כיל פותחת את 2011 בסערה: הרוויחה 279 מ' ד' ברבעון

החברה השיגה צמיחה של 16% ברווח הרבעוני הנקי וגידול של 10% במכירות - ועקפה את התחזיות המוקדמות בשוק ■ זינוק במכירות הפוספט פיצה על החולשה היחסית באשלג

כימיקלים לישראל פותחת את שנת 2011 בסערה עם זינוק של 16% ברווח הנקי ברבעון הראשון של השנה, לרמה של 279 מיליון דולר. כיל הצליחה להתגבר על השביתה במפעלי ים המלח שפגעה במכירות האשלג, באמצעות עלייה במכירות הפוספט ובמחירי מוצריה. החברה מכרה ב-1.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון, צמיחה של 10.5% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. מנכ"ל כיל הוא עקיבא מוזס והחברה נמצאת בשליטת החברה לישראל של משפחת עופר.

התוצאות של כיל הן בבחינת הפתעה חיובית לשוק; לפי קונצנזוס התחזיות של "גלובס" ופסגות, אנליסטים בשוק ההון ציפו לרווח נקי נמוך יותר, של 254 מיליון דולר, וכן להכנסות של 1.4 מיליארד דולר. כיל מציגה גם רווח תפעולי גבוה יותר מהתחזיות - 360 מיליון דולר אל מול 324 מיליון דולר בתחזיות. הרווח התפעולי ברבעון הראשון צמח ב-19%.

לקונצנזוס התחזיות של כיל - לחצו כאן

יותר מ-60% ממכירות כיל ברבעון הראשון בוצעו באירופה וצפון אמריקה, לעומת 56% ברבעון המקביל. כיל מסבירה זאת כ"גידול בביקושים לדשנים ולברום" באזורים אלה. מנגד, המכירות באסיה ודרום אמריקה נפגעו בשל השביתה במפעלי ים המלח. כיל מציינת כי "שביתת עובדי מפעלי ים המלח גרמה להפסדי ייצור מיידיים של כ-450 אלף טון אשלג וכן הפסד מכירות", אך החברה מעריכה כי "תצליח להשלים עד לסוף השנה מרבית מהמכירות שלא בוצעו".

כיל רשמה גם גידול של 14% ברווח הגולמי ל-638 מיליון דולר, כאשר שיעור הרווחיות הגולמית עלה ל-41.8% מ-40.4% ברבעון המקביל, בעיקר הודות לעלייה במחירי מכירת המוצרים. החברה שילמה 61.2 מיליון דולר כמס, בדומה לרבעון המקביל.

תמהיל המכירות של כיל ברבעון הראשון מספר את הסיפור של רבעון זה, קרי הפיצוי של מגזר הפוספט על החולשה היחסית במכירות האשלג בשל השביתה בסדום. מכירות האשלג של כיל ירדו ב-12% ל-475 מיליון דולר ברבעון בעוד שמכירות הפוספט זינקו ב-56% ל-383 מיליון דולר. מחיר האשלג הממוצע בו מכרה כיל ברבעון הראשון עמד על 454 דולר לטון, לעומת 404.8 דולר לטון ברבעון המקביל.

אחד ההסברים לגידול במכירות הפוספט קשור למהומות במזרח התיכון. בדוחות כיל מסבירה החברה כי "המהומות וחילופי השלטון בתוניסיה גרמו לסגירת מכרות הסלע ומפעלי הפוספטים במדינה, עובדה שהוסיפה לצמצום ההיצע העולמי בדשן. בימים אילו, הודיעו התוניסאים על חידוש הפעילות במפעלים, אולם עדיין קימות מגבלות באספקת הסלע, גורם המגביל את קצב היצור של הדשנים".