פסגות משווקת קרן נאמנות שתשקיע בנייר שטרם הונפק

קרן פסגות מק"מ היא לקרן נאמנות שמשקיעה אך ורק במק"מ אחד לשנה, ופונה ללקוחות סולידיים ביותר

מי שדפדף היום בעמודי העיתונות הכלכלית, ודאי נתקל בפרסומת של פסגות לקרן נאמנות חדשה שלה. "יועצי השקעות, לאור הביקוש הרב אזל מלאי היחידות בקרן פסגות מק"מ מאי, וכבר היום ניתן לרכוש יחידות בקרן פסגות מק"מ יוני 2012" נכתב במודעה. הכוונה היא לקרן נאמנות שמשקיעה אך ורק במק"מ אחד לשנה, ופונה ללקוחות סולידיים ביותר.

"מק"מ חודש יוני", כמשתמע משמו, יונפק רק בחודש יוני, ולכן משקיע שייענה להצעת פסגות ויקנה היום את הקרן (שאינה חדשה אלא עברה שינוי מדיניות), לא ימצא עצמו מושקע במק"מ המיועד אלא בנכסים שהיו בה קודם, ובמקרה הזה - אגדים ישראליים.

נשאלת השאלה, האם אין בכך הטעיה? בפסגות מסבירים כי כך נהגו גם בשתי הקרנות הקודמות (פסגות מק"מ אפריל 2012 ומק"מ מאי 2012), שגייסו כספים לפני שהתאימו את מדיניות ההשקעות שלהן, וכי דווקא בקרן הנוכחית שיפרו את המצב, ונכון להיום היא מושקעת במק"מ לחודש מאי 2012. זאת, עד ל-14 ליוני, אז תותאם המדיניות באופן מלא. עוד מסבירים בפסגות, כי כיוון שהקרן מוגבלת ביחידות שהיא יכולה להציע, והביקושים עבורה רבים, הוחלט לשווק אותה מבעוד מועד.

שינוי נוסף שנעשה בקרן החדשה נוגע לדמי ניהול. שלא כקודמותיה שגובות 0.1%, בקרן החדשה ייגבו דמי ניהול של 0.25%. בפסגות טוענים כי למרות שדמי הניהול גבוהים יותר, הגיוסים אל הקרן כבר זורמים, מהסיבה הפשוטה שזה מוצר מעולה. לא מן הנמנע כי פסגות גובה כך פשוט כי היא יכולה (שהרי, ממתי משקיעים שמים לב לעמלות?) ויש ביקוש משום שמול העמלות על קניית מק"מ ישירות (0.1% על כל פעולה), דמי הניהול עדיין אטרקטיביים.

טרנד חדש

תקופה ארוכה הסתובבו עובדי פסגות כשרוחם נפולה, בין היתר על רקע פדיונות עתק שספג בית ההשקעות בקרנות הנאמנות שלו (למעלה מ-7 מיליארד שקל בחצי שנה). לאחרונה חזר קצת הצבע ללחיי העובדים, עם הטרנד החדש שהגה מנכ"ל הקרנות, זיו שמש, "קרנות כתחליף לני"ע". ואכן הטרנד זוכה לפופולריות, ובחודשיים האחרונים הצליחה פסגות שבניהול רונן טוב לגייס כמיליארד וחצי שקל בקרנות אלה. "אפיק זה יכול להגיע להיקף נכסים של כ-50 מיליארד שקל", אמר היום שמש ל"גלובס".

את הפוטנציאל של קרנות אלה ודאי רואים גם המתחרים, אולם הם נמנעים מלהשיק מוצר שכזה. במקומו, הם מציעים ללקוחות קרנות דומות. כך למשל מציעה דש, "קרן דש חיסכון עם שער מיועד מארס 2012" - קרן המשקיעה באג"ח ממשלתיות שקליות לשנתיים. בדש גם מתחייבים כי דמי הניהול בקרן, שעומדים על 0.25% יישארו בעינם עד לפדיון האג"ח במארס 2013.

גם מגדל שוקי הון, שאת קרנותיה מנהל שגיא שטיין, השיקה קרן דומה - מגדל שער מיועד דו שנתי, אולם זו לא מתחייבת להשקיע באג"ח ספציפית.