מסתמן: הצרכן יקבע את מועד החיוב בהוראות הקבע

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק בנושא הוראות קבע ■ ח"כ אורי מקלב: המטרה היא לסייע לציבור לדעת בדיוק מתי יבוצעו החיובים כך שיוכל להיערך לקראתם

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן בדבר קביעת מועדים מוגדרים לתשלום הוראות הקבע.

ח"כ אורי מקלב, שעמד בראש יוזמי ההצעה יחד עם ח"כ יריב לוין וח"כ משה גפני, הסביר כי המטרה היא לסייע לציבור לדעת בדיוק מתי יבוצעו החיובים, כך שהוא יוכל להיערך לקראתם בהתאם.

בדיון הקודם התעוררה מחלוקת באשר לקביעת מועדי החיוב: בעוד נציגי משרד התמ"ת טענו כי הממשלה מוכנה לתמוך בהצעה בתנאי שהספק הוא זה שיבחר את מועד החיוב מתוך 3 מועדים שיוגדרו בחוק, אמר ח"כ מקלב כי הוא מוכן להסכים להצעת הממשלה לקבוע מספר מועדים אפשריים לחיוב - ובתנאי שהצרכן יהיה זה שיקבע את מועד החיוב עצמו מבין האפשרויות.

בדיון היום הסביר ח"כ מקלב כי מטרת החוק היא לאפשר ללקוח לבחור בין מספר אפשרויות. היו"ר, ח"כ שאמה-הכהן, הציע כי החברות יוכלו להציע לצרכן 4 מועדים לחיוב, ובלבד שבין כל מועד למועד יהיה הפרש של 6 ימים. עוד הוחלט כי במקרה שהצרכן לא יבחר מועד חיוב, התשלום יהיה ב-10 בכל חודש. כמו כן נקבע כי החוק יחול גם על מסים, אגרות והיטלים המשולמים לרשויות המקומיות.

באשר לצרכנים שכבר חתמו על הוראות קבע עם ספקי מוצרים ושירותים, הוועדה החליטה להטיל חובה על החברות להודיע לאותם צרכנים על האפשרות לבחור את מועד החיוב. במקרה כזה יחול החוק רק אם ביקש הצרכן לבחור מועד חיוב. כדי לאפשר לחברות להיערך ליישום החוק קבעה הוועדה כי הוא ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012.

היועץ המשפטי של חברת אמישרגז, עו"ד שלומי בחרי, טען כי הצרכן עלול להינזק מהחוק: לדבריו, נושא תשלומי חשבונות הגז נקבע בצו הפיקוח על מוצרים ושירותים. "הצעת החוק מתנגשת עם החקיקה הקיימת", הוסיף בחרי.

לטענתו, המצב הקיים יביא לכך שקבוצה גדולה של צרכנים יקבלו חשבון ותהיה התנגשות בין מועד קבלת החשבון לבין מועד התשלום, שתוביל לחיוב בריבית פיגורים. לדבריו, כדי לא לחייב את הלקוחות בריבית פיגורים יהיה על החברה לשלוח קוראי מונים בהתאם למועד החיוב שביקש הלקוח.

נציגת חברת yes, עו"ד נעה גבע, טענה כי מדובר במתן אשראי נוסף לצרכנים.

הוועדה לא קיבלה את הטענות השונות, והחוק אושר לקריאה שנייה ושלישית.

"מדובר בחקיקה צרכנית חשובה", אמר היו"ר שאמה-הכהן, "אני חושב שבעלי העסקים צריכים לספק את המוצרים והשירותים, אך מועדי התשלום הם נושא צרכני, ועלינו לאפשר ללקוח גמישות כדי שיוכל לכלכל את צעדיו בצורה הנוחה לו ביותר מבלי לפגוע".