משקיעים לבג"ץ: "חוק ששינסקי - פגיעה אנושה"

העותרים, משקיעי ישראמקו, מצוידים בחוות-דעת של עו"ד טלי-ירון אלדר ומצטטים מדבריו של נשיא העליון לשעבר אהרן ברק: "חקיקה רטרואקטיבית נוגדת מושגים מקובלים של צדק"

כחודש וחצי לאחר אישור חוק ששינסקי בכנסת, הגישו היום (ב') משקיעי שותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו עתירה ראשונה לבג"ץ נגד החוק, בטענה כי מדובר בחוק מפלה, פוגעני, בלתי ראוי ואף "נוגד את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו". העתירה הוגשה באמצעות עו"ד יהודה רסלר.

להורדת העתירה המלאה בקובץ PDF - לחצו כאן!

"לפני פרסום חוק ששינסקי היו אמורים משקיעי ישראמקו לקבל 44% מכל תמורה של גז שיופק בתגלית 'תמר'. היום נותרים בידי המשקיעים 16.5% בלבד. רמת מיסוי זו אינה נהוגה באף מדינה מערבית נאורה אלא רק בדיקטטורות חשוכות", כותבים העותרים. את העתירה הגישו 10 משקיעים, בראשות חיים דווידיאן.

חוק ששינסקי הועבר לאחר כשנה של עבודה מקיפה שביצעה ועדת ששינסקי, אשר הוקמה על-ידי משרד האוצר. מטרת החוק היא להעלות את שיעור חלקה של הממשלה (במסים ותמלוגים) בתגליות הנפט והגז ל-52%-62%, לעומת כשליש לפני העברת החוק.

במהלך גיבוש החוק תקפו בחריפות משקיעים ויזמים מסקטור הנפט והגז את פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה, וכן את שר האוצר יובל שטייניץ.

למרות שהסיכוי לקבלת העתירה ולביטול חוק ששינסקי אינו נראה מבטיח, המשקיעים פורסים בעתירתם שורה של טענות, שרובן ככולן כבר נשמעו על-ידם במהלך עבודה ועדת ששינסקי, ואשר הביאו לריכוך ההמלצות הסופיות של הוועדה.

בראש הטענות מדברים המשקיעים על כך שהחוק הועבר באופן רטרואקטיבי, כלומר אחרי שהתגלה מאגר "תמר", ולפיכך מדובר בחוק "בלתי סביר בעליל", כדבריהם.

העותרים מצטטים מדברים שכתב בעבר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, בספר "פרשנות במשפט", לפיהם "החלת חוק חדש על עסקה שתמה ונשלמה לפני צאת החוק... עלולה לגרום לעוול ואי-צדק. חקיקה רטרואקטיבית נוגדת מושגים מקובלים של צדק, והחזקה נגד חקיקה זו דרושה למען עשיית צדק ומניעת פגיעה בזכויות שנרכשו".

בעתירה נעזרים המשקיעים גם בדברים שאמר בעבר שטייניץ בראיונות לכלי התקשורת, ובפרט את ההבטחה הזכורה לפיה "גם אם יהיו שינויים - הם יחולו על התגליות מעתה והלאה ולא על מה שכבר התגלה".

לטענתם, חוק ששינסקי מגדיל את המיסוי על המשקיעים הפרטיים ל-80% מ-38%, והם מדגישים כי "זו פגיעה אנושה, קיצונית ובלתי סבירה".

המשקיעים הפרטיים צירפו לעתירתם חוות-דעת של עו"ד טלי ירון-אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, בה נכתב כי "נוצר חוסר איזון משווע" במיסוי משקיעי הגז הפרטיים בעקבות החלת חוק ששינסקי.

בחוות-הדעת כותבת ירון-אלדר כי כיוון שלמדינת ישראל יש אינטרס אסטרטגי בגילוי ופיתוח מצבורי נפט וגז, היה ראוי "לא להשית שיעורי מס בלתי סבירים הפוגמים בצורה כה קשה באינטרס של ציבור זה".

בהמשך מצוין בחוות-הדעת כי היא מבוססת על הרקע שנמסר לירון-אלדר על-ידי המשקיעים, וכי לא בוצעה בדיקה של העובדות המלאות.