איילנד: "לא תהיה תקיפה ישראלית באיראן"

אלוף (במיל') גיורא איילנד בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט: "תהיה שנה רגועה ושקטה מבחינה ביטחונית" ■ "יש סיבות טובות לפלסטינים לשמור על שקט" ■ "מדינה פלסטינית תוכר באו"ם - אך מדובר בהכרזה בלבד" ■ על המהומות במזה"ת: "בחריין היא המפתח"

"אני רוצה להרגיע: לא תהיה תקיפה ישראלית באיראן ויש סיכויים קטנים למלחמה מול סוריה או לבנון. אני מעריך שדווקא תהיה שנה רגועה". את הדברים האלה אמר היום (ד') אלוף (במיל') גיורא איילנד בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט בת"א.

"בלבנון, הסיכוי למלחמה עם חיזבאללה קטן", הוסיף איילנד. "בעזה, יש סיבות טובות לפלסטינים לשמור על שקט, ולפיכך אני מעריך שתהיה שנה שקטה מבחינה בטחונית. האם תתקבל החלטה באו"ם על מדינה פלסטינית? התשובה היא כן. האם יתרחש תרגום של ההצהרה הזו לצעדים קונקרטיים שמדינת ישראל תצטרך לבצע, התשובה היא לא. מדובר בהכרזה בלבד".

איילנד התייחס למהומות במזרח התיכון ואמר: "אם מסתכלים על המעגל הרחב מלוב ועד תימן - ההשפעות של האירועים במזרח התיכון הן עקיפות אך יכולה להיות להן השפעה חזקה מאוד על ארה"ב, ומכאן על ישראל. הדבר שמטריד זה מדינה קטנה, לכאורה מאוד לא חשובה לישראל, והיא בחריין. היא חשובה מאוד בצד הסעודי של המפרץ הפרסי והיא לדעתי המפתח".

המהומות במזרח התיכון הקפיצו את מחיר הנפט לשיא שנתי של 113 דולר לחבית בשבועות האחרונים, וגם את מחירי הדלק. "גם בבחריין היו מהומות וכוחות סעודיים נכנסו כדי לסייע. אם בבחריין תהיה הפיכה אנחנו יכולים לצפות לתופעות דומות גם במקומות אחרים, כולל חוסר יציבות בסעודיה - וההשפעה על מחיר הנפט ועל ארה"ב ברורה", אמר איילנד. "עדיף שיהיה שלטון יציב וחזק בבחריין גם אם הוא פחות דמוקרטי".

לצפייה בלו"ז המלא של הוועידה - לחצו כאן

כאשר נשאל על ההפיכה במצרים ועל ההשלכות על ישראל, ענה איילנד: "פחות חשוב מה יהיה במצרים, אלא מה יוחלט בישראל וכיצד היא תגיב. אם מסתכלים על 35 השנים האחרונות - תקציב הביטחון המושגים ריאליים, היה פחות או יותר קבוע. אולם, חלקו בתוצר ירד ל-7% ב-2010, לעומת מעל ל-30% בשנות ה-70. זאת, כחלק מדירקטיבה לשמור על תקציב ביטחון קבוע וקטן, מתוך הנחה כי מצרים - המחזיקה בצבא החזק במזה"ת - לא תתערב במלחמה עתידית. ככל שמדובר על היערכות למלחמה, מצרים לא הייתה באיום הייחוס. האם יש עכשיו שינוי אסטרטגי? אני מעריך שיהיה שינוי ודרישה לתקציב ביטחון יותר מוגדל".