באיזו חברת סלולר מסלול התקציב הידוע מראש הכי משתלם?

בדיקת שני דפוסי שימוש שביצע אתר "כמהזה" עבור "גלובס" מגלה כי ההצעה של פלאפון אטרקטיבית וההצעה של אורנג' יקרה, אך בכל מקרה התעריף לדקה זהה ועומד על 59 אגורות

לאחרונה השיקה סלקום את שירות 360, המאפשר קבלת התראות לפני ניצול מלא של חבילה - ואף הציעה מסלול עם הגבלת התקציב החודשי. היא כמובן אינה ממציאה את הגלגל: בכך היא מצטרפת לחברות פלאפון ואורנג' שכבר הוציאו חבילות כאלה בתחילת השנה.

הצעת מסלולים עם הגבלת התקציב לא באה מטוב לבן של החברות, אלא בעקבות הצעת חוק שהגיש ח"כ מאיר שטרית עוד בשנת 2010. על-פי ההצעה, חברות הסלולר יחויבו להציע ללקוחות מסלולים עם הגבלת אשראי.

חברות הסלולר התנגדו לחקיקה בנושא, אך הסכימו להציע מסלולים כאלה ללא חקיקה. משרד התקשורת הסכים - ובסוף שנת 2010 פרסם שימוע, שבו הורה לחברות הסלולר להציע מסלולים עם הגבלת התקציב החודשי בעלויות אטרקטיביות ולא גבוהות כמו במסלולי הפרי-פייד (מסלולי התשלום מראש), הדרך היחידה עד כה להגבלת תקציב - בהם עלות לדקה עולה בסביבות שקל.

כעת, כש-3 החברות בתמונה, בוחן "גלובס" את המסלולים השונים באמצעות אתר "כמה זה?" (kamaze.co.il) להשוואת מחירי התקשורת בישראל.

לצורך ההשוואה לקחנו דפוסי שימוש של ילדים, עבורם בעיקר מיועדים מסלולים אלה. הדפוס הראשון כולל 130 דקות 100 הודעות בחודש, ואילו הדפוס השני כולל 150 דקות 150 הודעות בחודש.

בשני הדפוסים שבדקנו פלאפון מציעה מסלול הגבלת התקציב בתעריף הנמוך ביותר, ואורנג' היא היקרה ביותר עם הפרש גדול של כ-100 שקל בחודש. סלקום באמצע, אך בהפרש לא קטן מפלאפון, של בין 40 ל-65 שקל לחודש.

התקציב המינימלי גבוה

המסקנה מהבדיקה ברורה: הגבלה יש, אבל היא ניתנת לעקיפה. "גם במסלולים אלה אין ממש תחרות", אומרת ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר "כמהזה".

אצל כל החברות עלות לדקה או הודעה מתומחרת לפי 59 אגורות (פרט לעלות הודעה באורנג' - 65 אגורות). בנוסף, כל החברות כוללות חבילת גלישה בסיסית כחלק מובנה מהחבילה, ללא אפשרות ביטול או הסרה, גם למי שכלל לא מעוניין בהן.

"חיסרון משמעותי בכל המסלולים הוא מסלול מינימום גבוה יחסית", מוסיפה נחום, "ויתרון מובהק הוא היכולת להעביר לחודש הבא יתרה של הטענה נוספת - אך לא של מסלול הבסיס - במקרים שבהם היא אפשרית".

חשוב לציין כי בכל המסלולים, המנוי נחסם לשירות בתום ניצול התקציב - אך עדיין ניתן לקבל שיחות והודעות למכשיר.

פלאפון

החבילות הידועות מראש שמציעה פלאפון דומות מאוד לחבילות המוצעות ללקוחות רגילים שלא מעוניינים בהגבלת התקציב. החבילות מוצעות עם בנק דקות והודעות בתשלום חודשי קבוע: 100 שקל לחודש עבור 100 דקות 100 הודעות או 150 שקל לחודש עבור 250 דקות 1,000 הודעות, או 1,000 דקות לשני יעדים, לפי בחירת הלקוח.

מסלול נוסף: 200 שקל לחודש עבור 250 דקות 1,000 הודעות 1,000 דקות לשני יעדים.

גם כאן כלולה חבילת גלישה בנפח של 5 מגה. המערכת אינה שולחת התראה על ניצול מלא של החבילה, אך בדקה האחרונה הלקוח שומע צפצוף המעיד על כך.

סלקום

בסלקום יש 3 מדרגות בחירה של תקציב: 140, 220 ו-300 שקל לחודש, כשתעריף הודעה או דקת שיחה עומד על 59 אגורות (בתקציב של 140 שקל יש ללקוח אפשרות של כ-235 דקות והודעות, למשל).

