הדלק עוד יירד - המזון לא

למרות שמחירי הסחורות יורדים - האינפלציה עוד תזנק, ונראה זאת על מדפי הסופרמרקט

כשברקע התחזקות הדולר והגבלת הביטחונות על ספקולנטים במסחר במט"ח, בשבועיים האחרונים אנו רואים ירידות חדות במחירי הסחורות בעולם.

סחורות
 סחורות

העלייה החדה במחירי המזון, שהתחילה עוד בשנה שעברה והתחזקה עם ההכרזה על תוכנית ההקלה הכמותית השניה (QE2) בארה"ב, חילחלה והגיעה עד למדפי הסופרמרקט ולכיס הפרטי של כל אחד מאיתנו.

כמעט בכל יום התבשרנו על העלאת מחירים של חברת מזון זו או אחרת. רק בתקופה האחרונה עלו מחירי מוצרי החלב (עקב העלייה במזון לפרות), מחירי הפסטה, המאפים והלחם, קפה, חטיפים, חיתולים (עקב העלייה בתאית ובנפט) - בעצם מה לא?

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל שפורסם השבוע (א') עלה "רק" ב-0.6% למרות ציפיות בשוק לעליות חדות יותר של 0.8%-0.9% ועל אף עלייה של 0.6% בסעיף המזון. לאור העלייה והירידה במחירי הסחורות: האם אנו לקראת ירידה בשיעור האינפלציה שתבוא בעקבות ירידה במחירי המזון?

המוצר עם הגמישות הגבוהה ביותר ביחס בינו לבין מחיר הסחורה שלו הוא הדלק. הדלק נקבע באופן צמוד יחסית לשינוי במחיר הנפט, כך שניתן להעריך שאם מחיר הנפט ישאר ברמות נמוכות מ-100 דולר לחבית לקראת סוף החודש, נראה ירידה במחיר הדלק.

אך אין זה המצב בכל הקשור למחירי המזון. זאת, מכיוון חברות המזון רוכשות את המלאי הגולמי שלהן תקופה ארוכה מראש. כך למשל, יש להניח כי חברות המזון כבר רכשו או נמצאות בתהליכי רכישה של המלאים הדרושים להם לייצור המוצרים לקראת ראש השנה, כלומר מחירי חומרי הגלם המשמשים את החברות בקביעת מחיר המוצר הסופי כבר נקבעו. זו אחת מהסיבות בגללה נהוג לראות פער של כחצי שנה בין מחירי הסחורות החקלאיות לעלייה בסעיף המזון במדד המחירים לצרכן.

לדוגמה, אם נבחן את הדוחות הכספיים של חברת קימברלי קלארק (היצרנית הבינלאומית של האגיס, נייר טואלט סקוט ומוצרי טואלטיקה והגיינה נוספים), נראה שהחברה השיגה תוצאות נמוכות מהצפי בשלושת הרבעונים האחרונים, לכאורה בגלל מחירי הסחורות העולים. לפי הערכות החברה, עליית מחירי חומרי הגלם מגדילה את עלויות הייצור שלה במיליארד דולר. חברה כזו, שהעלתה מחירים לאחרונה לא תמהר להוריד את המחירים חזרה גם אם מחירי הנפט יירדו ל-90 דולר ומטה. קימברלי קלארק תנסה להחזיר חלק מההפסדים שצברה בתקופה בה מחירי המוצרים שלה היו נמוכים יחסית על ידי שמירה על מחירים נוכחיים גבוהים.

בארץ ההתנהלות כנראה לא תהיה שונה, כלומר גם אם ירידת מחירי הסחורות תמשיך, הרי שמחירי המוצרים ישארו גבוהים.

בתגובה אנחנו בוודאי נשמע מגוון הסברים כגון: "בעבר לא העלנו מחירים בגלל הפסח" או בתרגום חופשי - "התחשבנו בכם שלא העלנו את מחיר הפסטה בפסח ב-20%", "לא כל שינוי במחיר הסחורות מתבטא במחירי המוצרים שלנו" ו-"עלויות כוח אדם נשארו גבוהות, דבר המחייב אותנו להעלות מחירים".

לא ניתן לראות תרחיש קרוב של ירידה במחירי המזון בסל הקניות שלנו. להיפך, העיכוב הטכני בין עליית מחירי המזון אל מול מחירי הסחורות יביא לכך שבקרוב נמשיך לראות את מחיר סל הקניות שלנו ממשיך לעלות.

וכך, למרות מדד מחירים לצרכן היה נמוך מהציפיות, האינפלציה עוד כאן, ואף תפתיע כלפי מעלה בחודש מאי, כאשר העלאות המחירים שהחלו לאחר חג הפסח יחלחלו לשוק. המשך עליית המחירים יחייבו את המשך העלאת הריבית ואנו נראה את שיעור הריבית והאינפלציה ממשיכים לעלות.

חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים.

מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות ענין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך.

שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.