"הזיהום בדלק המטוסים: פיח וסיבים, כנראה נפרץ פילטר"

קובי מור, מנכ"ל רשות שדות התעופה: "נתב"ג לא הושבת ולו לרגע אחד. הכל עבד והיו נחיתות והמראות כל הזמן"

מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, חשף היום (ד') כי זיהום הדלק שארע בנתב"ג נוצר במהלך העברתו של הנוזל מבתי הזיקוק אל תחומי שדה התעופה. "זה לא פטריות שמלבלבות במיכלים, ולא במשהו בצנרת. כנראה נפרץ אזישהו פילטר", אמר, והוסיף כי מדובר בכל הנראה בפיח ובסיבי זכוכית. כך מדווחים בגלי צה"ל.

בדיון, שנערך היום בוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין זיהום הדלק בנתב"ג לפני כשבועיים, השתתף גם מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, שאמר כי "יש להציג את הדברים בצורה מסודרת". לדבריו, "נתב"ג לא הושבת ולו לרגע אחד. הכל עבד והיו נחיתות והמראות כל הזמן".

"ההחלטה שהתקבלה להפסיק את תדלוק המטוסים התקבלה לאחר דיווח של חברת נכסי תעופה, שהסתמכה על חוות דעת של דר' יוספה בן אשר ממכון האנרגיה כי הדלק לא תקין והשימוש בו הוא בבחינת פיקוח נפש. אנחנו לא לוקחים סיכונים. היינו מודעים לנזקים ולאי הנוחות. אנחנו מחוייבים לבטיחות הנוסעים. נתב"ג חזר לפעילות תקינה - לתדלוק מטוסים - רק לאחר שחברת הדלק מסרה לנו כי בן אשר קבעה כי הדלק תקין ועומד בתקנים בינלאומיים", אמר מור.

ביום חמישי לפני כשבועיים בוטלו ונדחו כלל הטיסות שהיו אמורות לצאת מנמל התעופה בן גוריון, בשל זיהום שנתגלה בדלק המטוסים. מאות אלפי תיירים ואזרחים נותרו מאוכזבים, וביניהם אוהדי מכבי תל-אביב, שהספיקו להגיע בסופו למשחקי הפיינל פור בברצלונה. מנהל נתב"ג, שמואל קנדל, הורה אז להפסיק את תדלוק המטוסים במקום, ולשלוח אותם למילוי בנזין בנמל התעופה בלרנקה.

על-פי הערכות, הנזק המצטבר שנגרם לחברות התעופה ולחברות התדלוק בעקבות משבר הדלק מסתכם בכמה עשרות מיליוני שקלים. בימים שלאחר המחדל הצביעו חברות התעופה על ספקית הדלק "פז" כעל האחראית למשבר, כיוון שלטענתם החברה לא השקיעה סכומים גבוהים דיו בהובלת הדלק, באיחסונו ובטיפול בו.