אין תזוזה בענף הגמל: קיפאון בתשואות הקופות גם באפריל

בחודש החולף קיזזו הירידות בשוקי המניות והאג"ח הקונצרניות את העליות באג"ח הממשלתיות ובחו"ל ■ הקופות הגדולות הציגו תשואה של עד 0.4%

בימים הקרובים יקבלו החוסכים את הדיווחים הרבעוניים ממנהלי קופות הגמל שלהם לרבעון הראשון של השנה. אם מישהו חשב אחרת, אז בשורות טובות ומרגשות לא יהיו בהם. בהמשך לרבעון הראשון, גם בחודש החולף נרשם קיפאון בתשואות ענף הגמל, ומתחילת השנה עומדת התשואה הממוצעת בענף הגמל על לא יותר מ-0.5%.

באפריל קיזזו ירידות השערים בשוק המניות המקומי, כמו גם בשוק האג"ח הקונצרניות, את העלייה בשוק האג"ח הממשלתיות ובשוקי חו"ל, וכך קרה שקופות הגמל הגדולות הציגו תשואה של עד 0.4%, והקטנות הכי מוצלחות גירדו את ה-0.3% (למעט קופות אלטשולר שחם שממשיכות להפגין ביצועים עודפים ורשמו החודש תשואות של עד 0.8%).

בדירוג התשואות של קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לא התחדש הרבה: ילין לפידות עדיין מובילים ואלטשולר שחם ממשיך לשפר עמדות ומתבסס במקום השני.

הקופה של ילין לפידות - בוטיק ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות - עדיין מובילה, עם 10.69% בשנה החולפת, 35.86% בשלוש שנים ודמי הניהול הנמוכים ביותר מבין הקופות הגדולות. כך גם בדירוג קרנות ההשתלמות הגדולות, שבו ילין לפידות מובילה עם 10.74% בשנה ו-35.16% בשלוש שנים.

בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם, שמפנה נתח מהותי מנכסיו להשקעות בחו"ל, תופס את המקום השני בשני הדירוגים. בקופות הגמל הגדולות יש לאלטשולר שחם את הקופה "גמל", עם 10.43% בשנה ו-17.87% בשלוש שנים, ואת הקופות הדר, לשם ויהלום,

שרשמו בשנה החולפת תשואה של 10.52%, 10.51% ו-10.04% בהתאמה, והן ממוקמות במקומות השני עד הרביעי בדירוג הקופות הקטנות.

כך גם בדירוג קרנות ההשתלמות הקטנות, ובהן ארבע הקרנות של בית ההשקעות תופסות את המקומות 1-4 עם תשואה שנעה בין 10.26% ל-9.88% ב-12 החודשים החולפים.

בחודש שעבר סקרנו את מבנה ההשקעות של אלטשולר-שחם, ששיחק לידיו בחודשים האחרונים והביא לקפיצה המשמעותית הזו בדירוגים. נכון לסוף מארס משקיע בית ההשקעות 36% מנכסי הגמל שלו בחו"ל ובמט"ח, לעומת כ-14% בענף כולו. שיעור הנכסים הלא-סחירים בקופות בית ההשקעות עומד כיום על 18% (לעומת כ-20% בכל הענף), בעוד שלפני שנה עמד שיעור זה על כ-10%.

אלטשולר הסביר בחודש שעבר כי בשוק הלא-סחיר יש לא מעט הזדמנויות. את רכיב האג"ח הקונצרניות הקטין בית ההשקעות מכ-27% לכ-17% לעומת 21% בענף כולו. לצד זאת, רכיב ההלוואות והמזומנים גדלו לכ-3% ו-6.5%, בהתאמה. מעניין כי עם תיק די שונה, גם ילין ולפידות מצליחים לשמור על תוצאות גבוהות ומובילים את הטבלה.

גם מגדל בולטת

במקרה של בית ההשקעות שלהם, שכבר לא כ"כ קטן (קרוב ל-5 מיליארד שקל בקופות גמל - צמיחה של כ-16% תוך רבעון אחד בלבד), תמהיל ההשקעות כולל: 31.3% אג"ח קונצרניות (לעומת 40.6% לפני כשנה), אג"ח ממשלתיות בהיקף של 28% (לעומת 19.9% לפני שנה) 19% מניות (לעומת 17.3% לפני שנה) ו-5.4% נכסים בחו"ל ובמט"ח בלבד.

בהמשך הדירוג של קרנות ההשתלמות הגדולות, נציין את "השתלמות" של מגדל ביטוח, שהשיגה תשואה של 9.63% בשנה, ואת קרן "מנהלים" של כלל ביטוח, שהשיגה 8.86.

בין הקופות שביצועיהן היו פחות טובים, בין היתר בגלל שהן סולידיות מאוד, נציין את תלם וחריש של הלמן אלדובי, שרשמו תשואות של 4.65% ו-4.26%.

גם מתן של מיטב היא קופה בעלת נכסי סיכון נמוכים, ותשואתה בשנה החולפת עמדה על 4.19%. בולטת בטבלה הקופה של פסגות סגנון גמל בטא, שביצועיה לשלוש שנים עדיין שליליים. מדובר באחת הקופות שנרכשו מפריזמה, שהפסדיה בתקופת המשבר היו כה עמוקים, שהיא עדיין סוחבת אותם היום, גם לאחר שנתיים של עליות (ב-2009-2010). נציין כי קופות אחרות של פסגות השיגו ביצועים טובים יותר, אם כי לא מהטובים ביותר.

11
 11