המשק עדיין חם

אם להסתמך על נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של 2011 - אשר פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) - אפשר לומר כי אין הרבה חדש במשק הישראלי לעומת החודשים הקודמים. המשק עדיין "מחומם", והצמיחה עדיין גבוהה. למעשה, הביקוש הפרטי במשק הישראלי גדל מהר מאוד, בפרט הצריכה הפרטית וההשקעה - 6.8% ו-23.7% - ואילו היצוא התרחב ב-16%.

עם זאת, צריך להדגיש כי מדובר באומדנים ראשונים של הלשכה, והניסיון של העבר הקרוב מלמד שיתכנו לא מעט שינויים במספרים, כאשר הנתונים הסופיים יתפרסמו.

אם הנתונים הסופיים יהיו דומים לאומדן, הרי שיש כאן התפתחות חיובית אחת, חשובה למדי: הירידה בהוצאה של הממשלה. למעשה, מה שמנע מהמשק הישראלי לרשום צמיחה "רשמית" גבוהה יותר ברבעון הראשון של השנה הייתה ירידה חדה למדי, בשיעור של 5.7% בקצב שנתי, בצריכה הציבורית. קשה לדעת כיום מה עומד מאחורי נתון זה, וייתכן ומדובר בגורמים טכניים, או חד-פעמיים. אם מדובר בהאטה של ממש בצריכת הממשלה, הרי שקובעי המדיניות באוצר יהיו מרוצים למדי.

חדשה טובה

הגידול ביצוא, על אף תיסוף השקל, הוא חדשה טובה למדי בעבור קובעי המדיניות. בנק ישראל התחיל לרמוז בדוח השנתי שלו - אשר פורסם לפני 6 שבועות - כי הפגיעה ביצוא מהתחזקות השקל קטנה ממה שחזה, ומשמעות הדבר היא שהמדיניות המוניטרית חופשית הרבה יותר לטפל באינפלציה בעזרת הריבית. אם מצרפים תובנה זו לנתוני האינפלציה לחודש אפריל, אשר הראו כי המחירים עולים בקצב של כמעט 5%, הרי שהעלאות נוספות של הריבית עדיין על סדר יומו של הנגיד סטנלי פישר.

אפשר להניח כי פישר מרוצה מהנתונים שפורסמו בימים האחרונים. ההתרחבות בצריכה הציבורית, שממנה חשש באחרונה, כנראה נבלמה בחודשים האחרונים; הייצור גדל למרות התיסוף שנבע מהעלאת הריבית; והאינפלציה באפריל הייתה גרועה פחות ממה שחזו האנליסטים. התוצאה המשולבת של כל אלה היא הגדלת דרגות החופש של הנגיד ומתן אור ירוק להמשך המדיניות, שאמורה להביא להעלאות ריבית של אחוז לפחות עד סוף השנה. נכון שמחירי הדיור ממשיכים לטפס, אך ניתן לשער כי מדובר בתופעה שעדיין לא הושפעה מצעדי בנק ישראל בחודשיים האחרונים. כדי לראות מה יתרחש בתחום זה צריך יהיה להמתין עוד כמה חודשים.