגולציה והשיווק המקנים לה מעמד מוביל בשוק היפני. היכולות המשולבות של טבע ו-Taiyo יאפשרו לנו להציע מגוון רחב של תרופות גנריות איכותיות ולבסס את מובילותינו בשוק הגנרי הצומח ביפן".

ינאי הוסיף כי "יש לנו הערכה רבה לצוות המנוסה והמוכשר של Taiyo ואנו מקבלים בברכה את הצטרפותם למשפחת טבע".

רכישה רודפת רכישה

שוק התרופות היפני, השני בגודלו בעולם, הגיע להיקף מכירות של כ-96 מיליארד דולר בשנת 2010. שיעור החדירה של תרופות גנריות לשוק הזה הסתכם בכ-23% מסך המרשמים. הממשלה היפנית הצהירה על כוונתה להגיע להגיע לשיעור חדירה של 30% עד 2012.

נציין כי לפני שבועיים בדיוק הודיעה טבע על רכישת חברת ספלון האמריקנית תמורת 6.8 מיליארד דולר במזומן, ברכישה השלישית בגודלה שטבע מבצעת לאחר רכישת באר ב-2008 ואיווקס ב-2006 והרכישה הגדולה ביותר בתחום התרופות המקוריות.

עוד נזכיר כי לפני שבועיים, שעות לאחר ההודעה על רכישת ספלון, דיווח העיתון הכלכלי היפני "ניקיי" שטבע החליטה לרכוש את Taiyo בתמורה ל-40 מיליארד ין יפני (כ-495 מיליון דולר), דיווח שכאמור קיבל היום אישור רשמי.