כאשר הלקוח מגיע לגובה התקציב, הוא לא יכול יותר להוציא שיחות, הודעות או גלישה.

החבילה כוללת גם חבילת גלישה בסיסית של 10 מגה.

בנוסף, יש מספר יעד אחד אליו המנוי יוכל להתקשר גם אם התקציב יסתיים - תמורת תשלום עבור אותן שיחות.

המנוי יוכל להוסיף תקציבים חד-פעמיים מעת לעת, בשיטת פרי-פייד, כאשר מינימום ההטענה הוא 50 שקל ובכפולות של 10 שקלים. בסלקום המערכת שולחת התראות SMS בניצול של 75% מהתקציב הנבחר והתראה נוספת בניצול של 95%.

אורנג'

בניגוד למתחרות, אורנג' מציעה תוכנית המורכבת מדמי מנוי קבועים הכוללים חבילת גלישה - נוסף לתשלום עבור מה שמדברים בהתאם לתקציב שהוטען.

בהשוואה יוצאת אורנג' יקרה באופן ברור מהמתחרות: הבעיה נעוצה בדמי המנוי הגבוהים, כאשר המינימום מתחיל בכ-60 שקל לחודש, עוד בטרם הלקוח החל לשוחח או לסמס.

בחירת התקציב עצמו אפשרית החל מ-50 שקל, בכפולות של 50, עד 300 שקל לחודש. כך למשל לקוח שרוצה תקציב מוגבל של 150 שקל בחודש, ישלם כ-210 שקל (60 150).

החבילות המוצעות על-ידי אורנג' הן כ-60 שקל לחבילה עם חבילת גלישה בעלת נפח גלישה של 5 מגה, כ-100 שקל לחודש עם חבילת גלישה בעלת נפח גלישה של 1 ג'יגה או כ-120 שקל לחודש עם חבילת גלישה בעלת נפח גלישה של 2 ג'יגה. גם במסלול זה שולחת החברה שתי התראות לפני סיום ניצול החבילה.

תגובת אורנג': "ההצעה של אורנג' מותאמת בצורה האופטימלית לצרכי לקוחות אשר ממעטים לעשות שימוש בטלפון ו/או מעוניינים להגביל את השימוש בו, כיוון שהם משלמים רק על מה שצרכו בפועל ולא על חבילה. כמו כן, אורנג' מציעה מגוון תוכניות פרי-פייד אטרקטיביות ביותר המתאימות אף הן לקהל זה.

"מרבית הלקוחות אינם מעוניינים בהגבלה, אך ברצונם להיות מעודכנים בכל עת במצב חשבונם. אורנג' מספקת צורך זה בכל פלטפורמה אפשרית - באמצעות 'my orange' המאפשר שליטה וניהול החשבון האישי באמצעות המכשיר, באמצעות האתר, באמצעות שליחת sms ובאמצעות חיוג לכוכבית ייעודית".

מסלולים של תקציב ידוע מראש בחברות הסלולר
 מסלולים של תקציב ידוע מראש בחברות הסלולר

היתרונות והחסרונות
 היתרונות והחסרונות

חריגה עולה ביוקר

אחד הדברים המועדים ביותר לפורענות הוא חריגה מהמסלול שלקחתם, בין אם זה בבנק דקות, בבנק הודעות או בגלישה, ולפיכך התראה ברורה לקראת ניצול מלא היא כמעט הכרח. חריגה מאלה שקבעתם יובילו אתכם לשלם יותר בחשבונית - והרבה יותר, כיאה לתעריפי חריגה.

בבקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה השבוע נגד סלקום נטען, אגב, לבעיה הפוכה - הודעה מוקדמת על ניצול מלא בטרם אירע בפועל, כך שהלקוח אינו מנצל את מלוא זכותו בחבילה.

גם במסלולים בעלי הגבלת התקציב, בהם הלקוח מגדיר מראש את ההוצאה החודשית, השאירו החברות ללקוח פתח להגדלת התקציב בשיחת טלפון - אם זה באמצעות הטענת תקציב חד-פעמי או קבוע, או אם בהגדלת התקציב באופן קבוע.

ברגע שהלקוח מטעין תקציב נוסף מעבר לחבילה, החיוב עבור השיחות, ההודעות והגלישה הוא לפי עלויות החריגה שקבעה החברה - שכמובן, רחוקה מלהיות זולה. לכן אם כבר הגבלתם את עצמכם או את ילדיכם למסלול מסוים - כדאי שתכוונו היטב להרגלי השימוש ותקפידו על עמידה בתנאים.

* הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.

מה קורה כאשר חורגים מהחבילה
 מה קורה כאשר חורגים מהחבילה